Szép Ernő: Natália (Rádió)

Zene

Szép Ernő: Natália Az elmúlt esztendő legizgalmasabb és legértékesebb irodalomtörténeti lelete kétségkívül Szép Ernő önéletrajzi regénykezdeménye volt, amelyet több mint hatvan év irattári lappangást követően Vida Lajos bocsátott a Holmi olvasói elé. Zoltán Gábor rendezésében ebből a befejezetlen, s most a Noran által könyv alakban is megjelentetett regényből készült ötrészes rádióadaptáció, Kézdy György felolvasásában.

Szép Ernõ: Natália Az elmúlt esztendõ legizgalmasabb és legértékesebb irodalomtörténeti lelete kétségkívül Szép Ernõ önéletrajzi regénykezdeménye volt, amelyet több mint hatvan év irattári lappangást követõen Vida Lajos bocsátott a Holmi olvasói elé. Zoltán Gábor rendezésében ebbõl a befejezetlen, s most a Noran által könyv alakban is megjelentetett regénybõl készült ötrészes rádióadaptáció, Kézdy György felolvasásában. Tüneményes találkozásnak lehetett örvendezõ fültanúja a kandi hallgató, ugyanis a koros, tépázott sorsú Szép Ernõ emlékidézõ trécselése, öregesen szertekószáló mondatai és derb kitérõi tökéletes megelevenítõre leltek Kézdy személyében. A Lázár utcai ablakában üldögélõ izraelita kéjhölgyet, Natáliát (aki cím-, de korántsem fõszereplõje a torzónak) gyümölccsel és virággal udvarló költõsüvölvény szûkös életviszonyainak, elsõ budapesti és irodalmi tájékozódásainak bõ lére eresztett beszámolója egyszerre virtuóz és szeretnivalóan esendõ, a magánérdek határán billegõ munka, s éppen ezt a bájos kettõsséget adta vissza Kézdy György produkciója. Hangján vált érzékletessé a vészkorszakot szerencsével átvészelõ irodalmár öndédelgetõ nosztalgiája, amely említésre szintoly érdemesnek, sõt csodálatra méltónak találja a sárgasággal lábadozó Natália heves testi szerelmének ifjonti emlékét, mint a kócos és nagy hajú kávéházi költõk kiszólásainak és az éhenkórász színházi kardalosok panoptikumának fölidézését. A századforduló éveibõl felködlõ különféle szójárások és vezetéknevek valósággal felujjongtak Kézdy örömtelin csemcsegõ elõadásában: a riportereket majmolva egymást "apám"-nak tituláló rigmuscsinálók nyelvhasználata, meg a vedlett kóristák, Méhes, Nánási és társaik, akik között elõször találkozott Szép Ernõ e megütközve csodált szóváltozattal - "vella".

MR1 Kossuth, május 26-30.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.