Szegény, szegény - úgy tanulságilag Makám-Lovász Irén-Bogár Szilvia: Skanzen

  • 1999. november 25.

Zene

Makám-Lovász Irén-Bognár Szilvia: Skanzen

Lemez

Lovász Irén és Hortobágyi László Világfájának nyugat-európai sikere olyan meghívásokat vont maga után, amelyeknek Lovász Irén népdal-énekesnő - kísérők híján - nem tehetett eleget. Repertoárja és előadásmódja idegen a táncházi zenekaroktól: másfelé kellett szimatolni, hogy Hortobágyi komputere kiváltható legyen. A Makám együttes közel három éve került képbe, azóta hol leültek, hol szárnyaltak kicsit - de működött a dolguk, feltétlenül. S hogy lemezzé érett, az is tiszta sor, már csak azt kell pontosítani, miként került rá Bognár Szilvia. Kényes téma, és heves érzelmek árnyalják a választ, kérdezhetek bárkit.

Tehát. Ebben az együttműködésben Lovász Irén német kiadója, az Erdenklang is érdekelt volt, hiszen pontosan tudta: e műfajban utaztatni kell a produkciókat, különben nem nagyon élnek meg a piacon. Ismerte a Makám együttest, és majdnem ráharapott; mindenesetre kérte, készítsenek pár demonstrációs számot. E felvételek azonban kevésbé tetszettek neki, így kiadóként visszakozott, s ennek hozadékaként meghiúsultak az általa menedzselt nyári fellépések is.

Aztán egy jó évig csend volt. Majd ´98 tavaszán varsói meghívást kapott Lovász Irén, és vele tartott a Makám is; két koncertjük visszhangja jelezte először, hogy mégsem szabad feladniuk. Legközelebb a Fővárosi Művelődési Házban léptek fel, ahol Lovász karácsonyi koncertet adott: egy szakrális blokkot az AT és egy profánt a Makám kíséretében. Ekkor került újra szóba, hogy milyen jó lenne lemezen...

Júliusban a Világzenei Vándorfesztiválon már egy átgondolt, stúdió közeli anyagot hallhattam tőlük. Megjárták vele a WOMUFE-t, Romániát, "pusztaszert és Szolnokot, majd augusztus végén (a Makám-főnök) Krulik Zoltán jelezte: egy hónap múlva lemezfelvétel. Lovász Irén ekkor tudta meg, hogy Bognár Szilviával osztozkodik a dalokon. Meglepődött

kissé,

hogy úgy mondjam. Miként magam sem értettem.

Krulik Zoltán szerint azonban teljesen nyilvánvaló a sztori. Egyrészt neki arra utalt az Irén, hogy legfeljebb három-négy számot fog engedélyezni a kiadója, másrészt ő a kezdettől két énekesnőben gondolkodott. Előbb Szalóki Ági neve merült fel, csak a felvétel idején Amerikában turnézott. Eszerint szerződött a Fonó Recordsszal, amelytől szabad kezet kapott. Későn szólt az Irénnek, valóban, de rengeteg munkát adtak e dalok, a sérelmekre nem futotta az idejéből.

Világos, majdnem. S ha Lovász Irénnek valóban csak három-négy számot engedélyez a kiadója, e sérelmeket a kutya sem forszírozza. Csakhogy "bekavart" az Erdenklang - tudniillik amint megkapta a júliusi koncertfelvételeket, hozzájárult, hogy Lovász Irén tetőtől talpig, az összes dalt elénekelje. Más kérdés, hogy szeptember második felében, amikor kijutott az anyag, már be volt lőve a stúdió és Bognár Szilvia.

Szép kis kavar. És az benne a legkínosabb, hogy még csak nem is a "pénzről" szól. Ilyenkor szokás úgy simítani el, hogy "kommunikációs zavar". Amin viszont a Fonó Records is elgondolkodhatna kicsit, úgy tanulságilag. Mert a Fonóban, szeptemberig, nem lehetett Bognár Szilviáról hallani. Hanem azt lehetett, hogy Lovász Irénre hegyez a marketing. Hát így. Szegény Lovász Irén. És szegény Bognár Szilvia. Megjegyzem, még nem találkoztak. Majd a lemezbemutató koncerten.

Krulik Zoltán

amúgy

teljesen elégedett a lemezével, és nem is oktalanul. Ezzel a tíz számmal újra pörögni kezdhet a zenekara, s még csak kompromisszum sem kellett, úgy fogyasztható. Makám az íze, összetéveszthetetlenül, mégsem telepszik a népdalokra; mögötte van az Ázsiába mutató Kodály-idézet, sőt már-már úgy hallani, ezekben a (zömmel) moldvai dalokban eresztettek gyökeret a repetitív emlékek is. Mindössze két gondom van. Külön-külön jobban kedvelem a számokat, mint együtt - számon kérnék egy kis változatosságot, annyit csupán, hogy az "egységes" ne "egyhangúnak" tűnjék. És kevésbé tartom szerencsésnek, hogy felváltva két énekesnő hallható. Nem a belátható "promocionális" zavar miatt, azért a Fonó feje fájjon. Hanem mert az a benyomásom, hogy csiki-csuki, abból, amit az egyik hang ad, elvesz a másik. Sarkítva: "kijátsszák" egymást - s így mindkettőjük hatásfoka csökken. Hozzám közelebb áll Lovász Irén gyöngéd, puha hangja, de örömest elidőznék én Bognár Szilviával is e skanzenben; mondom, csak hármasban ne kelljen.

Marton László Távolodó

Fonó Records, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.