Lemez

Egyenesen bosszantó

Sleigh Bells: Reign Of Terror

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2012. március 14.

Zene

A Sleigh Bells egy brooklyni fiú-lány duó, amely 2009, illetve 2010 egyik legszokatlanabb független sikertörténetét produkálta. Persze nem az volt szokatlan, hogy egy alig egy éve létező és mindössze egy hétszámos EP-vel bíró zenekart pár hónap alatt futtattak be a véleményformáló/minden újdonságra ész nélkül ugró menő zeneblogok, hisz jó ideje már ez a dolgok rendes menete. Ám az már annál érdekesebb volt, hogy a duó zenéje mennyire nem passzolt egyértelműen semmilyen aktuális trendbe, ugyanakkor mennyire ráérzett valamire, amit nevezhetünk akár korszellemnek is. A Sleigh Bells tényleg rendkívül speciális hangzást alakított ki magának, amelynek köszönhetően aztán valahol az izgalmas, új hang és az egyszer nagyon jópofa kuriózum közötti szürke zónában találta magát. Az összetevők amúgy igen egyszerűen azonosíthatók: döngölő és kattogó hiphopalapokra felhúzott barkácshangulatú, euforikus rockhimnuszok, noiserock és shoegaze felé torzuló metálgitárokkal (a komoly poszthardcore-múlttal bíró Derek E. Millertől), illetve a kilencvenes évek csajos indie-popját idéző cuki vokálokkal (az egykor tanárként dolgozó Alexis Krausstól).


 

A hasonló receptre épülő második lemez viszont jól mutatja, hogy ezt a viccet nem lehet kétszer elsütni; ami egy EP-n még ígéretes, a nagylemezen inkább fárasztó, másodszorra pedig egyenesen bosszantó. A végeredmény nagyjából olyan, mintha a korai Lush és a Lolita Storm közös erővel próbálna meg hiphoppal és elektronikával kevert modern metált (és itt gondoljunk tényleg a legrosszabbra, mondjuk a Linkin Parkra) játszani: a szanaszét torzított gitárhangzás a harmadik szám után már buta keménykedésnek tűnik, a műanyag dobgépek fantáziátlanul gyomroznak, Krauss pedig hiába cuki, ha egy darab emlékezetes dallamot sem bír kitalálni.

Mom+Pop, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.