mi a kotta?

Sikoltozás közepette

  • mi a kotta
  • 2019. március 21.

Zene

„Madame Malibran ifjú hölgy, gyönyörű és pazar kiállású, parókás, teli tűzzel és erővel, és ugyanakkor tüntetően kacér előadását részben a maga kitalálta ravasz díszítésekkel cicomázza fel… Szépségesen színészkedik, a pózai is jók, csak az a kár, hogy olyan gyakran tú­loz, és oly sokszor kerül a kínos nevetségesség közelébe… A második felvonás után hosszú divertissement következett, tele gimnasztikával és abszurditással, és így folyt ez fél tizenkettőig. A darab félholttá csigázott, de háromnegyed egyig kitartottam, amikor is Malibran végre kilehelte a lelkét, megannyi viszolyogtató lihegés és sikoltozás közepette. Ez már sok volt, úgyhogy hazamentem.” 1829 tavaszán nem kisebb operalátogató, mint az épp Londonban időző Felix Mendelssohn értékelte ilyen lekicsinylően az operatörténet egyik első igazi nagy dívája, Maria Malibran színpadi teljesítményét – hogy kevéssel utóbb aztán persze ő maga is komponáljon egy áriát az ünnepelt énekesnő számára. A Rossini–Bellini- és Donizetti-operák egykorú heroinájának primadonnaszerepét és szerepkörét operai művésznők egymást követő nemzedékei örökölték meg az elmúlt majd’ két évszázad során. A mai Malibran-örökösök két talán legkiválóbbika az elkövetkező napokban éppen Budapestre látogat majd, hogy egyik is, másik is áriaestet adományozzon a magyar közönségnek. A szőke Elīna Garanča (képünkön) jövő hétfőn az Erkel Színházban (február 25., fél nyolc), a barna Olga Peretyatko pedig másnap a Müpában fog a pódiumra lépni, sőt vonulni (Nemzeti Hangversenyterem, február 26., fél nyolc). Szóval csak rajta, tessék: kinek a szőke, kinek a barna!

Más vendégművészek ellenben együtt érkeznek majd, méghozzá a hangszeres virtuóz és avatott kamaramuzsikus. Joshua Bell és Sam Haywood ez a két kiváló zenész: ők hegedű-zongora szonáták előadóiként turnéznak épp a nagyvilágban, Beethovent, Grieget és Prokofjevet játszva (Zeneakadémia, február 25. fél nyolc). A budapesti közönségkedvenc, az amerikai hegedűs mindazonáltal nem az egyetlen Joshua lesz, aki miatt a Liszt Ferenc tér felé vehetjük az irányt mostanában, hiszen jövő kedden Händel 1747-es oratóriuma, a Joshua jut a közönség elé jócskán megkésett magyarországi bemutató gyanánt (február 26., fél nyolc). Az ótestamentumi címszerep a tenor Szigetvári Dávidé lesz, a produkció közreműködői és hallgatói pedig Németh Pál vezérlete alatt léphetnek be az ígéret földjére.

Egyebekben régi ismerősünk, Pinchas Steinberg a Budapesti Fesztiválzenekar Bizet–Sosztakovics–Muszorgszkij(–Ravel) koncertjeit vezényli majd (Nemzeti Hangversenyterem, február 27. és 28., háromnegyed nyolc), s a bariton Michael Volle Bach-kantátákkal érkezik az Akademie für Alte Musik Berlin társaságában (Nemzeti Hangversenyterem, március 1., fél nyolc). Végül az idei Cziffra Fesztivál programjáról ajánljuk azt a szombati szonátaestet, melyen a meg- és kikerülhetetlen főszervező, Balázs János a nagy csellistával, Várdai Istvánnal kamarázik majd (Zeneakadémia, február 23., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.