Szegény, szegény - úgy tanulságilag Makám-Lovász Irén-Bogár Szilvia: Skanzen

  • 1999. november 25.

Zene

Makám-Lovász Irén-Bognár Szilvia: Skanzen

Lemez

Lovász Irén és Hortobágyi László Világfájának nyugat-európai sikere olyan meghívásokat vont maga után, amelyeknek Lovász Irén népdal-énekesnő - kísérők híján - nem tehetett eleget. Repertoárja és előadásmódja idegen a táncházi zenekaroktól: másfelé kellett szimatolni, hogy Hortobágyi komputere kiváltható legyen. A Makám együttes közel három éve került képbe, azóta hol leültek, hol szárnyaltak kicsit - de működött a dolguk, feltétlenül. S hogy lemezzé érett, az is tiszta sor, már csak azt kell pontosítani, miként került rá Bognár Szilvia. Kényes téma, és heves érzelmek árnyalják a választ, kérdezhetek bárkit.

Tehát. Ebben az együttműködésben Lovász Irén német kiadója, az Erdenklang is érdekelt volt, hiszen pontosan tudta: e műfajban utaztatni kell a produkciókat, különben nem nagyon élnek meg a piacon. Ismerte a Makám együttest, és majdnem ráharapott; mindenesetre kérte, készítsenek pár demonstrációs számot. E felvételek azonban kevésbé tetszettek neki, így kiadóként visszakozott, s ennek hozadékaként meghiúsultak az általa menedzselt nyári fellépések is.

Aztán egy jó évig csend volt. Majd ´98 tavaszán varsói meghívást kapott Lovász Irén, és vele tartott a Makám is; két koncertjük visszhangja jelezte először, hogy mégsem szabad feladniuk. Legközelebb a Fővárosi Művelődési Házban léptek fel, ahol Lovász karácsonyi koncertet adott: egy szakrális blokkot az AT és egy profánt a Makám kíséretében. Ekkor került újra szóba, hogy milyen jó lenne lemezen...

Júliusban a Világzenei Vándorfesztiválon már egy átgondolt, stúdió közeli anyagot hallhattam tőlük. Megjárták vele a WOMUFE-t, Romániát, "pusztaszert és Szolnokot, majd augusztus végén (a Makám-főnök) Krulik Zoltán jelezte: egy hónap múlva lemezfelvétel. Lovász Irén ekkor tudta meg, hogy Bognár Szilviával osztozkodik a dalokon. Meglepődött

kissé,

hogy úgy mondjam. Miként magam sem értettem.

Krulik Zoltán szerint azonban teljesen nyilvánvaló a sztori. Egyrészt neki arra utalt az Irén, hogy legfeljebb három-négy számot fog engedélyezni a kiadója, másrészt ő a kezdettől két énekesnőben gondolkodott. Előbb Szalóki Ági neve merült fel, csak a felvétel idején Amerikában turnézott. Eszerint szerződött a Fonó Recordsszal, amelytől szabad kezet kapott. Későn szólt az Irénnek, valóban, de rengeteg munkát adtak e dalok, a sérelmekre nem futotta az idejéből.

Világos, majdnem. S ha Lovász Irénnek valóban csak három-négy számot engedélyez a kiadója, e sérelmeket a kutya sem forszírozza. Csakhogy "bekavart" az Erdenklang - tudniillik amint megkapta a júliusi koncertfelvételeket, hozzájárult, hogy Lovász Irén tetőtől talpig, az összes dalt elénekelje. Más kérdés, hogy szeptember második felében, amikor kijutott az anyag, már be volt lőve a stúdió és Bognár Szilvia.

Szép kis kavar. És az benne a legkínosabb, hogy még csak nem is a "pénzről" szól. Ilyenkor szokás úgy simítani el, hogy "kommunikációs zavar". Amin viszont a Fonó Records is elgondolkodhatna kicsit, úgy tanulságilag. Mert a Fonóban, szeptemberig, nem lehetett Bognár Szilviáról hallani. Hanem azt lehetett, hogy Lovász Irénre hegyez a marketing. Hát így. Szegény Lovász Irén. És szegény Bognár Szilvia. Megjegyzem, még nem találkoztak. Majd a lemezbemutató koncerten.

Krulik Zoltán

amúgy

teljesen elégedett a lemezével, és nem is oktalanul. Ezzel a tíz számmal újra pörögni kezdhet a zenekara, s még csak kompromisszum sem kellett, úgy fogyasztható. Makám az íze, összetéveszthetetlenül, mégsem telepszik a népdalokra; mögötte van az Ázsiába mutató Kodály-idézet, sőt már-már úgy hallani, ezekben a (zömmel) moldvai dalokban eresztettek gyökeret a repetitív emlékek is. Mindössze két gondom van. Külön-külön jobban kedvelem a számokat, mint együtt - számon kérnék egy kis változatosságot, annyit csupán, hogy az "egységes" ne "egyhangúnak" tűnjék. És kevésbé tartom szerencsésnek, hogy felváltva két énekesnő hallható. Nem a belátható "promocionális" zavar miatt, azért a Fonó feje fájjon. Hanem mert az a benyomásom, hogy csiki-csuki, abból, amit az egyik hang ad, elvesz a másik. Sarkítva: "kijátsszák" egymást - s így mindkettőjük hatásfoka csökken. Hozzám közelebb áll Lovász Irén gyöngéd, puha hangja, de örömest elidőznék én Bognár Szilviával is e skanzenben; mondom, csak hármasban ne kelljen.

Marton László Távolodó

Fonó Records, 1999

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.