Koncert

Tribulation

  • Soós Tamás
  • 2016. február 29.

Zene

Három fiatal reménység, a darkthrone-os Fenriz által hájpolt Vampire, a gótrockba oltott posztpunkot a metálosokkal is megkedveltető Grave Pleasures és a Pitchfork által találóan stadion-death metalnak címkézett Tribulation nyitotta meg az idei metálkoncertszezont, méghozzá igen magas színvonalon.

A Tribulationt a tavalyi The Children of the Night után menesztette égbe a rocksajtó, mert a svédek úgy tudtak valami eredetivel előállni, hogy közben mégis a death, a black, a heavy metal, na meg a progresszív rock sokat próbált fogásait rotálták. Mintha kézen fogna Love­craft, és elráncigálna a Kiss és az Opeth közös jammelésére – valahogy így érezhette magát, aki a nihilista hörgéssel, dallamos szólógitározással és Lugosi Bélát idéző dalszövegekkel előadott kevercset hallgatta, és ez az érzet, a temetői sétákra vágyódó hangulat és a felhőtlen szórakoztatás szelleme járta be a Dürer kert lepukkant koncerttermét is, mikor a Tribulation minimális eszközökkel, füsttel, füstölővel és alulvilágítással teremtett szolidan másvilági atmoszférát, és belefogott a tízből tízpontos Melancholiába. Arcfestésük – mint a kisiskolás black metalosé – fekete-fehér és vámpíros; előadásuk menthetetlenül teátrális, de hát épp az adta a koncert mosolyogtató báját, ahogy az okkultista szövegeket mormoló gitárosok úgy pörögtek a kábé 5×5 méteres színpadon, mintha a Cherry Pie-t gitároznák egy bongyorszöszikkel teletömött klubban a Sunset Stripen. De nemcsak az előadás, hanem minden más is stimmelt ezen az estén a dalválasztástól a játékidőig (bő óra), a sejtelmes átvezetőktől a hideglelősen dallamos instrumentális hangulatkeltésig és a koncert utáni levezetésig (Beatles: Across the Universe), bizonyítva, hogy a Tribulation a színpadra is tökéletesen át tudja ültetni ezt az akár progresszívnek is mondható, de mégiscsak hagyományosan borzongató horroresztétikát.

Dürer kert, január 22.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.