Színház - Kültelek - Carlo Goldoni: Terecske

  • Csáki Judit
  • 2009. augusztus 13.

Zene

Egyáltalán nem meglepő, hogy Goldoni darabjai mindenhol és bárhol otthon lehetnek: bársonyfüggönyös színházban és szabadtéri fesztiválon, súlyos profik és lelkes amatőrök kezén. A zsámbéki produkció egyik sem - leginkább ígéret, egyelőre be nem váltott. Amúgy Goldoni erre is jó: biankó csekk.

Egyáltalán nem meglepő, hogy Goldoni darabjai mindenhol és bárhol otthon lehetnek: bársonyfüggönyös színházban és szabadtéri fesztiválon, súlyos profik és lelkes amatőrök kezén. A zsámbéki produkció egyik sem - leginkább ígéret, egyelőre be nem váltott. Amúgy Goldoni erre is jó: biankó csekk.

A Terecske kivált alkalmas mindenre - és Nádasdy Ádám fordítása legalább ilyen készséges -, tetszőleges mintavétel, kínálják magukat a figurák, akik szerelemre, biztonságra vágynak, közel laknak egymáshoz, és átjárnak egymás életén. Ismerős alakok, magunk is könynyen rámutatnánk egyik-másik szomszédra. Összefonódásuk, mindennapi viharaik az érzelmi skála távoli pontjai közt cikázhatnak: lehet finom és durva, sós és édes, sírós és nevetős a hangnem - avagy lehet mind egyszerre.

A rakétabázison a díszlet könnyen adja magát: külvárosi panelféleség, felcsicsázva-kiegészítve műanyag hullámlemezzel, dróthálóval, léccel, ami akadhatott a környéken; ez persze már nemcsak díszlet, hanem maga az értelmezés vagy intonáció: itt ugyanis nem az olaszos bővér, hanem az egzisztenciális nyomorúság diktálja a férfiért-férjért folytatott csata eszközeit és fordulatait. Lecsúszott népség pucér indulatai, ingatag szövetségei és mindenekfelett az önérdekek kormányozzák az életet errefelé.

Ennyit talált ki Kovács Dániel rendező - és ez nem kevés, de nem is elég egy jó előadáshoz. A Szputnyik Hajózási Társaság produkciójában alaposan végig van gondolva egyenként majd' minden figura: hogyan bomlik le a tradicionális Goldoniból a két özvegyasszony a két eladósorban lévő lánnyal (külvárosi proli lesz belőlük, szinte fölsejlik a gang a hátuk mögött, amikor ordibálnak; Takács Nóra Diána és Hay Anna remekül rajzolja el a karakterüket). A lányaik sem semmik: Pető Kata vadmacskáját frappánsan ellenpontozza Koblicska Lőte neurotikus hisztérikája (aki egy roham csúcspontján szoborrá merevedve szépen bepisil). Aztán: igazán jellegzetes Orosz Ákos alakításában a sarki kocsmából szalajtott "álmok hercege", a tréningruhás agresszív Romeo is, aki időben lekevert jókora pofonnal tudatja ifjú feleségével, hogy merre hány lépés. És jó a társadalmilag kicsit följebbről idepottyant ábrándos leány is (Téby Zita színes-energikus játéka), aki bácsikája szordínós terrorjából szabadulna egy messziről jött ember (persze hogy gróf, mi más) karjaiba; ez a "bárhová, csak el innen" esete, ennyit a grófról és a társadalmi mobilitásról. Amúgy a gróf is rendben van; Jankovics Péter egyszerre veszi balekra és sejtelmesre. És jó az ugyancsak gyorsan kiházasítandó kamasz fiú anyját játszó Székely Rozi is, aki rezignált proletár asszonyt skiccel oda nekünk.

A figurák színesek, az üzenet egyszerű: itt ugyan mindenki bunkó és proli, de vannak színes vadvirágok, és az élet különben is él és élni akar, ugye. De ebben a jelzésekkel agyonzsúfolt produkcióban sokszor fontos jelenetek csapják agyon egymást, mert nem sikerült megoldani az egyidejűséget (emitt még hangos tivornya, amott fontos, ám hallhatatlan dialógus; emitt lényeges szóváltás, amott még lényegesebb nászéjszakazajok versenyeznek változó győztesekkel). És ugyancsak lehetne sorvezető a számos (elidegenítő és ironikus) hangeffekt is: tus vagy szignál, hozzá az obligátnak mondható kimerevedés és megmerevedés - de hát ez is hol van, hol nincs, ezért aztán elvész a tömegben. Már épp hálás közönsége lennénk annak, hogy az It's My Life tombol a gróf leánykéréséhez, de ez is annyira esetleges, hogy ha lenne egy diszkó a szomszédban, megesküdnék rá, hogy onnan jött a zene, akárcsak valami földerengő rap, amit ideúsztatott a nyáresti szellő. Vagy: felbukkan egy fura őrző-védő - Molnár Gusztáv "nyakatlan" erősfiúja lehetne fenyegető, ha legalább még egyszer fenyegetné őket, de nem fenyegeti. Hanem átváltozik homályos cateringfiúvá: elszámol az esküvői buli után.

Az esküvői buli egyébként csúcspont, rengeteg jó részlettel és nagy zűrzavarral. Begördül egy ugyancsak lepukkant lakókocsi - de a szélét vörös izzósor keretezi, micsoda finom mutatása a helyi luxusnak! -, és szépen lassan belezsúfolódnak mindannyian, az asszonyok kigyönyörűzik magukat, Takács Nóra Diána mesterien billeg a hihetetlen tűsarkúban a tarackoson; ebben is van valami igazán mély: fölvenni a "szép ruhát", és tényleg csinosnak lenni - de ez a mélység sincsen meg, sem kijátszva. Fordul az obligát infernóba az egész; színészek brillíroznak, mindenki magára figyel, és padlógázzal dolgozik.

Kovács Dániel erősen és mélyen gondolt sok mindent Goldoni Terecskéjéről (amely napjainkban - és most nemcsak a rögvalóságra, hanem annak színházi lecsapódására is gondolok - helyből ledobja magáról az olasz idill lírai-fájdalmas szelídségét, és könnyedén csúszik át a brutális tartományba), de egyelőre nem bírt rendet vágni az ötletek és gondolatok között. Tán valami szakmai higgadtság, konkrétabb fogások a darabon, türelmesebb és lassúbb építkezés - valami kellett volna ahhoz, hogy a petárdás sziporkázás rendetlensége helyett egy erősen és határozottan odatett életképet lássunk. Hisz tán ez volt a cél. Mindazonáltal Kovács Dániel nevét érdemes megjegyeznünk.

Zsámbék, július 28.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.