Interjú

„Nem az a lényeg, hogy mindent értsenek”

Karádi Gergő énekes, gitáros, dalszerző

Zene

Zenekarát, a Sorbonne Sexualt sokan a 30Y-hoz hasonlítják, de örül annak, ha valaki emiatt talál rá a zenéjükre. Új lemezük, a májusban megjelent Amíg álmodik kapcsán beszélgettünk Karádi Gergővel, aki korábban az Üllői Úti Fuckban is megfordult.

Magyar Narancs: Először a közhelyektől mentes szövegeidre figyeltem fel. Kik voltak a példaképeid?

Karádi Gergő: Tizenévesen sokat jártam a Zöld Pardonba olyan kultikus zenekarokra, mint a Heaven Street Seven, a Vad Fruttik, a Kispál, vagy a 30Y. Erre a magyar alternatív hagyományra csatlakoztam rá ösztönösen. Valójában nem nagyon tudtam, hogy miről szólnak a szövegeik, de betaláltak. Amikor elkezdtem zenélgetni, én is ezen a nyomon indultam el, bár eleinte reflexió nélkül jöttek a sorok egymás után. De idővel egyre fontosabb lett számomra a szöveg, tudatosabb lettem az írásban, az új lemeznél pedig eljutottam oda, hogy egyszerre tudtam belülről és külső szemlélőként is figyelni a szövegeket.

MN: Sokáig ülsz egy-egy szövegen?

KG: Nem könnyű elengednem őket… Esterházy Péternek van az a szállóigéje, hogy egy sor megírásához és kihúzásához ugyanazok az energiák szükségesek. Ez az, amit az előző albumnál még nem vettem figyelembe, talán emiatt is érettebb és összeszedettebb a mostani, az Amíg álmodik című lemez a 2017-es Kifutáshoz képest. Ráadásul annál a lemeznél sokkal jobban el volt engedve a kezem, producerrel sem dolgoztunk együtt. Ezúttal jóval több sort húztam ki.

MN: Mit gondolsz, a közönségnek is ennyire fontos a mondanivalód?

KG: Szerintem nem az a lényeg, hogy mindent értsenek. Ezt magamból kiindulva mondom, hiszen én sem értettem egy csomó szöveget tizenévesen, mégis volt bennük valami, amivel azonosulni tudtam. Vannak egyértelműbb és kevésbé egyértelmű dalaink az új lemezen is. A Vágáson az Istenek például a progresszívebb, elvontabb vonalhoz tartozik, míg az Érdekel üzenete jóval konkrétabb. Egyre több előadónál tapasztalom, hogy kompromisszumokat hoznak a népszerűség érdekében, bár az is igaz, hogy ma nem úgy működnek a dolgok, mint akár csak egy évtizeddel ezelőtt; akkor például még nem voltak pályázatok kezdő zenekarok számára. Ezeknek vannak előnyei is, én mégis örülök, hogy olyan időszakban kezdtünk, amikor minden sokkal spontánabb módon működött.

MN: Mennyiben változtatott a munkamódszeren, hogy az új lemeznél Egyedi Péter, az Óriás frontembere volt a produceretek?

KG: Peti fantasztikus ember, óriási zenei tudással. Nagyon sokat segített nekünk. Azt hiszem, minden zenekarnak szüksége lenne egy producerre, aki külső személyként rálát az anyagra. Korábban az volt a módszerünk, hogy elmentünk a stúdióba, felvettük a dalokat, ahogy akkor épp megszólaltak, és ha mind a négyünknek tetszett, ment is a lemezre. Igaz, hogy volt felvételvezetőnk, de ő nem nagyon szólt bele. Most azonban egy jóval keményebb felkészülési időszak előzte meg a stúdiózást: több demót, próbatermi felvételt készítettünk, s azokat Petivel együtt formáltuk tovább. Még az utolsó pillanatban is ugrottak ki dalok, nagyon izgalmas alkotói időszak volt. Szeretnénk máskor is együtt dolgozni vele.

MN: Egyetértesz azzal, hogy a 30Y különösen nagy hatással volt a zenétekre?

KG: Volt, amikor őket, máskor meg a Kispált emlegették velünk kapcsolatban. Azt kell ilyenkor tisztázni, hogy ez pozitívumként vagy negatívumként merül fel. Tény, hogy hatottak ránk, ráadásul jó barátaink is, de azzal nem tudok mit kezdeni, ha valaki koppintással vádol. Főleg, ha a hangszínemet hasonlítják össze Beck Zoliéval. Lehet, hogy valaki a túlzott hasonlóság miatt nem hallgat bennünket, mások viszont ezért kapcsolódnak ránk. Egyébként a stúdióban ez fel sem vetődött, sem Peti, sem más részéről.

MN: Egy ideig gitároztál az Üllői Úti Fuckban is. Hogyan indult ez a kapcsolat és miért lett vége?

KG: 2016-ban hívott el az akkori basszusgitárosuk, Kiszely Márkó, aki hozzám hasonlóan a Kőbányai Zenei Stúdióba járt, hogy szálljak be Vastag Gábor megüresedett helyére. Elkezdtünk koncertezni, szerettem is játszani a dalokat, de egy idő után úgy döntöttem, hogy inkább a saját zenekaromra koncentrálnék, ezért elbúcsúztam tőlük. Röviden ennyi a történet.

MN: Most nincs is más projekted?

KG: Ha megtalál egy-egy alkalmi dolog, annak örülök, de stabilan nem szeretnék semmit bevállalni mellé. Egyetlen kivétel van, a Linoleum nevű akusztikus formáció Szilágyi Gyula barátommal, aki egyébként történész. Közös dalokat írunk, időnként fel is lépünk, de nem túl gyakran. Más zenei projektben nem gondolkodom, igyekszem minden energiámat a Sorbonne-ra fordítani. Korábban előfordult, hogy öt formációban is játszottam egyszerre, nem volt jó. Egész héten próbáltam, nehezen lehetett a koncerteket összeegyeztetni… Rá­adásul kritikákat írok egy online portálra, jórészt elhivatottságból, és gitárt is tanítok egy zeneiskolában.

MN: Milyennek látod a zenekarod jövőjét?

KG: Bízom benne, hogy van bennünk még néhány jó album és koncert. Középtávú tervünk egy videós EP, amely négy új dalt tartalmazna, egymáshoz szorosan kapcsolódó történeteket elmesélve. Egy még nem teljesen konceptuális, de már afelé tartó anyag van a fejünkben, tavasszal szeretnénk kiadni.

(A Sorbonne Sexual augusztus 13-án lép fel az A38 hajón)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.