Szájról szájra - Loreena McKennit: Live in Paris and Toronto

  • Nagy Elisabeth
  • 1999. november 25.

Zene

Loreena McKennitt: Live in Paris and Toronto

Lemez

A folk- és a középkori zene határán otthonos Loreena McKennitt Erzsébet kori kosztümben ülve zongorája előtt. Lobogó vörös haja szemet szúrhat messziről, de inkább misztikus dalaival, angyali hangjával köti le a hallgatót. Kilencen veszik körül a párizsi Salle Pleyel, majd a torontói Massey Hall színpadán - Loreena a The Book of Secrets című albumával indult e turnéra 1998-ban.

Máskor egyedül jár. Pihenésképp biciklire ül, és bejárja Kínát. Stúdiójában ott sorakoznak az utak során összegyűjtött hangszerek - Londonban szitárt talált, Isztambulban kanoont, a lantját Marokkóban, a dobját Rómában kaparintotta meg. Loreena életműve: utazásainak, irodalmi és zenei kutatásainak a naplója. Ilyenkor megelevenednek élményei, a városok színe és szaga, az utcák hangjai. Az utazókkal (Marco Polo) és költőkkel (W. B. Yeats, Alfred Noyes, Dante, Alfred Lord Tennyson) való találkozásainak élményei. Loreena "eklektikus kelta zenének" nevezi ezt a muzsikát, melybe éppúgy belefér a kelta hárfa, mint az andalúziai lant vagy az arab dob.

*

Loreena a kanadai Manitoba tartomány prérijén született. A winnipegi egyetemen állatorvosnak tanult, akkoriban Simon & Garfunkelt, Joni Mitchellt, Leonard Cohent hallgatott. Jártak oda többen Írországból is, az egyetem zenei klubjában így találkozott először a kelta zenével. Ez az élmény ki is billentette a helyéről: az egyetemet félbehagyva zongora- és énektanulmányokba kezdett. 1978 körül találkozott Alan Stivell A kelta hárfa reneszánsza című felvételével, az ösztökélte első írországi útjára.

Aztán kézbe vette a Hogyan készítem és adom el saját lemezemet? című tanácsadót, a szüleitől kölcsönkért tízezer dollárt, és 1985-ben felvette Elemental című albumát. Utcazenészként összehozta a kenyérre valót, közben bújta a könyveit, és a talpa alá gyűrte a keleti kultúrát. Az Elementalt a ´92-es Visit követte, majd két év múltán a The Mask and the Mirror. Akkor Marokkót járta, és éppen ramadánkor látogatott meg egy éjjeli piacot - nehéz elképzelni a Marrakesh Night Marketnél hitelesebb beszámolót. A Book of Secrets album újabb két évet igényelt: előbb Olaszországot vette be, majd a transzszibériai vasúttal átszelte Ázsiát, megízlelve a szufi zenét (Night Ride Across the Caucaus).

*

"Míg a stúdióban szisztematikusan dolgozunk, egy koncertfelvétel inkább a színházhoz hasonlatos - így Loreena. Megtanulod a szöveged, félreteszed a könyvet, és a színpadon úgy érzed, elvarázsoltak." - Ennek a dupla koncertalbumnak nem voltak utómunkálatai, pontosan azt hallani, mint Párizsban és Torontóban. Mikrofonokat helyeztek az ülések alá, úgy készült a felvétel. Mintha most hallanánk először Loreenát, olyan erős a hatás.

Loreena első lemeze attól lett sikeres, hogy szájról szájra terjedt a hír. Barátok és szerelmesek ajándékozták egymásnak, személyes élményhez kötődik a beavatás. Loreena azóta is távolságtartó a piaccal. Önmagát menedzseli, és maga irányítja kiadóját. Ezt a CD-t eredetileg csak a Quinlan Road katalógusából lehetett megrendelni, de annyian keresték, hogy el kellett látni a boltokat. S szólt emellett még, sajnos, egy másik érv. Loreena élettársa, annak öccse és barátja halálos balesetet szenvedett egy vitorlással a The Book of Secrets felvétele alatt. Loreena úgy vélte, kedvezőbb feltételek esetén megmenthették volna az életüket. A biztonsági tényezők propagálására így létrehozott egy alapítványt, minden lemez után tíz dollár oda kerül. Kéretik továbbadni, terjedjen csak e hír.

Nagy Elisabeth

Quinlan Road/MCD, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.