Lemez

Egyenesen bosszantó

Sleigh Bells: Reign Of Terror

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2012. március 14.

Zene

A Sleigh Bells egy brooklyni fiú-lány duó, amely 2009, illetve 2010 egyik legszokatlanabb független sikertörténetét produkálta. Persze nem az volt szokatlan, hogy egy alig egy éve létező és mindössze egy hétszámos EP-vel bíró zenekart pár hónap alatt futtattak be a véleményformáló/minden újdonságra ész nélkül ugró menő zeneblogok, hisz jó ideje már ez a dolgok rendes menete. Ám az már annál érdekesebb volt, hogy a duó zenéje mennyire nem passzolt egyértelműen semmilyen aktuális trendbe, ugyanakkor mennyire ráérzett valamire, amit nevezhetünk akár korszellemnek is. A Sleigh Bells tényleg rendkívül speciális hangzást alakított ki magának, amelynek köszönhetően aztán valahol az izgalmas, új hang és az egyszer nagyon jópofa kuriózum közötti szürke zónában találta magát. Az összetevők amúgy igen egyszerűen azonosíthatók: döngölő és kattogó hiphopalapokra felhúzott barkácshangulatú, euforikus rockhimnuszok, noiserock és shoegaze felé torzuló metálgitárokkal (a komoly poszthardcore-múlttal bíró Derek E. Millertől), illetve a kilencvenes évek csajos indie-popját idéző cuki vokálokkal (az egykor tanárként dolgozó Alexis Krausstól).


 

A hasonló receptre épülő második lemez viszont jól mutatja, hogy ezt a viccet nem lehet kétszer elsütni; ami egy EP-n még ígéretes, a nagylemezen inkább fárasztó, másodszorra pedig egyenesen bosszantó. A végeredmény nagyjából olyan, mintha a korai Lush és a Lolita Storm közös erővel próbálna meg hiphoppal és elektronikával kevert modern metált (és itt gondoljunk tényleg a legrosszabbra, mondjuk a Linkin Parkra) játszani: a szanaszét torzított gitárhangzás a harmadik szám után már buta keménykedésnek tűnik, a műanyag dobgépek fantáziátlanul gyomroznak, Krauss pedig hiába cuki, ha egy darab emlékezetes dallamot sem bír kitalálni.

Mom+Pop, 2012

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”