rés a présen

„Szellemileg bonyolultabb”

Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia docense

  • rés a présen
  • 2020. szeptember 6.

Zene

rés a présen: Vannak a pandémia miatt kútba esett vagy újrainduló projektjeid?

Fazekas Gergely: Két komolyabb szerelemprojekt esett kútba a vírus miatt: Bach születésnapján, március 21-én lett volna a BMC-ben egy egész napos előadásom sok zenével, illetve tavasszal indult volna Zeneboncolás címen egy új, ifjúsági sorozatom a Müpában. Bachnak szerencsére 2021-ben is lesz születésnapja, a Müpa-sorozatot pedig most októbertől remélhetőleg bepótoljuk.

rap: Mit jelent az, hogy zenét boncoltok?

FG: Az alapötlet Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által életre hívott Fesztivál Akadémia Budapesten merült fel tavaly, amikor Vecsei H. Miklós vezetésével a Sztalker Suli tartott nyári tábort a rendezvény részeként a Zeneakadémián. Ott tartottam egy foglalkozást, amelynek során egymás mellé tettük Szepesi Mátyás és a Konyha zenekar slágerét, a Százszor visszajátszott című dalt, és Bach E-dúr hegedűszonátájának második tételét. Az az érdekes, hogy mindkettő pontosan ugyanazokból az alapelemekből építkezik, persze egészen másként. Szepesi Matyi eljött személyesen, a Bach-szonátatételt Kelemen Barnabással játszottuk el, aztán a gyerekekkel darabokra szedtük mindkettőt. Innen jött a Müpa-sorozat ötlete, meg abból a tapasztalatból, hogy a kamaszok és a klasszikus zene között valami furcsa kommunikációs zavar áll fenn. Ennek egyik oka szerintem, hogy a klasszikus zene a szülőkhöz kötődik, a másik, hogy a popzene szerepe nagyon intenzívvé válik a tinédzserek életében, s ők azt hiszik – sajnos sok esetben joggal –, hogy a klasszikus zene hívei lenézik az ő zenei világukat. Így aztán két okuk is van rá, hogy utálják a klasszikus zenét. Mi szeretnénk megmutatni, hogy nincs velük baj, meg a klasszikus zenével sincs.

rap: Hogyan kapcsolódtál a Fesztivál Akadémia Budapest (FAB) szervezéséhez?

FG: Kezdetben csak műismertető előadásokat tartottam a koncertek előtt, aztán már az esti hangversenyeken is konferáltam, időközben Kokas Kati és Kelemen Barna egyre több kérdésben kérte ki a véleményemet, úgyhogy az idén már hivatalosan is részt vettem az 5. fesztivál előkészítésében. A körülmények miatt két fesztivált is összerakhattunk, hiszen márciusra készen állt a teljes idei fesztivál, szokás szerint külföldi sztárfellépőkkel, ifjúsági hegedűversennyel, mesterkurzusokkal, beszélgetésekkel, előadásokkal, amit kénytelenek voltunk áttenni jövő évre, majd újraszervezni az egészet magyar művészekkel.

rap: Milyen új játékszabályok lesznek az augusztus 20. és 30. között zajló programsorozat alatt?

FG: A koncerteket a járványra való tekintettel szétszedtük, minden nap lesz két, nagyjából egyórás koncert, közte egy óra szünet. Az ülőhelyek számát valamennyi helyszínen korlátoztuk. Hiperóvatosak vagyunk a vírussal kapcsolatban, de a háttérfelmérések szerint a klasszikus zenei koncertek közönsége is nagyon óvatos.

rap: Az elmaradó állandó programokat pótoljátok később?

FG: A Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt áttettük a jövő évre, helyette decemberben elindul egy új kezdeményezés, a szomszédos és a V4 országok húsz év alatti hegedűsei számára kiírt Hubay Jenő Hegedűverseny, amelyre már lehet jelentkezni. A döntőbe jutott versenyzők automatikus meghívást kapnak a jövő évi Fehér Ilona versenyre. A fesztivál alatt nem lesznek mesterkurzusok, de a fellépő magyar művészek a 2020/2021-es tanév folyamán a felvételi előkészítő bizottság szervezésében országszerte és határon túl is tartanak mesterkurzusokat a zeneoktatás minden szintjén. Ez több mint száz mesterkurzust jelent, s ebből az egész ország profitálhat.

rap: Miként állt össze az idei, Fellélegzés alcímű fesztivál programja?

FG: Az alapkoncepció mindig is az volt, hogy a legjobb zenészek jöjjenek, és csakis olyasmit adjanak elő, amit szívesen játszanak. Ha valakinek a romantikus zene a szellemi otthona, azt felesleges a barokk repertoárba kényszeríteni. Most is, amikor a magyar művészeknek kiment a felkérés, benne volt a kérdés, hogy mit játszanának szívesen. Ebből raktuk aztán össze a műsort. Olykor nemcsak művekre vonatkoztak kívánságok, hanem előadókra is: Perényi Miklós például jelezte, hogy szívesen játszana együtt a nála negyven évvel fiatalabb, nagyszerű zongoristával, Palojtay Jánossal (César Franck szonátáját fogják előadni), Rados Ferenc pedig Kelemen Barnabással szeretett volna eljátszani néhány szonátát (Mozartot, Beethovent és Schumannt). A műsorban lesznek valódi slágerek és ritkán hallható darabok is. És olyan különleges események, mint az Amadinda ütőegyüttes és a Söndörgő közös koncertje. Nagy találkozásoknak leszünk szem- és fültanúi.

rap: Megjelensz élőben?

FG: Az idén is fogok konferálni, és minden koncert előtt fél órával műismertető előadást is tartok a műsoron szereplő darabokról az adott helyszínen.

rap: Milyen saját terveid vannak a következő évadra?

FG: Túlélem a koronavírust. Fizikailag ez szerintem megoldható maszkviseléssel, a távolságtartási szabályok követésével és a kézfertőtlenítéssel. Szellemileg bonyolultabb. A tavaszi állapot teljesen lenullázta az agyamat. Az online tanítás még ment, de az írás-kutatás nem csak a külső körülmények miatt állt le. Őszre be fogjuk fejezni a Kurtág György operájáról szóló dokumentumfilmet, amelyet a BMC-vel készítünk, szeretnék egy tanulmányt is megírni a darabról, most, hogy tartottam róla kurzust a Zeneakadémián, és befejezésre vár egy Bach-tanulmányom is. Nagyon szeretném a 444.hu-n futó, Négynegyed című klasszikus zenei cikksorozatomat valódi bloggá alakítani, rendszeres megjelenéssel, ami már többször majdnem sikerült, de valami mindig közbejött, most éppen a vírushelyzet. Rémisztő, hogy milyen mértékben beszűkült a kulturális nyilvánosság, hogy mennyire megfogyatkoztak azok a fórumok, ahol szakmailag vállalható, mégis közérthető módon esik szó a klasszikus zenéről.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.