mi a kotta?

Szegény Tamás fázik

  • mi a kotta
  • 2016. február 29.

Zene

„Fújj, szél, szakadj meg, fújj, dühöngj! Vihar, / Felhő, omoljatok le, míg a tornyot / S a szélvitorlát elsüllyesztitek! / Ti gondolatnál gyorsabb kéntüzek, / Kengyelfutói a tölgyhasgató / Mennykőnek, hamvaszszátok el / Ez ősz fejet! Világot rengető / Villám, döngesd laposra e kemény, / Kerek világot! Rombold el a / Természet műhelyét s egyszerre fojts meg / Minden csirát, miből a háladatlan / Ember keletkezik!” A zavarodott Lear király parttalan dühe, mely a magyar olvasó és néző számára a keserű látomásokban oly meggyőző Vörösmarty Mihály tolmácsolásában vált rég ismerőssé, most egy opera beharangozójaképp szerepel ajánlónkban. Szombaton ugyanis Lear királyt játszik az operaház: az idén 80 esztendős Aribert Reimann nevezetes operáját, melyet eredetileg Dietrich Fischer-Dieskau számára komponált. Az 1978-as müncheni ősbemutatót a csodálatos Jean-Pierre Ponnelle és csapata állította színpadra, s e legendás, érzéki szépségű előadást (képünkön) próbálja most rekonstruálni Anger Ferenc, míg a karmester Stefan Soltész, a címszereplő pedig az izlandi hős(bassz)bariton, Tómas Tómasson lesz (operaház, január 30., hét óra).

Az Opera egyebekben sem lazsál ezen a hétvégén, hiszen vasárnap már Edita Gruberová tart majd dalestet a poszt-ponnelle-i bemutató nyomában (operaház, január 31., fél nyolc). Azonban erről a roppant változatos programú, Rimszkij-Korszakov, Mahler és Dvořák dalaival egyként ékes koncertről s az immár a hetvenedik életévébe lépett, bámulatos pozsonyi csalogányról hosszabban nem szólhatunk, olyannyira túlzsúfolt muzsikával ez a hétvége. Mindenekelőtt a vasárnap, hiszen Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar újabb maratont szervez számunkra, ezúttal nem egy, hanem két zeneszerző, Mendelssohn és Schumann művei­ből válogatva (Nemzeti Hangversenyterem és Fesztivál Színház, január 31., fél tizenegytől). Ezen a koncertmaratonon föllép majd többek közt Baráti Kristóf és Kelemen Barnabás, José Gallardo és Anna Lucia Richter, a Pannon Filharmonikusok és a Liszt Ferenc Kamarazenekar, Kocsis Zoltán és Nemzeti Filharmonikusai, s természetesen a napot Fischer Ivánék fogják megkoronázni: este kilenctől, korántsem meglepő módon, Mendelssohn Szent­ivánéji álmával.

A maraton fáradhatatlan résztvevői közül többen már pénteken is koncertezni fognak. Így tesz majd például Várjon Dénes, aki vasárnap Simon Izabella társaságában játssza Mendelssohn darabjait, két nappal korábban pedig szólókoncertet ad A Zongora sorozat esedékes estjén: Haydn, Schumann, Janáček és Chopin műveit elővezetve (Zeneakadémia, január 29., fél nyolc). Míg ugyanekkor (és azután egy nappal később Pécsett is) a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Rahmanyinov – nyitószakaszáról oly híres és népszerű – 3. zongoraversenyét és Beethoven II. szimfóniáját ígéri számunkra: a karmesteri dobogón Kocsis Zoltánnal, a zongoránál pedig az ifjú, de máris minden jelentős nemzetközi versenyen diadalmaskodott japán művésznővel, Hisako Kawamurával (Nemzeti Hangversenyterem, január 29., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.