színház - Moliére: Scapin, a szemfényvesztő

  • - ki -
  • 2011. október 20.

Zene

című darabját Rideg Zsófia új, modernizált, leginkább a köznyelv felé hajló fordításában mutatta be a debreceni Csokonai Színház Silviu Purcarete rendezésében. Helmut Stürmer impresszív, nagyszabású díszlete egy épp tatarozás előtt-alatt álló kávéházat idéz: itt ütközik egymásba a két szerelmes ifjú, a két zsarnok apa, a két szerelmes lány, miközben Olt Tamás szolgálója puha, vontatott léptekkel, szenvtelen arccal pincérként szervírozza a különféle kellékeket.
címû darabját Rideg Zsófia új, modernizált, leginkább a köznyelv felé hajló fordításában mutatta be a debreceni Csokonai Színház Silviu Purcarete rendezésében.

Helmut Stürmer impresszív, nagyszabású díszlete egy épp tatarozás elõtt-alatt álló kávéházat idéz: itt ütközik egymásba a két szerelmes ifjú, a két zsarnok apa, a két szerelmes lány, miközben Olt Tamás szolgálója puha, vontatott léptekkel, szenvtelen arccal pincérként szervírozza a különféle kellékeket. Purcarete erõs komédiai tempót vegyít sötétszürke atmoszférával - ez utóbbit leginkább Vasile Süirli remek zenéje hozza. Finom rendezõi kézimunka ez: gondosan komponált jelenetek, a mozgástól a mimikáig eltervezett színészi játék, szellemes ötletek, melyek mind a két zsarnok apa megleckéztetését szolgálják, pontosabban azt, aki ezt elvégzi: Scapint. Trill Zsolt álmából ébresztve is hozni tudja ezt a figurát, a látványos szemfényvesztést, a nagy kópét, aki sem különös örömet, sem igazi hasznot nem húz saját képességeibõl. Trill váratlan mozdulatokra képes fizikuma nem a mélységre, hanem a szórakoztatásra tör, persze ügyesen és szellemesen. Tán ezért halványabb, miközben mélyebb és árnyaltabb is Rácz József a gátlásos Octave szerepében: az elsõ erõsebb hangra máris a szájában landol a hüvelykujja, és az apjával való szembeszállás puszta gondolatára is összepisili magát - de sokkal megrendítõbb néma tétovasága, az élettõl, felnõttségtõl való zsigeri félelme. Mészáros Tibor a másik ifjú, Leander, akit zabálásba hajszolt a zabáló apa mintakövetése; a két apát Varga József és Garay Nagy Tamás adja a fösvénység és ostobaság különféle keverékét mutatva.

Rövid és flott elõadás. Nemigen tombol a mélység, viszont ott lebeg a produkció felett a vígjátékot, a tetszést rutinból nyomó színészet veszélye. Purcarete ezt aligha látja, a közönség meg aligha bánja.

Debreceni Csokonai Színház, október 15.

****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.