Színház - Visz a vonat - Hű, de messze van Petuski!

  • Csáki Judit
  • 2009. február 5.

Zene

Lassan - tényleg lassan - kultkönyv lesz a Moszkva - Petuski, Venedikt Jerofejev kisregénye; és ha így lesz, hát abban jut némi jótékony szerep a Stúdió "K" előadásának. Nem nagy, persze: cipőkanállal bezsúfolva is nagyjából hetvenen lehettünk. Csáki Judit

Lassan - tényleg lassan - kultkönyv lesz a Moszkva - Petuski, Venedikt Jerofejev kisregénye; és ha így lesz, hát abban jut némi jótékony szerep a Stúdió "K" előadásának. Nem nagy, persze: cipőkanállal bezsúfolva is nagyjából hetvenen lehettünk.

Ha a könyv még nem is kult, azt a bizonyos passzust a reggeli és esti emberekről, amit a szórólap is idéz, jó közelítéssel mondja föl mindenki, aki olvasta a könyvet; és tudja, hogy az nem az alkoholistákra vonatkozik úgy általában, hanem inkább a gondolkodó iszákosokra. A gondolkodókra, és azon belül a nem egészen absztinensekre.

Venyicska története - Jerofejev műve leplezetlen énregény: Venedikt Jerofejevnek hívják a főhőst - egy utazás története; konkrétan Moszkvából Petuskiba szeretne eljutni, valójában a jó helyre vagy hová: oda, ahol szeretet, szerettei és az élet várják, ahol jó lenni. Ajándékot is visz: szakadt barna bőröndjében bonbon lapul a számos üveg közt. Ez már az előadás: Tamási Zoltán öleli magához a szakadt barna bőröndöt, amelyben persze a szép új élet ígérete lapul.

A kisregény mellett Jerofejev színdarabjából (amelyet Kaposváron és a Katonában is játszottak már), a Walpurgis-éj, avagy a kővendég léptei című drámából is beemel ide vágó passzusokat a főszereplő-rendező, aki a Pokoli kamaradarabok című trilógia egyik részeként vitte színre a művet.

Naná, hogy intim térben - bár veszélyes vállalkozás ez egy részegség intonálta produkció esetében! -, hisz a Stúdió "K"-ban nincs nem intim tér. A díszlet is egyszerű (itt nincs nem egyszerű díszlet): néhány pad és rengeteg üveg.

A rengeteg üveg Venyicska esetében aligha egy élet terméke, legföljebb néhány hété, de máris jókora üveghalom az, ami alól az előadás kezdetén lassan előbújik-kimászik, miközben az üvegek nagy csörömpöléssel gurulnak szanaszét - ez az alapzene. Stilárisan is meghatározónak bizonyul: itt bizony erősen komédiának látjuk Venyicska delíriumos odisszeáját, a tragikomikus árnyalatot leginkább a mi reflexeink rántják hozzá. Rendben van ez így: a Stúdió "K"-ban általában is számítanak ránk, nézőkre: hozzátesszük a magunkét, némi, színpadról jövő segítséggel.

Tamási Zoltán arcára rátapad az örök részegek félmosolya - jellemzőbb külső-belső jegy ez, mint a dülöngélés meg a dadogás, hisz a tétovaságból, bizonytalanságból fakadó naiv jóindulatot mutatja, a "megjavulni mindig kész, de hisz most is jó" ember áttetsző ártatlanságát. Csupa igyekvés ez a Venyicska - elsősorban persze a következő vodka vagy "Zsiguli sör" felé igyekszik, és csak másodsorban a pályaudvarra és Petuskiba. És közben csupa gondolkodás is: veszettül jár az agya; hol a memóriájából próbálja előkotorni, hol és hogy is jutott a legutóbbi piáshordó legfenekére vagy legutóbbi szálláshelyére, egy ismeretlen lépcsőházba, hol meg filozofál és mesél, kergetik fejében egymást az emlékek és a vágyak, a valóság és a képzelet. Az alkoholos tourok kacskaringóit és kalandjait az élet viharzásának éli meg, a legfőbb célja az akadályok leküzdése, a kudarcokból való talpra állás - és Tamási játékába, anélkül, hogy erőt feszítene ezért, szép lassan beépül az a bizonyos másik küzdelem, amely nem kocsmától kocsmáig, pohártól pohárig, hanem életcéltól életcélig tart: az élet maga. És nem elsősorban vagy csak azért, mert ennek a Venyicskának a pia az élete... Miközben hát a pia az élete. És büszkén sorolja, mennyire nincs egyedül, sőt; menynyire jó társaságban van: Gorkij, Muszorgszkij és egyéb nagy piások adnak tartást és önérzetet neki.

Van neki két angyala: Kakasy Dóra és Homonnai Katalin őket adják több alakban; a magas padon üldögélve vagy épp együtt részegedve-kártyázva Venyicskával - mint a kábelfektető brigád tagjai -, alkalmi útitársai ők a vonatúton. Hol a delírium teremti őket, hol a valóság - ott vannak mindig és mindenhol Venyicska mellett, kérdezik, megróják, figyelmeztetik, vigasztalják; angyalok, na. És közben haladnak-haladunk; utunk Venyicskával mintha Petuskiba vezetne, de aztán, a bőröndnyi ital elillanása közben persze nem oda vezet, hanem vissza a moszkvai pályaudvarra. A két színésznő rutinosan és találékonyan váltogatja szerepeit, elég hozzá egy sapka, a tartás megváltoztatása, egy élesebb hang, egy erősebb gesztus.

Jól tette Tamási, hogy színházzá kerekítette ezt az estét, és nem maradt meg a monodrámánál; övé a díszlet ötlete és annak leleményes működése - istenien lesz például vasúti kupévá, és némi hang- és mozgáskiegészítéssel már látjuk is, hogy megy, zakatol -, de közös, mondhatni, társulati a siker, amely Venyicska kudarcos, mégsem boldogtalan útját megjeleníti.

A Kreml - azt vágyta látni Venyicska, de valahogy mindig elkerülték egymást. A végén a plafonról függesztett üvegcsokor (a Kreml bejáratánál a Vaszilij Blazsennij-székesegyház) mégiscsak ott lóg az orra előtt, szépen megvilágítva, és mire Venyicska visszazuhan az üveghalom közepébe, már kis harangok muzsikálnak neki. Aligha hallja.

Stúdió "K", január 29.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.