Színház - Visz a vonat - Hű, de messze van Petuski!

  • Csáki Judit
  • 2009. február 5.

Zene

Lassan - tényleg lassan - kultkönyv lesz a Moszkva - Petuski, Venedikt Jerofejev kisregénye; és ha így lesz, hát abban jut némi jótékony szerep a Stúdió "K" előadásának. Nem nagy, persze: cipőkanállal bezsúfolva is nagyjából hetvenen lehettünk. Csáki Judit

Lassan - tényleg lassan - kultkönyv lesz a Moszkva - Petuski, Venedikt Jerofejev kisregénye; és ha így lesz, hát abban jut némi jótékony szerep a Stúdió "K" előadásának. Nem nagy, persze: cipőkanállal bezsúfolva is nagyjából hetvenen lehettünk.

Ha a könyv még nem is kult, azt a bizonyos passzust a reggeli és esti emberekről, amit a szórólap is idéz, jó közelítéssel mondja föl mindenki, aki olvasta a könyvet; és tudja, hogy az nem az alkoholistákra vonatkozik úgy általában, hanem inkább a gondolkodó iszákosokra. A gondolkodókra, és azon belül a nem egészen absztinensekre.

Venyicska története - Jerofejev műve leplezetlen énregény: Venedikt Jerofejevnek hívják a főhőst - egy utazás története; konkrétan Moszkvából Petuskiba szeretne eljutni, valójában a jó helyre vagy hová: oda, ahol szeretet, szerettei és az élet várják, ahol jó lenni. Ajándékot is visz: szakadt barna bőröndjében bonbon lapul a számos üveg közt. Ez már az előadás: Tamási Zoltán öleli magához a szakadt barna bőröndöt, amelyben persze a szép új élet ígérete lapul.

A kisregény mellett Jerofejev színdarabjából (amelyet Kaposváron és a Katonában is játszottak már), a Walpurgis-éj, avagy a kővendég léptei című drámából is beemel ide vágó passzusokat a főszereplő-rendező, aki a Pokoli kamaradarabok című trilógia egyik részeként vitte színre a művet.

Naná, hogy intim térben - bár veszélyes vállalkozás ez egy részegség intonálta produkció esetében! -, hisz a Stúdió "K"-ban nincs nem intim tér. A díszlet is egyszerű (itt nincs nem egyszerű díszlet): néhány pad és rengeteg üveg.

A rengeteg üveg Venyicska esetében aligha egy élet terméke, legföljebb néhány hété, de máris jókora üveghalom az, ami alól az előadás kezdetén lassan előbújik-kimászik, miközben az üvegek nagy csörömpöléssel gurulnak szanaszét - ez az alapzene. Stilárisan is meghatározónak bizonyul: itt bizony erősen komédiának látjuk Venyicska delíriumos odisszeáját, a tragikomikus árnyalatot leginkább a mi reflexeink rántják hozzá. Rendben van ez így: a Stúdió "K"-ban általában is számítanak ránk, nézőkre: hozzátesszük a magunkét, némi, színpadról jövő segítséggel.

Tamási Zoltán arcára rátapad az örök részegek félmosolya - jellemzőbb külső-belső jegy ez, mint a dülöngélés meg a dadogás, hisz a tétovaságból, bizonytalanságból fakadó naiv jóindulatot mutatja, a "megjavulni mindig kész, de hisz most is jó" ember áttetsző ártatlanságát. Csupa igyekvés ez a Venyicska - elsősorban persze a következő vodka vagy "Zsiguli sör" felé igyekszik, és csak másodsorban a pályaudvarra és Petuskiba. És közben csupa gondolkodás is: veszettül jár az agya; hol a memóriájából próbálja előkotorni, hol és hogy is jutott a legutóbbi piáshordó legfenekére vagy legutóbbi szálláshelyére, egy ismeretlen lépcsőházba, hol meg filozofál és mesél, kergetik fejében egymást az emlékek és a vágyak, a valóság és a képzelet. Az alkoholos tourok kacskaringóit és kalandjait az élet viharzásának éli meg, a legfőbb célja az akadályok leküzdése, a kudarcokból való talpra állás - és Tamási játékába, anélkül, hogy erőt feszítene ezért, szép lassan beépül az a bizonyos másik küzdelem, amely nem kocsmától kocsmáig, pohártól pohárig, hanem életcéltól életcélig tart: az élet maga. És nem elsősorban vagy csak azért, mert ennek a Venyicskának a pia az élete... Miközben hát a pia az élete. És büszkén sorolja, mennyire nincs egyedül, sőt; menynyire jó társaságban van: Gorkij, Muszorgszkij és egyéb nagy piások adnak tartást és önérzetet neki.

Van neki két angyala: Kakasy Dóra és Homonnai Katalin őket adják több alakban; a magas padon üldögélve vagy épp együtt részegedve-kártyázva Venyicskával - mint a kábelfektető brigád tagjai -, alkalmi útitársai ők a vonatúton. Hol a delírium teremti őket, hol a valóság - ott vannak mindig és mindenhol Venyicska mellett, kérdezik, megróják, figyelmeztetik, vigasztalják; angyalok, na. És közben haladnak-haladunk; utunk Venyicskával mintha Petuskiba vezetne, de aztán, a bőröndnyi ital elillanása közben persze nem oda vezet, hanem vissza a moszkvai pályaudvarra. A két színésznő rutinosan és találékonyan váltogatja szerepeit, elég hozzá egy sapka, a tartás megváltoztatása, egy élesebb hang, egy erősebb gesztus.

Jól tette Tamási, hogy színházzá kerekítette ezt az estét, és nem maradt meg a monodrámánál; övé a díszlet ötlete és annak leleményes működése - istenien lesz például vasúti kupévá, és némi hang- és mozgáskiegészítéssel már látjuk is, hogy megy, zakatol -, de közös, mondhatni, társulati a siker, amely Venyicska kudarcos, mégsem boldogtalan útját megjeleníti.

A Kreml - azt vágyta látni Venyicska, de valahogy mindig elkerülték egymást. A végén a plafonról függesztett üvegcsokor (a Kreml bejáratánál a Vaszilij Blazsennij-székesegyház) mégiscsak ott lóg az orra előtt, szépen megvilágítva, és mire Venyicska visszazuhan az üveghalom közepébe, már kis harangok muzsikálnak neki. Aligha hallja.

Stúdió "K", január 29.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.