Színház - Kedélyes vérszomj - Martin Sperr: Vadászjelenetek Alsó-Bajorországból

  • Csáki Judit
  • 2010. május 6.

Zene

Új helyszínen mutatták be a Nemzeti Színházban Martin Sperr darabját: a festőműhelyben, amely eddig nem volt nyilvános, "közönségforgalmi" terület. Pedig kiváló tér: a nagy terem és magas falai, valamint fejünk fölött a tetőablak meglehetősen teátrális. Ráadásul a terem közepén ülünk, pontosabban kuporgunk tömött zsákokon, menekülési útvonal zéró, körbe vagyunk véve. A falon keskeny erkély húzódik végig - kiváló lőállás.

Új helyszínen mutatták be a Nemzeti Színházban Martin Sperr darabját: a festőműhelyben, amely eddig nem volt nyilvános, "közönségforgalmi" terület. Pedig kiváló tér: a nagy terem és magas falai, valamint fejünk fölött a tetőablak meglehetősen teátrális. Ráadásul a terem közepén ülünk, pontosabban kuporgunk tömött zsákokon, menekülési útvonal zéró, körbe vagyunk véve. A falon keskeny erkély húzódik végig - kiváló lőállás.

Alföldi Róbert rendezésében ilyenformán nem túlzottan didaktikus sugallat az, hogy mi magunk, a közönség lennénk a préda; az eléggé kényelmetlen elhelyezkedés még fokozza is fészkelődési ingerenciánkat: forogni, nyakat tekerni kell ahhoz, hogy lássuk, mi történik körülöttünk.

Körülöttünk pedig egy falu éli nagyjából mindennapi életét - a rendkívüli körülmény, hogy egy föltételezett meleg fiatalember is ott lebzsel köztük, egyre jobban megzavarni látszik ezt a mindennapiságot, amelyben ugyan nagyon is otthon vannak pitiáner torzsalkodások, pletykálkodások, áskálódások, de másságfronton maximum a menekült idegent hajlandók tolerálni, őt is csak akkor, ha meghúzza magát, és alázatosan igazodik. Ez a melegügy, ez kiveri a biztosítékot. Beáll a sötét.

Martin Sperr darabja - és a belőle készült emlékezetes film is, amelyet Peter Fleischmann rendezett 1969-ben, és maga a szerző játszotta a homoszexuális fiú, Abram szerepét - a közvetlenül a háború utáni Alsó-Bajorország egy kis falujában játszódik: még nem állt be a nyugatnémet jólét, még szegénység van, és minden, ami ezzel jár. A strukturálatlan mikroközösség tagjainak egymásra hatásából szinte törvényszerűen a rossz következik; mintha egymásra is vadásznának, nem csak a kiközösített fiúra - aki egyébként ugyane közösség tagja, és ő is a rossz felé vágtat.

Alföldit ez az út érdekli; inkább, mint a meleg fiú sorsa, amely persze nem független ettől. De fontosabb az, hogy egy-egy gesztus, elejtett mondat, indulatos szó hogyan formálja közvéleménnyé azt a homályos valamit, ami még véleménynek sem mondható; hogyan terrorizálódik fokozatosan mindenki egyetlen közmegegyezésben, miközben amúgy senki sem vérszomjas állat, csak szerencsétlen; hogyan véli megtalálni mindenki a megoldást a saját nyomorúságára egy közösen elkövetett, ha tetszik, közösségbe forrt gaztettben. Mindközönségesen: hogyan lesz az emberből állat, és hogyan csinál állatot a másik emberből.

Az előadás nem hangos, csak erős. Kijelentő mondat, nem felkiáltó. A többséget szólítja meg; a többséget, amely nem más, és amely saját többségébe és nem másságába kapaszkodik, ebből merít erőt.

Közel vagyunk, minden látható: néhány kiemelkedő és több jó színészi alakítást szemlélünk közelről, miközben a bosszúszomj és a gyűlölet sűrűjében ülünk. Mindjárt az elején mellbe vág a jelenet, amelyben a homoszexuális Abramot megtagadja az anyja - Molnár Piroska e szinte bibliai útnak minden állomását súlyosan mutatja meg: arcán a tétovaság, a vívódás, a fölhorgadás, a vállalás és a tagadás stációi, meg a nehéz sors, az otthontalanság és a saját nyomorúságától való szabadulás hiú reménye. A másik "levegőforraló" alakítás Básti Julié: Mária parasztasszony szerepében egy erős és öntörvényű asszony száll szembe nemcsak a sorscsapásokkal, hanem a falu rosszindulatával is - amíg teheti. Nem emelkedett jelleme, hanem erős életösztöne okán: az elvesztett férj utáni újrakezdés reményében. Ez az asszony a maga módján szereti kissé retardáltnak tűnő fiát, kapaszkodik kitartott szolgájába, hisz' belőle lesz a ház következő ura, befogadja a kiközösített Abramot. A tűhegyes mondatok, a borotvaéles elszántság, a nyers szókimondás hirtelen fordul önmaga ellentétébe, amikor a fia és Abram egymásra találnak; gyorsan fölismeri, hogy gyors átállás kell, muszáj beállni a vadászok közé, különben őt is levadásszák.

Ahogy levadásszák Abramot, akit Stohl András erős színekkel, lendületes mozdulatokkal, markáns gesztusokkal teremt meg; a színészi nekifeszülés nagyobb léptékű, mint a többieké, nagyobb térbe való. Abram birkózik saját homoszexualitásával, szeretne "kigyógyulni" belőle, mint valami náthából - ezért próbálja szeretni Tonkát, a magányos, rossz erkölcsűnek mondott, kötődésre vágyó teremtést, akit Tompos Kátya szinte légiesen értetlennek játszik: Abram űzött állat módjára rátámad, őt öli meg.

Szarvas József Volkert, Mária szolgáját és szeretőjét játssza remekül: egyszerű, érdek- és ösztönvezérelt lény. Hollósi Frigyes az előadásban otthonos kisrealista stíl magasiskoláját mutatja meg Csonti sírásóban; Sinkó László polgármestere néhány jelenetében igazi vezére dicstelen közösségének. A "rémes nőket", a károgó felbujtókat jól adja Murányi Tünde és Söptei Andrea - a hentesné szerepében Péterfy Bori kissé merev. Menczel Róbert a szimbolikus nagytérbe számos hiteles, realista kisteret tervezett, egy egész falut, mely fölött ott lebeg egy éjszakai erdő, és a lámpák, amelyek nem a vadra, hanem a vadászokra vetik éles fényüket. És nem félelmetes, horrorisztikus ölésvágy tombol, hanem buzgó, könnyed, kedélyes vérszomj.

Nemzeti Színház, április 24.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.