Koncert

„Mit sírsz nyavalyás? mit rikoltsz?”

Tony Arnold és Csalog Gábor koncertje

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. március 21.

Zene

Kurtág György Bornemisza Péter mondásai című darabjának Halál feliratú tételében hangzik el a címben idézett kérdés, mely az 1980-as évek közepén, a habkönnyű kamaszkor leglázasabb időszakában igen masszívan vésődött a majdani koncerttudósító agyába.

Ma is szinte hallani vélem a darabot bemutató és lemezre éneklő Sziklay Erika hangját és Szűcs Lóránt zongorázását, a kottába pillantva pedig könnyedén ragadtatom magam arra a megállapításra, hogy a 16. századi protestáns prédikátor-író szavait egész egyszerűen csak Kurtág György hangjaival lehet hitelesen és érvényesen kiejteni. Gyönyörű és megmagyarázhatatlan az, ahogy az Ördögi kísírtetek szövege (1579) és zenéje között (1968) teljességgel érzékelhetetlen a négy évszázadnyi különbség.

Többen leírták már, talán legkorábban Kroó György, hogy a Bornemisza Péter mondásai a „megkésett melódiák” kodályi koncepciójának újjáéledéseként is felfogható, s hogy valamiképpen a Psalmus Hungaricus Kádár-korban megélénkülő recepciójába illik, abba a zeneszerzői vonulatba, mely a „letűnt századok irodalmában” a modern zenei nyelv számára érvényes kiindulópontot talált. Négy-öt évtized távlatából a reformkortól egészen a nyelvemlékekig (Halotti beszéd) visszanyúló librettóvadászat finoman fogalmazva is keresettnek tűnő eredményeket hozott, a maga idejében remekműgyanús darabok ma már épp a szövegválasztás révén keltenek olykor komikus hatást. Az egyetlen kivétel „a magányos óriásként kiemelkedő Bornemisza-kantáta” – idézhetnénk 1971-ből Kroó Györgyöt, aki egészen biztosan nem ebben a tekintetben rangsorolta a kompozíciót.

Bárhol ütjük is fel az elmúlt fél évszázad kortárs magyar zeneszerzésének krónikáját, újra és újra a magányos óriásként kiemelkedő darabra való hivatkozásokba botlunk. Elsősorban nem azért, mert az 1968 utáni zeneszerzés számára tájékozódási pontként szolgált, hanem azért, mert az értékelés számára vált referenciává. Az pedig természetes, hogy a Bornemisza… a Kurtág-életmű minden egyes új darabjával új kontextusba került, legutóbb például a Beckett-opera (Fin de Partie) miatt volt alkalmunk újra végiggondolni.

Mindezek fényében nehéz megbarátkozni a ténnyel, hogy a Bornemisza… 25 évente szólal meg koncerten. Amikor 2017 decemberében, a Reformáció emlékévének zárókoncertjén, a Zeneakadémián Tony Arnold és Csalog Gábor előadta, az a kompozíció recepciótörténetének harmadik (!) előadása volt. Az amerikai énekesnő illúziót keltően formálta a veretes magyar szavakat, produkciója minden ízében lenyűgöző és tiszteletet parancsoló volt. Bizonyára már akkor felmerült, hogy ha valamikor, akkor most van értelme újra rögzíteni. A februári koncert (mi más lett volna, mint telt ház?) egyben lemezfelvétel is volt, s hogy az utóbbi szempontjából sikeres-e, majd kiderül. Koncertként valahogy nem sikerült olyan átütőre és székhez
szögezőre, mint bő egy éve. Ha azonban a kérdés az, hogy Arnold és Csalog előadásából kide­rült-e, hogy a Bornemisza… valóban hegyként magasodik fölénk, akkor a válasz egyértelmű: igen. Most már csak arra lenne szükség, hogy minimum évente hangozzon is el.

BMC, február 11.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.