Koncert

Tribulation

  • Soós Tamás
  • 2016. február 29.

Zene

Három fiatal reménység, a darkthrone-os Fenriz által hájpolt Vampire, a gótrockba oltott posztpunkot a metálosokkal is megkedveltető Grave Pleasures és a Pitchfork által találóan stadion-death metalnak címkézett Tribulation nyitotta meg az idei metálkoncertszezont, méghozzá igen magas színvonalon.

A Tribulationt a tavalyi The Children of the Night után menesztette égbe a rocksajtó, mert a svédek úgy tudtak valami eredetivel előállni, hogy közben mégis a death, a black, a heavy metal, na meg a progresszív rock sokat próbált fogásait rotálták. Mintha kézen fogna Love­craft, és elráncigálna a Kiss és az Opeth közös jammelésére – valahogy így érezhette magát, aki a nihilista hörgéssel, dallamos szólógitározással és Lugosi Bélát idéző dalszövegekkel előadott kevercset hallgatta, és ez az érzet, a temetői sétákra vágyódó hangulat és a felhőtlen szórakoztatás szelleme járta be a Dürer kert lepukkant koncerttermét is, mikor a Tribulation minimális eszközökkel, füsttel, füstölővel és alulvilágítással teremtett szolidan másvilági atmoszférát, és belefogott a tízből tízpontos Melancholiába. Arcfestésük – mint a kisiskolás black metalosé – fekete-fehér és vámpíros; előadásuk menthetetlenül teátrális, de hát épp az adta a koncert mosolyogtató báját, ahogy az okkultista szövegeket mormoló gitárosok úgy pörögtek a kábé 5×5 méteres színpadon, mintha a Cherry Pie-t gitároznák egy bongyorszöszikkel teletömött klubban a Sunset Stripen. De nemcsak az előadás, hanem minden más is stimmelt ezen az estén a dalválasztástól a játékidőig (bő óra), a sejtelmes átvezetőktől a hideglelősen dallamos instrumentális hangulatkeltésig és a koncert utáni levezetésig (Beatles: Across the Universe), bizonyítva, hogy a Tribulation a színpadra is tökéletesen át tudja ültetni ezt az akár progresszívnek is mondható, de mégiscsak hagyományosan borzongató horroresztétikát.

Dürer kert, január 22.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.