Szájról szájra - Loreena McKennit: Live in Paris and Toronto

  • Nagy Elisabeth
  • 1999. november 25.

Zene

Loreena McKennitt: Live in Paris and Toronto

Lemez

A folk- és a középkori zene határán otthonos Loreena McKennitt Erzsébet kori kosztümben ülve zongorája előtt. Lobogó vörös haja szemet szúrhat messziről, de inkább misztikus dalaival, angyali hangjával köti le a hallgatót. Kilencen veszik körül a párizsi Salle Pleyel, majd a torontói Massey Hall színpadán - Loreena a The Book of Secrets című albumával indult e turnéra 1998-ban.

Máskor egyedül jár. Pihenésképp biciklire ül, és bejárja Kínát. Stúdiójában ott sorakoznak az utak során összegyűjtött hangszerek - Londonban szitárt talált, Isztambulban kanoont, a lantját Marokkóban, a dobját Rómában kaparintotta meg. Loreena életműve: utazásainak, irodalmi és zenei kutatásainak a naplója. Ilyenkor megelevenednek élményei, a városok színe és szaga, az utcák hangjai. Az utazókkal (Marco Polo) és költőkkel (W. B. Yeats, Alfred Noyes, Dante, Alfred Lord Tennyson) való találkozásainak élményei. Loreena "eklektikus kelta zenének" nevezi ezt a muzsikát, melybe éppúgy belefér a kelta hárfa, mint az andalúziai lant vagy az arab dob.

*

Loreena a kanadai Manitoba tartomány prérijén született. A winnipegi egyetemen állatorvosnak tanult, akkoriban Simon & Garfunkelt, Joni Mitchellt, Leonard Cohent hallgatott. Jártak oda többen Írországból is, az egyetem zenei klubjában így találkozott először a kelta zenével. Ez az élmény ki is billentette a helyéről: az egyetemet félbehagyva zongora- és énektanulmányokba kezdett. 1978 körül találkozott Alan Stivell A kelta hárfa reneszánsza című felvételével, az ösztökélte első írországi útjára.

Aztán kézbe vette a Hogyan készítem és adom el saját lemezemet? című tanácsadót, a szüleitől kölcsönkért tízezer dollárt, és 1985-ben felvette Elemental című albumát. Utcazenészként összehozta a kenyérre valót, közben bújta a könyveit, és a talpa alá gyűrte a keleti kultúrát. Az Elementalt a ´92-es Visit követte, majd két év múltán a The Mask and the Mirror. Akkor Marokkót járta, és éppen ramadánkor látogatott meg egy éjjeli piacot - nehéz elképzelni a Marrakesh Night Marketnél hitelesebb beszámolót. A Book of Secrets album újabb két évet igényelt: előbb Olaszországot vette be, majd a transzszibériai vasúttal átszelte Ázsiát, megízlelve a szufi zenét (Night Ride Across the Caucaus).

*

"Míg a stúdióban szisztematikusan dolgozunk, egy koncertfelvétel inkább a színházhoz hasonlatos - így Loreena. Megtanulod a szöveged, félreteszed a könyvet, és a színpadon úgy érzed, elvarázsoltak." - Ennek a dupla koncertalbumnak nem voltak utómunkálatai, pontosan azt hallani, mint Párizsban és Torontóban. Mikrofonokat helyeztek az ülések alá, úgy készült a felvétel. Mintha most hallanánk először Loreenát, olyan erős a hatás.

Loreena első lemeze attól lett sikeres, hogy szájról szájra terjedt a hír. Barátok és szerelmesek ajándékozták egymásnak, személyes élményhez kötődik a beavatás. Loreena azóta is távolságtartó a piaccal. Önmagát menedzseli, és maga irányítja kiadóját. Ezt a CD-t eredetileg csak a Quinlan Road katalógusából lehetett megrendelni, de annyian keresték, hogy el kellett látni a boltokat. S szólt emellett még, sajnos, egy másik érv. Loreena élettársa, annak öccse és barátja halálos balesetet szenvedett egy vitorlással a The Book of Secrets felvétele alatt. Loreena úgy vélte, kedvezőbb feltételek esetén megmenthették volna az életüket. A biztonsági tényezők propagálására így létrehozott egy alapítványt, minden lemez után tíz dollár oda kerül. Kéretik továbbadni, terjedjen csak e hír.

Nagy Elisabeth

Quinlan Road/MCD, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.