rés a présen

„Szellemileg bonyolultabb”

Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia docense

  • rés a présen
  • 2020. szeptember 6.

Zene

rés a présen: Vannak a pandémia miatt kútba esett vagy újrainduló projektjeid?

Fazekas Gergely: Két komolyabb szerelemprojekt esett kútba a vírus miatt: Bach születésnapján, március 21-én lett volna a BMC-ben egy egész napos előadásom sok zenével, illetve tavasszal indult volna Zeneboncolás címen egy új, ifjúsági sorozatom a Müpában. Bachnak szerencsére 2021-ben is lesz születésnapja, a Müpa-sorozatot pedig most októbertől remélhetőleg bepótoljuk.

rap: Mit jelent az, hogy zenét boncoltok?

FG: Az alapötlet Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által életre hívott Fesztivál Akadémia Budapesten merült fel tavaly, amikor Vecsei H. Miklós vezetésével a Sztalker Suli tartott nyári tábort a rendezvény részeként a Zeneakadémián. Ott tartottam egy foglalkozást, amelynek során egymás mellé tettük Szepesi Mátyás és a Konyha zenekar slágerét, a Százszor visszajátszott című dalt, és Bach E-dúr hegedűszonátájának második tételét. Az az érdekes, hogy mindkettő pontosan ugyanazokból az alapelemekből építkezik, persze egészen másként. Szepesi Matyi eljött személyesen, a Bach-szonátatételt Kelemen Barnabással játszottuk el, aztán a gyerekekkel darabokra szedtük mindkettőt. Innen jött a Müpa-sorozat ötlete, meg abból a tapasztalatból, hogy a kamaszok és a klasszikus zene között valami furcsa kommunikációs zavar áll fenn. Ennek egyik oka szerintem, hogy a klasszikus zene a szülőkhöz kötődik, a másik, hogy a popzene szerepe nagyon intenzívvé válik a tinédzserek életében, s ők azt hiszik – sajnos sok esetben joggal –, hogy a klasszikus zene hívei lenézik az ő zenei világukat. Így aztán két okuk is van rá, hogy utálják a klasszikus zenét. Mi szeretnénk megmutatni, hogy nincs velük baj, meg a klasszikus zenével sincs.

rap: Hogyan kapcsolódtál a Fesztivál Akadémia Budapest (FAB) szervezéséhez?

FG: Kezdetben csak műismertető előadásokat tartottam a koncertek előtt, aztán már az esti hangversenyeken is konferáltam, időközben Kokas Kati és Kelemen Barna egyre több kérdésben kérte ki a véleményemet, úgyhogy az idén már hivatalosan is részt vettem az 5. fesztivál előkészítésében. A körülmények miatt két fesztivált is összerakhattunk, hiszen márciusra készen állt a teljes idei fesztivál, szokás szerint külföldi sztárfellépőkkel, ifjúsági hegedűversennyel, mesterkurzusokkal, beszélgetésekkel, előadásokkal, amit kénytelenek voltunk áttenni jövő évre, majd újraszervezni az egészet magyar művészekkel.

rap: Milyen új játékszabályok lesznek az augusztus 20. és 30. között zajló programsorozat alatt?

FG: A koncerteket a járványra való tekintettel szétszedtük, minden nap lesz két, nagyjából egyórás koncert, közte egy óra szünet. Az ülőhelyek számát valamennyi helyszínen korlátoztuk. Hiperóvatosak vagyunk a vírussal kapcsolatban, de a háttérfelmérések szerint a klasszikus zenei koncertek közönsége is nagyon óvatos.

rap: Az elmaradó állandó programokat pótoljátok később?

FG: A Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt áttettük a jövő évre, helyette decemberben elindul egy új kezdeményezés, a szomszédos és a V4 országok húsz év alatti hegedűsei számára kiírt Hubay Jenő Hegedűverseny, amelyre már lehet jelentkezni. A döntőbe jutott versenyzők automatikus meghívást kapnak a jövő évi Fehér Ilona versenyre. A fesztivál alatt nem lesznek mesterkurzusok, de a fellépő magyar művészek a 2020/2021-es tanév folyamán a felvételi előkészítő bizottság szervezésében országszerte és határon túl is tartanak mesterkurzusokat a zeneoktatás minden szintjén. Ez több mint száz mesterkurzust jelent, s ebből az egész ország profitálhat.

rap: Miként állt össze az idei, Fellélegzés alcímű fesztivál programja?

FG: Az alapkoncepció mindig is az volt, hogy a legjobb zenészek jöjjenek, és csakis olyasmit adjanak elő, amit szívesen játszanak. Ha valakinek a romantikus zene a szellemi otthona, azt felesleges a barokk repertoárba kényszeríteni. Most is, amikor a magyar művészeknek kiment a felkérés, benne volt a kérdés, hogy mit játszanának szívesen. Ebből raktuk aztán össze a műsort. Olykor nemcsak művekre vonatkoztak kívánságok, hanem előadókra is: Perényi Miklós például jelezte, hogy szívesen játszana együtt a nála negyven évvel fiatalabb, nagyszerű zongoristával, Palojtay Jánossal (César Franck szonátáját fogják előadni), Rados Ferenc pedig Kelemen Barnabással szeretett volna eljátszani néhány szonátát (Mozartot, Beethovent és Schumannt). A műsorban lesznek valódi slágerek és ritkán hallható darabok is. És olyan különleges események, mint az Amadinda ütőegyüttes és a Söndörgő közös koncertje. Nagy találkozásoknak leszünk szem- és fültanúi.

rap: Megjelensz élőben?

FG: Az idén is fogok konferálni, és minden koncert előtt fél órával műismertető előadást is tartok a műsoron szereplő darabokról az adott helyszínen.

rap: Milyen saját terveid vannak a következő évadra?

FG: Túlélem a koronavírust. Fizikailag ez szerintem megoldható maszkviseléssel, a távolságtartási szabályok követésével és a kézfertőtlenítéssel. Szellemileg bonyolultabb. A tavaszi állapot teljesen lenullázta az agyamat. Az online tanítás még ment, de az írás-kutatás nem csak a külső körülmények miatt állt le. Őszre be fogjuk fejezni a Kurtág György operájáról szóló dokumentumfilmet, amelyet a BMC-vel készítünk, szeretnék egy tanulmányt is megírni a darabról, most, hogy tartottam róla kurzust a Zeneakadémián, és befejezésre vár egy Bach-tanulmányom is. Nagyon szeretném a 444.hu-n futó, Négynegyed című klasszikus zenei cikksorozatomat valódi bloggá alakítani, rendszeres megjelenéssel, ami már többször majdnem sikerült, de valami mindig közbejött, most éppen a vírushelyzet. Rémisztő, hogy milyen mértékben beszűkült a kulturális nyilvánosság, hogy mennyire megfogyatkoztak azok a fórumok, ahol szakmailag vállalható, mégis közérthető módon esik szó a klasszikus zenéről.

Figyelmébe ajánljuk