Huszonegy szám 53 percben – turné helyett új lemezt adott ki a Galaxisok

Zene

Ami megszületik, szinte kivétel nélkül rákerül a lemezünkre – mondja új albumukról Szabó Benedek, a Galaxisok énekes-dalszerzője.

A Galaxisok ötödik lemeze idén januárban jelent meg, országos turnéját elsöpörte a járvány, de a zenekar nemrég rekordgyorsasággal kiadta hatodik albumát is, a Történetek mások életéből ráadásul dupla lett. Okokról és motivációkról beszélgettünk a frontemberrel. Ajánló a friss Magyar Narancsban megjelent interjúból!

Magyar Narancs: Nem tartasz attól, hogy mivel az ötödik lemez turnéja teljesen elmaradt, az így el fog sikkadni?

Szabó Benedek: Nem, mivel nekem és a zenekar többi tagjának is az a tervünk, hogy amint újra normálisan lehet koncertezni, az ötödik és a hatodik lemez anyagára épülő programmal lépünk majd fel. Persze ez azzal jár, hogy a korábbi albumok dalai hamarabb kipörögnek, de idővel egyébként is így lett volna. Szemezgetni azért fogunk belőlük is, viszont nagyon szeretném elkerülni, hogy a Galaxisok is olyan zenekarrá váljon – sok példát tudnék mondani erre –, amelyet csak a régi slágerei miatt jön el megnézni a közönsége. Még akkor is feltett szándékom ez, ha alighanem jó pár ember lemorzsolódását fogja okozni. (...)

false

 

Németh Dániel

MN: Van olyan ötlet, amit kiszórtál, vagy úgy voltál vele, hogy ezúttal hadd menjen minden, ami csak eszedbe jut?

SZB: Ránk amúgy is jellemző, hogy nem igazán vannak B oldalas, kimaradó dalaink: ami megszületik, az szinte kivétel nélkül rákerül a lemezre. Egy-két ötletet leszámítva ezúttal is így volt, egyedül egy punkosabb és egy elektropopos számot hagytunk le végül – az utóbbit kicsit azért is, hogy ha valaha lesz még Galaxisok-album, lehessen rajta valami olyan is, ami még nem volt. Egyébként annak ellenére, hogy 21 szám tényleg rengeteg, a színvonalat meglepően egyenletesnek érzem. De ha valamit szeretek a saját munkásságomban, az pont az, hogy merek hibázni. Vannak olyan szerzők, akik jóval egyenletesebb és stabilabb szintet hoznak, mivel nem adnak ki olyan dalt, ami 50-50 százalék, hogy működni fog-e, vagy sem. Engem ez sosem érdekelt, a Történetek mások életéből a kicsúcsosodása ennek a filozófiának. (...)

MN: A 21 dal között vannak olyanok, amelyeket biztosan nem játszotok élőben?

SZB: Ezt majd az idő eldönti, de számomra is elég meglepő módon úgy érzem, hogy a legtöbb működhet a színpadon is. Az instrumentális átvezetők nyilván kivételek, ahogy az olyan rövid közjátékok is, mint a Moszkva vagy a Rosszul lett egy úr, bár még ebben sem vagyok teljesen biztos. Az összes többit simán lehet, hogy stabilan műsoron tartjuk majd. A teljes játékidő a 21 szám ellenére is csak 53 perc, tehát ha egy átlagos klubkoncert 80–90 perces hosszát vesszük alapul, bőven beleférhet.

Ha szeretné elolvasni az interjút teljes terjedelmében, akkor vásárolja meg a friss Magyar Narancsot vagy fizessen elő rá!

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.