Színház - Kedélyes vérszomj - Martin Sperr: Vadászjelenetek Alsó-Bajorországból

  • Csáki Judit
  • 2010. május 6.

Zene

Új helyszínen mutatták be a Nemzeti Színházban Martin Sperr darabját: a festőműhelyben, amely eddig nem volt nyilvános, "közönségforgalmi" terület. Pedig kiváló tér: a nagy terem és magas falai, valamint fejünk fölött a tetőablak meglehetősen teátrális. Ráadásul a terem közepén ülünk, pontosabban kuporgunk tömött zsákokon, menekülési útvonal zéró, körbe vagyunk véve. A falon keskeny erkély húzódik végig - kiváló lőállás.

Új helyszínen mutatták be a Nemzeti Színházban Martin Sperr darabját: a festőműhelyben, amely eddig nem volt nyilvános, "közönségforgalmi" terület. Pedig kiváló tér: a nagy terem és magas falai, valamint fejünk fölött a tetőablak meglehetősen teátrális. Ráadásul a terem közepén ülünk, pontosabban kuporgunk tömött zsákokon, menekülési útvonal zéró, körbe vagyunk véve. A falon keskeny erkély húzódik végig - kiváló lőállás.

Alföldi Róbert rendezésében ilyenformán nem túlzottan didaktikus sugallat az, hogy mi magunk, a közönség lennénk a préda; az eléggé kényelmetlen elhelyezkedés még fokozza is fészkelődési ingerenciánkat: forogni, nyakat tekerni kell ahhoz, hogy lássuk, mi történik körülöttünk.

Körülöttünk pedig egy falu éli nagyjából mindennapi életét - a rendkívüli körülmény, hogy egy föltételezett meleg fiatalember is ott lebzsel köztük, egyre jobban megzavarni látszik ezt a mindennapiságot, amelyben ugyan nagyon is otthon vannak pitiáner torzsalkodások, pletykálkodások, áskálódások, de másságfronton maximum a menekült idegent hajlandók tolerálni, őt is csak akkor, ha meghúzza magát, és alázatosan igazodik. Ez a melegügy, ez kiveri a biztosítékot. Beáll a sötét.

Martin Sperr darabja - és a belőle készült emlékezetes film is, amelyet Peter Fleischmann rendezett 1969-ben, és maga a szerző játszotta a homoszexuális fiú, Abram szerepét - a közvetlenül a háború utáni Alsó-Bajorország egy kis falujában játszódik: még nem állt be a nyugatnémet jólét, még szegénység van, és minden, ami ezzel jár. A strukturálatlan mikroközösség tagjainak egymásra hatásából szinte törvényszerűen a rossz következik; mintha egymásra is vadásznának, nem csak a kiközösített fiúra - aki egyébként ugyane közösség tagja, és ő is a rossz felé vágtat.

Alföldit ez az út érdekli; inkább, mint a meleg fiú sorsa, amely persze nem független ettől. De fontosabb az, hogy egy-egy gesztus, elejtett mondat, indulatos szó hogyan formálja közvéleménnyé azt a homályos valamit, ami még véleménynek sem mondható; hogyan terrorizálódik fokozatosan mindenki egyetlen közmegegyezésben, miközben amúgy senki sem vérszomjas állat, csak szerencsétlen; hogyan véli megtalálni mindenki a megoldást a saját nyomorúságára egy közösen elkövetett, ha tetszik, közösségbe forrt gaztettben. Mindközönségesen: hogyan lesz az emberből állat, és hogyan csinál állatot a másik emberből.

Az előadás nem hangos, csak erős. Kijelentő mondat, nem felkiáltó. A többséget szólítja meg; a többséget, amely nem más, és amely saját többségébe és nem másságába kapaszkodik, ebből merít erőt.

Közel vagyunk, minden látható: néhány kiemelkedő és több jó színészi alakítást szemlélünk közelről, miközben a bosszúszomj és a gyűlölet sűrűjében ülünk. Mindjárt az elején mellbe vág a jelenet, amelyben a homoszexuális Abramot megtagadja az anyja - Molnár Piroska e szinte bibliai útnak minden állomását súlyosan mutatja meg: arcán a tétovaság, a vívódás, a fölhorgadás, a vállalás és a tagadás stációi, meg a nehéz sors, az otthontalanság és a saját nyomorúságától való szabadulás hiú reménye. A másik "levegőforraló" alakítás Básti Julié: Mária parasztasszony szerepében egy erős és öntörvényű asszony száll szembe nemcsak a sorscsapásokkal, hanem a falu rosszindulatával is - amíg teheti. Nem emelkedett jelleme, hanem erős életösztöne okán: az elvesztett férj utáni újrakezdés reményében. Ez az asszony a maga módján szereti kissé retardáltnak tűnő fiát, kapaszkodik kitartott szolgájába, hisz' belőle lesz a ház következő ura, befogadja a kiközösített Abramot. A tűhegyes mondatok, a borotvaéles elszántság, a nyers szókimondás hirtelen fordul önmaga ellentétébe, amikor a fia és Abram egymásra találnak; gyorsan fölismeri, hogy gyors átállás kell, muszáj beállni a vadászok közé, különben őt is levadásszák.

Ahogy levadásszák Abramot, akit Stohl András erős színekkel, lendületes mozdulatokkal, markáns gesztusokkal teremt meg; a színészi nekifeszülés nagyobb léptékű, mint a többieké, nagyobb térbe való. Abram birkózik saját homoszexualitásával, szeretne "kigyógyulni" belőle, mint valami náthából - ezért próbálja szeretni Tonkát, a magányos, rossz erkölcsűnek mondott, kötődésre vágyó teremtést, akit Tompos Kátya szinte légiesen értetlennek játszik: Abram űzött állat módjára rátámad, őt öli meg.

Szarvas József Volkert, Mária szolgáját és szeretőjét játssza remekül: egyszerű, érdek- és ösztönvezérelt lény. Hollósi Frigyes az előadásban otthonos kisrealista stíl magasiskoláját mutatja meg Csonti sírásóban; Sinkó László polgármestere néhány jelenetében igazi vezére dicstelen közösségének. A "rémes nőket", a károgó felbujtókat jól adja Murányi Tünde és Söptei Andrea - a hentesné szerepében Péterfy Bori kissé merev. Menczel Róbert a szimbolikus nagytérbe számos hiteles, realista kisteret tervezett, egy egész falut, mely fölött ott lebeg egy éjszakai erdő, és a lámpák, amelyek nem a vadra, hanem a vadászokra vetik éles fényüket. És nem félelmetes, horrorisztikus ölésvágy tombol, hanem buzgó, könnyed, kedélyes vérszomj.

Nemzeti Színház, április 24.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.