Petőfi rock

Szabadság, szerelem – gitárral vagy szintivel

  • - minek -
  • 2012. március 15.

Zene

1848/49 az utóbbi fél évszázad magyar popzenéjében.

Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy leszögezzük: az 1848–49-es, részben dicsőséges, részben tragikus események, a forradalom és szabadságharc bizony megihlette a tág értelemben vett magyar pop- és rockzene képviselőit – vérmérséklettől és zenepoétikai érzéktől függően persze igen eltérő megközelítésben és minőségben. A téma a Kádár-korban hordozott némi határozott rebellis tartalmat – mindenekelőtt a popzene infrastruktúráját is monopolizáló rendszernek a 48-as üzenetekben (néha joggal) 56-os reminiszcenciákat sejtő paranoiája miatt. Ekkor, a magyar könnyűzene immár könnyes szemű nosztalgiával emlegetett aranykorában született meg a legtöbb emlékezetes szerzemény, melyek között éppúgy akad ihletett (és „sanzonbizottságilag”, azaz cenzori szóval mellőzött) Petőfi-feldolgozás, mint neonépballada vagy dalba öntött költői szerepjáték.

A rendszerváltozás után persze szó sem eshetett többet dalok betiltásáról – ugyanakkor 1848 látszólag elvesztette többlettartalmait, s maradt, ami volt: egy zenei eszközökkel nem könnyen megközelíthető történeti szimbólum. Az új idők új zenészei azonban igazolták, hogy akad még mondanivalójuk a témával kapcsolatban – még ha produkciójuk sokszor csak a morbiditásuk miatt marad meg a zenerajongók (rövid távú) emlékezetében. Annyi azonban látható, hogy a pátosszal keresztezett harciasság és az önreflexivitástól sem mentes történeti irónia (mely azért egy másik látószögből nettó baromságnak tűnik) egyaránt vezetheti az alkotók kezét. Alant a témánkhoz illő zeneművekből szeretnénk egy csokrot átnyújtani kedves olvasóinknak – minél felhőtlenebb szórakozást kívánunk.

1. Illés: Március 1848

Főhajtás a bukott forradalom előtt – az IIlés emblematikus, magyar népzenei motívumokkal átszőtt folk-rock tónusában: tessék figyelni a lázadó furulyát! Érdekes, de az elsőként 1969-ban, a Miért hagytuk, hogy így legyen kislemez B oldalán megjelent számnak leginkább a címe utal 1848-ra – egy akkori befogadó (s talán egy mai is) egészen más forradalomra asszociálhatott.

2. Tolcsvay László: Nemzeti dal

A máig legtöbbet játszott Petőfi-feldolgozás a fiatalabb Tolcsvay testvér nevéhez fűződik, s abból az időből való, amikor az Illés, a Tolcsvay & Trió, valamint Koncz Zsuzsa közösen KITT-egyletként lépett fel – például a DVTK-pályán megrendezett 1973-as miskolci popfesztiválon. Később a szám a legenda szerint tiltólistára került, majd elhangzott a Koltay Gábor által celebrált és filmszalagra rögzített 1981-es A koncerten és annak lemezfelvételén. A Tolcsvay szívének is oly kedves balladisztikus country-rock dallamvilágból merítő, mégis a honi publikum fülében magyarosan csengő dalt később elérte méltó büntetése: sokan már csak a kihízott Petőfi-mentében feszítő Varga Miklóst asszociálják hozzá – ám ez nem a zeneszerző hibája.

3. Cseh Tamás: Petőfi halála

A forradalmár költő hősi halálának emlékezetes megidézése a legendás 1981-es Műcsarnok albumról. Dalba öntött szerepjáték, puritán, csupán egy szál gitárral kísért énekben elbeszélve, némi (s nem csak a Cseh–Bereményi-kettősnél) kötelező narcisztikus heroizmussal tálalva – kortalan és maradandó.

