színház - E.T.

  • - ki -
  • 2010. május 6.

Zene

- ez a címe annak a produkciónak, amely az AKKU Kulturális Egyesület és a Thália Színház együttműködéséből született, és valójában Madách Az ember tragédiája című művéről jutott az alkotók eszébe. Dömötör András rendező és Horgas Péter látványtervező vezetésével állt össze zenészekből és színészekből az a csapat, amely jeleneteket kerekített Madách veretes szentenciái köré. Persze, hogy ezek a szentenciák milyen veretesek, hogy ne mondjam, emelkedetten fellengzősek, az éppen e jelenetekből derül ki, noha az alkotók szándéka semmiképpen sem Madách égetése volt. Nem is ég, csak kissé lepucérodik, akárcsak a különféle Ádámok, akik kezükkel takarva szemérmüket szerencsétlenkednek a színpadon, hogy elérjék valahogy a felülről belógatott almát, hátha megváltozik a világ folyása, amely egyébként még el sem kezdődött. Éva bekavar, Lucifer bekavar - sokáig hezitálnak, harapjanak-e, vagy sem, aztán harapnak, és az Úr nem is dühös, inkább kárörvendő - könnyű neki.
- ez a címe annak a produkciónak, amely az AKKU Kulturális Egyesület és a Thália Színház együttmûködésébõl született, és valójában Madách Az ember tragédiája címû mûvérõl jutott az alkotók eszébe.

Dömötör András rendezõ és Horgas Péter látványtervezõ vezetésével állt össze zenészekbõl és színészekbõl az a csapat, amely jeleneteket kerekített Madách veretes szentenciái köré. Persze, hogy ezek a szentenciák milyen veretesek, hogy ne mondjam, emelkedetten fellengzõsek, az éppen e jelenetekbõl derül ki, noha az alkotók szándéka semmiképpen sem Madách égetése volt.

Nem is ég, csak kissé lepucérodik, akárcsak a különféle Ádámok, akik kezükkel takarva szemérmüket szerencsétlenkednek a színpadon, hogy elérjék valahogy a felülrõl belógatott almát, hátha megváltozik a világ folyása, amely egyébként még el sem kezdõdött.

Éva bekavar, Lucifer bekavar - sokáig hezitálnak, harapjanak-e, vagy sem, aztán harapnak, és az Úr nem is dühös, inkább kárörvendõ - könnyû neki. Könnyû nekünk is: Tragédia haladóknak, hiszen muszáj az összegereblyézett sorokból olykor a jelenet egészére gondolnunk, és többnyire igen vicces, ahogy e zanzában az elsõ emberpár botladozik a megsemmisülés, vagyis az úgynevezett történelem felé. Mindazonáltal Dankó István csetlés-botlásában, Klem Viktor leplezni próbált tétovaságában, Barabás Richárd gunyoros magabiztosságában és leginkább Pálfi Kata készséges változékonyságában ott a Tragédia lényegének jelenünkre vetített ambivalenciája, a legnagyobb kétely, hogy ugyanis érdemes-e, pontosabban érdemes volt-e. Hegedûs D. Géza Úr mindenekfelett, röhög és gúnyolódik, nem az õ bõrére megy a játék: Mikulás-bohócsipkája cinikusan elõrefittyed. Szép az egész. Nem tudom, mitõl szép; tán mert csupa ötlet, frissesség, mozgékonyság - és rengeteg igenlés van a tagadásban.

Akku, Thália Színház, május 1.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."