színház - E.T.

  • - ki -
  • 2010. május 6.

Zene

- ez a címe annak a produkciónak, amely az AKKU Kulturális Egyesület és a Thália Színház együttműködéséből született, és valójában Madách Az ember tragédiája című művéről jutott az alkotók eszébe. Dömötör András rendező és Horgas Péter látványtervező vezetésével állt össze zenészekből és színészekből az a csapat, amely jeleneteket kerekített Madách veretes szentenciái köré. Persze, hogy ezek a szentenciák milyen veretesek, hogy ne mondjam, emelkedetten fellengzősek, az éppen e jelenetekből derül ki, noha az alkotók szándéka semmiképpen sem Madách égetése volt. Nem is ég, csak kissé lepucérodik, akárcsak a különféle Ádámok, akik kezükkel takarva szemérmüket szerencsétlenkednek a színpadon, hogy elérjék valahogy a felülről belógatott almát, hátha megváltozik a világ folyása, amely egyébként még el sem kezdődött. Éva bekavar, Lucifer bekavar - sokáig hezitálnak, harapjanak-e, vagy sem, aztán harapnak, és az Úr nem is dühös, inkább kárörvendő - könnyű neki.
- ez a címe annak a produkciónak, amely az AKKU Kulturális Egyesület és a Thália Színház együttmûködésébõl született, és valójában Madách Az ember tragédiája címû mûvérõl jutott az alkotók eszébe.

Dömötör András rendezõ és Horgas Péter látványtervezõ vezetésével állt össze zenészekbõl és színészekbõl az a csapat, amely jeleneteket kerekített Madách veretes szentenciái köré. Persze, hogy ezek a szentenciák milyen veretesek, hogy ne mondjam, emelkedetten fellengzõsek, az éppen e jelenetekbõl derül ki, noha az alkotók szándéka semmiképpen sem Madách égetése volt.

Nem is ég, csak kissé lepucérodik, akárcsak a különféle Ádámok, akik kezükkel takarva szemérmüket szerencsétlenkednek a színpadon, hogy elérjék valahogy a felülrõl belógatott almát, hátha megváltozik a világ folyása, amely egyébként még el sem kezdõdött.

Éva bekavar, Lucifer bekavar - sokáig hezitálnak, harapjanak-e, vagy sem, aztán harapnak, és az Úr nem is dühös, inkább kárörvendõ - könnyû neki. Könnyû nekünk is: Tragédia haladóknak, hiszen muszáj az összegereblyézett sorokból olykor a jelenet egészére gondolnunk, és többnyire igen vicces, ahogy e zanzában az elsõ emberpár botladozik a megsemmisülés, vagyis az úgynevezett történelem felé. Mindazonáltal Dankó István csetlés-botlásában, Klem Viktor leplezni próbált tétovaságában, Barabás Richárd gunyoros magabiztosságában és leginkább Pálfi Kata készséges változékonyságában ott a Tragédia lényegének jelenünkre vetített ambivalenciája, a legnagyobb kétely, hogy ugyanis érdemes-e, pontosabban érdemes volt-e. Hegedûs D. Géza Úr mindenekfelett, röhög és gúnyolódik, nem az õ bõrére megy a játék: Mikulás-bohócsipkája cinikusan elõrefittyed. Szép az egész. Nem tudom, mitõl szép; tán mert csupa ötlet, frissesség, mozgékonyság - és rengeteg igenlés van a tagadásban.

Akku, Thália Színház, május 1.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.