4. Ossian: Föltámadott a tenger

Paksi Endre és társai még első fénykorukban illesztették repertoárjukba a Petőfi-klasszikus erős Iron Maiden-hatást mutató, lovaglós sörmetálverzióját (a dal először az 1989-es Félre az útból albumon jelent meg). A virtuóz szóló mellett feltétlenül megdicsérnénk a vihar hangjainak megidézését. Paksi Endre sokat idézett halhatatlan szavait idézve: Gyerünk! Repatarurgyán semmit hány!

5. Zorall: Nemzeti dal

Az egykor a Pinavadász jelzőt viselő Szasza és zenekara punkos lendülettel nyúl a Petőfi-klasszikushoz (forrás: a tavalyi, Army című album), amelybe ráadásul gitárszólóként (!) beépül a Himnusz dallama is. Az egyik netes portálon megjelent méltatás kiemeli a gitármunkára jellemző, a zenekar addigi munkásságához mérve szokatlan „neoklasszikus metál kéthengerezést”. A számhoz készült nagyon erős animációs klip megerősíti azok érzéseit, akik már magát a számot is kissé rossz ízléssel elővezetett, félresikerült paródiának hallják: a tetovált karú felelős rockerkormányt (pláne a perkásként ábrázolt Deák Ferencet) nehezen lehet feledni.

6. Kárpátia: Nem engedünk ’48-ból

A téma sajnos valósággal kínálta magát arra, hogy az úgynevezett nemzeti rock reprezentánsai is elővegyék – harcias, habár esztétikailag nehezen értelmezhető ökölrázásba fordítva – az elődök még finomabb pátoszát. A műfaj egyik legnépszerűbb reprezentánsa, a Kárpátia mellékelt produkciójában persze 1848 csupán ürügy némi Trianon-ressentimenthez és a nettó, habár jelen esetben kicsit iránytalan bosszúvágy artikulálásához. A 2004-es Tűzzel, vassal albumon fellelhető népies tuskópunkhoz alapvetően a gyermekmondókák világát idéző szövegek társulnak – figyelemre méltó rímekkel, például: „Tűzzel-vassal sejehaj, sírva vigad a magyar”. A mellékelt klip azonban didaktikai szempontból hasznos: megkönnyíti a 12 pont memorizálását.

Bónusztrekkek – még néhány emlékezetes szerzemény, melyek lemaradtak a listáról:

Bónusz 1.: Szörényi Levente: Európa csendes

Az 1973-as Petőfi ’73 című film betétdalaként híresült el ez a szép, visszafogott hangulatú, már Szörényi zenei útkereséséről is tudósító Petőfi-versfeldolgozás, mely – cenzurális megfontolásból – ilyen formában nem kerülhetett fel még Szörényi 1980-as (!) Hazatérés című szólólemezére sem (helyette a tisztán instrumentális verziót találjuk – utalásszerűen Petőfi ’73 címen!). Azután elhangzott az 1984-es BS-béli búcsúkoncerteken, és ennek felvétele a Fonográf Búcsú című karrierzáró koncertlemezén (1985) is hallható – a fene sem érti a régi cenzorok észjárását.

Bónusz 2. Sickratman: Petőfy

Sickratman zenei kíséret nélkül adja elő a nem kicsit elfeledett XIX. századi hazafias poéta, Várady Antal versét – ahogy az angol mondja: priceless!

Bónusz 3. Waszlavik Gazember, Petőfi Velorex stb. László: Kossuth Lajos azt üzente

A Kossuth-nóta klasszikusan formabontó dekonstruálása – szellemes minimálszinti kísérettel. A Waszlavik-koncertek egykori slágerszáma még ma is képes felháborodást kelteni a nemzeti érzelmű youtube-függők körében – úgy tűnik, őket az sem hatja meg, hogy a jelenlétével már jó ideje a „nemzeti radikális” rendezvényeket megtisztelő művész néhány éve megalkotta a mulatós turbófolk-inspirációjú Kossuth tér indulót is.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”