színház - Moliére: Scapin, a szemfényvesztő

  • - ki -
  • 2011. október 20.

Zene

című darabját Rideg Zsófia új, modernizált, leginkább a köznyelv felé hajló fordításában mutatta be a debreceni Csokonai Színház Silviu Purcarete rendezésében. Helmut Stürmer impresszív, nagyszabású díszlete egy épp tatarozás előtt-alatt álló kávéházat idéz: itt ütközik egymásba a két szerelmes ifjú, a két zsarnok apa, a két szerelmes lány, miközben Olt Tamás szolgálója puha, vontatott léptekkel, szenvtelen arccal pincérként szervírozza a különféle kellékeket.
címû darabját Rideg Zsófia új, modernizált, leginkább a köznyelv felé hajló fordításában mutatta be a debreceni Csokonai Színház Silviu Purcarete rendezésében.

Helmut Stürmer impresszív, nagyszabású díszlete egy épp tatarozás elõtt-alatt álló kávéházat idéz: itt ütközik egymásba a két szerelmes ifjú, a két zsarnok apa, a két szerelmes lány, miközben Olt Tamás szolgálója puha, vontatott léptekkel, szenvtelen arccal pincérként szervírozza a különféle kellékeket. Purcarete erõs komédiai tempót vegyít sötétszürke atmoszférával - ez utóbbit leginkább Vasile Süirli remek zenéje hozza. Finom rendezõi kézimunka ez: gondosan komponált jelenetek, a mozgástól a mimikáig eltervezett színészi játék, szellemes ötletek, melyek mind a két zsarnok apa megleckéztetését szolgálják, pontosabban azt, aki ezt elvégzi: Scapint. Trill Zsolt álmából ébresztve is hozni tudja ezt a figurát, a látványos szemfényvesztést, a nagy kópét, aki sem különös örömet, sem igazi hasznot nem húz saját képességeibõl. Trill váratlan mozdulatokra képes fizikuma nem a mélységre, hanem a szórakoztatásra tör, persze ügyesen és szellemesen. Tán ezért halványabb, miközben mélyebb és árnyaltabb is Rácz József a gátlásos Octave szerepében: az elsõ erõsebb hangra máris a szájában landol a hüvelykujja, és az apjával való szembeszállás puszta gondolatára is összepisili magát - de sokkal megrendítõbb néma tétovasága, az élettõl, felnõttségtõl való zsigeri félelme. Mészáros Tibor a másik ifjú, Leander, akit zabálásba hajszolt a zabáló apa mintakövetése; a két apát Varga József és Garay Nagy Tamás adja a fösvénység és ostobaság különféle keverékét mutatva.

Rövid és flott elõadás. Nemigen tombol a mélység, viszont ott lebeg a produkció felett a vígjátékot, a tetszést rutinból nyomó színészet veszélye. Purcarete ezt aligha látja, a közönség meg aligha bánja.

Debreceni Csokonai Színház, október 15.

****

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.