Lemez

Száz szék között

Primal Scream: Chaosmosis

  • Lang Ádám
  • 2016. április 30.

Zene

Egy David Bowie-s párhuzam talán túlzásnak tűnhet a Primal Scream esetében, hiszen míg a popkaméleon óriási hatást gyakorolt az egyetemes popkultúrára, addig Bobby Gillespie és csapata inkább a meglévő vívmányok szintetizálásában jeleskedett.

Azonban kétségtelen tény, hogy miként Bowie elnyújtotta (a hatvanas évek végétől a nyolcvanas évek végéig) a maga virágkorát, úgy a Primal Scream is meg tudta tenni ugyanezt a kilencvenes években. A gitárzenét acid house-ba oltó abszolút klasszikusuk, a Screamadelica 91-ben jött ki, és még az ezredfordulón is sikerült megújulniuk a punkot és a zajrockot elektronikával keresztező XTRMNTR-rel. Emellett a Stones-féle klasszikus gitárzenéhez fűződő, időnként teljes lemezeket meghatározó, anakronisztikus vonzalom is jót tett valahogy a pályaképnek. Mintha ott akartak volna lenni mindenütt – akkor és később is, hogy a 2013-as, krautrockot, pszichedéliát és egy csomó mást egybeolvasztó More Lighttal újra a régi fényében ragyoghasson a zenekar.

Amely, és ez határozottan érződik, a tizenegyedik albumán is szeretne releváns maradni. Olyan kurrens popsztárok tűnnek fel a lemezen, mint Sky Ferreira vagy a Haim nővérek, másfelől pedig hangsúlyos szerepet kaptak az internetről is letölthető szintihangzások. Mindezzel egy olyan, optimistának hangzó, de szövegeiben sötét lemezt akart összehozni a zenekar, amely egyszerre táncol a korszellemmel és kritizálja is azt. A lemezt végighallgatva azonban inkább az érződik, hogy a Primal Scream most épp nagyon nem találja a helyét. A nyitó Trippin’ On Your Love és a hallelujázó Golden Rope rögtön olyanok, mintha a Screamadelicát akarnák újrateremteni, a When the Blackout Meets the Fallout az XTRMNTR és az Evil Heat időszakát eleveníti fel, a Rachel Zaffirával közös Private Wars indokolatlan gitárballada, a sokszor inkább kínosan, mintsem ironikusan gagyinak tetsző sound pedig a Carnival of Fools scooteri mélységű szintijeiben csúcsosodik ki.

A lemez legjobb pillanatait ezekkel szemben az újdonságot jelentő szintipopos darabok adják: a Sky Ferreira vokáljaival felvett, New Order-es Where the Light Gets In, a 100% or Nothing és a (Feeling Like A) Demo Again teljesen korrekt popslágerek. Koncepciózusan ezek mellett haladva hatásosabb lehetett volna ez a lemez, mert így nem nagyon lehet rá másként tekinteni, mint szertelen ötletek halmazaként. Persze a mai playlistkorszakban jó lesz majd feltenni az I Can Change szintetikus tropikáliáját vagy az említett szintipopos számokat egy-egy jól irányzott mixtape-re – de ez nem menti fel a hibái alól a Chaosmosist, ahogy az eddig mindig koherens egészekben gondolkozó Primal Screamet sem.

Ignition, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.