színház - HENRIK IBSEN SOLNESS ÉPÍTÕMESTER

  • - ki -
  • 2009. február 5.

Zene

című darabját viszonylag ritkán veszik elő, és ennek alighanem csak egyik oka, hogy túlságosan is nyitottan mutatja, miről szól. Hát tényleg arról, hogy ez a kétségkívül tehetséges építőmester, Solness nem tűr meg vetélytársat maga körül; sem embert, sem az időt.
címû darabját viszonylag ritkán veszik elõ, és ennek alighanem csak egyik oka, hogy túlságosan is nyitottan mutatja, mirõl szól. Hát tényleg arról, hogy ez a kétségkívül tehetséges építõmester, Solness nem tûr meg vetélytársat maga körül; sem embert, sem az idõt. Hogy hajdani, bûnökkel is szerzett "legjobbságát" nem ereszti, pedig már nem bizonyítja - csak akkor, amikor egy fiatal lány, Hilde Vangel erre rákényszeríti. És ebbe belehal - mert már nem a legjobb.

Bálint András - kivált az elõadás elején - nem kevés színészi öniróniával játssza Solnesst; ez jót tesz a figurának is, a darabnak is. Kár, hogy Kiss Csaba rendezése aztán kiengedi ezt az öniróniát, és komorrá, sõt tragikussá színezi azt az utat, amelyet Solnessnek végig kell járnia. Mintha tétje lenne ennek a szimbolikus toronyra mászásnak, és mintha ez a tét a siker és Hilde Vangel szerelme lenne. Pedig hát egyiket sem szabadna túl komolyan venni - ma érdekesebbnek tûnik e toronyba mászás, e kényszeredett próbatétel bûnhõdés jellege; bûnhõdni ugyanis bõven van miért ennek a Solnessnak.

Alinét, Solness feleségét (és áldozatát) Kováts Adél játssza; nagyjából annyi fedettséggel és rejtélylyel, ami izgalmassá teszi kapcsolatukat. Hilde - Marjai Virág - viszont zajosan és zsizsegõsen kavarja fel, amit állóvíznek hisz, és elnyomja a halványabb, de mélyebb árnyalatokat. Hajtja elõre Solnesst az úton - és (ez egyébként jó eleme az alakításnak) nemigen látja, hogy voltaképpen nem róla van itt szó, és nem hajlandó látni, mit csinál valójában. De hogy mirõl van itt szó, és milyen az a valami, amirõl a játék szólna - ez nem bír áttörni ezen a hangos felszínen.

A Radnóti Színháznak jól áll ez az Ibsen-féle, hagyományos, érzékeny, lélektanilag alaposan kielemzett színjátszás. Nem bánnám a hagyományost; most épp az érzékenységet és a lélektani alaposságot nem láttam eléggé. A vége pedig kifejezetten ügyetlenre sikerült.

Radnóti Színház, december 21.

***

Figyelmébe ajánljuk

Betiltás, uszítás, hergelés: tényleg csak ez maradt nekik

A gőgösség által csapdába lavírozta magát Orbán, a készséges rendőrség pedig nyilván félelemből eddig végrehajtott minden utasítást a nem-Pride Pride betiltásával. Ha szombaton a jelenlegi állás szerint indulnak el vélhetően tömegek a belvárosban, a csapda ajtaja összecsapódik. Mindeközben pedig egyre többen néznek bele reggelente a tükörbe azzal a félelemmel, hogy: „Mit fogok csinálni egy év múlva?” Mert noha – ismételten hangsúlyoznunk kell – még korántsem szabad végeredményt hirdetni, a legújabb adatok azért megerősítik legalább a lejtmenet érzetét.

„Mi nem ítélkezünk, aki úgy érzi, hogy segít neki ez az ételadomány és rászánja az időt, annak adunk”

2014 óta kéthetente száz-százötven embernek ad főtt ételt és tartós élelmiszert Makón a Heti Betevő, a kezdeményezést önkéntesek mellett pékségek, éttermek, vállalkozók éltetik. Az ételosztásra érkezők főleg idős és rossz körülmények között élő emberek, de az önkéntesek mindenkinek adnak, aki úgy érzi, segít neki az ételadomány. 

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!