színház - Moliére: Scapin, a szemfényvesztő

  • - ki -
  • 2011. október 20.

Zene

című darabját Rideg Zsófia új, modernizált, leginkább a köznyelv felé hajló fordításában mutatta be a debreceni Csokonai Színház Silviu Purcarete rendezésében. Helmut Stürmer impresszív, nagyszabású díszlete egy épp tatarozás előtt-alatt álló kávéházat idéz: itt ütközik egymásba a két szerelmes ifjú, a két zsarnok apa, a két szerelmes lány, miközben Olt Tamás szolgálója puha, vontatott léptekkel, szenvtelen arccal pincérként szervírozza a különféle kellékeket.
címû darabját Rideg Zsófia új, modernizált, leginkább a köznyelv felé hajló fordításában mutatta be a debreceni Csokonai Színház Silviu Purcarete rendezésében.

Helmut Stürmer impresszív, nagyszabású díszlete egy épp tatarozás elõtt-alatt álló kávéházat idéz: itt ütközik egymásba a két szerelmes ifjú, a két zsarnok apa, a két szerelmes lány, miközben Olt Tamás szolgálója puha, vontatott léptekkel, szenvtelen arccal pincérként szervírozza a különféle kellékeket. Purcarete erõs komédiai tempót vegyít sötétszürke atmoszférával - ez utóbbit leginkább Vasile Süirli remek zenéje hozza. Finom rendezõi kézimunka ez: gondosan komponált jelenetek, a mozgástól a mimikáig eltervezett színészi játék, szellemes ötletek, melyek mind a két zsarnok apa megleckéztetését szolgálják, pontosabban azt, aki ezt elvégzi: Scapint. Trill Zsolt álmából ébresztve is hozni tudja ezt a figurát, a látványos szemfényvesztést, a nagy kópét, aki sem különös örömet, sem igazi hasznot nem húz saját képességeibõl. Trill váratlan mozdulatokra képes fizikuma nem a mélységre, hanem a szórakoztatásra tör, persze ügyesen és szellemesen. Tán ezért halványabb, miközben mélyebb és árnyaltabb is Rácz József a gátlásos Octave szerepében: az elsõ erõsebb hangra máris a szájában landol a hüvelykujja, és az apjával való szembeszállás puszta gondolatára is összepisili magát - de sokkal megrendítõbb néma tétovasága, az élettõl, felnõttségtõl való zsigeri félelme. Mészáros Tibor a másik ifjú, Leander, akit zabálásba hajszolt a zabáló apa mintakövetése; a két apát Varga József és Garay Nagy Tamás adja a fösvénység és ostobaság különféle keverékét mutatva.

Rövid és flott elõadás. Nemigen tombol a mélység, viszont ott lebeg a produkció felett a vígjátékot, a tetszést rutinból nyomó színészet veszélye. Purcarete ezt aligha látja, a közönség meg aligha bánja.

Debreceni Csokonai Színház, október 15.

****

Figyelmébe ajánljuk

Magyar rulett

Szociológusok és politológusok rendszeresen elmondják, hogy a magyarok és különösen a Fidesz-szavazók számára az egyik legfontosabb érték a biztonság. Azt is mindig hozzáteszik, hogy Orbán Viktor különlegesen jól érti a „magyar néplelket”, így eredményesen tud játszani az egzisztenciális fenyegetettség és a biztonság utáni vágy érzékeny húrjain.

Állandósult ideiglenesség

Újabb két évig kell négyszáz embernek olyan házakban élnie, amelyeket évtizedekkel ezelőtt bontásra ítéltek. A VIII. kerületi önkormányzat helyett immár az állam felel azért, hogy a lakók 2027 közepére kiköltözhessenek. Van, aki dühös, van, aki elkeseredett, és van, aki már nem érhette meg a történet végét.

Nincs neked annyid!

Az átláthatósággal indokolja a kormány, valójában az eddiginél is kevesebb transzparenciát hoz majd az a törvénymódosítás, amelynek értelmében bármennyi pénzt felhasználva kampányolhatnak az egyéni jelöltek.