Színház: A lúzer (Gogol, Bertók, Sopsits - Budapesti Kamaraszínház)

  • Csáki Judit
  • 2003. május 1.

Zene

Alig emlékszem a mítoszon kívül másra az Egy őrült naplója című előadás kapcsán. Tudom: heroikus monológ; tudom: Darvas Iván legendás előadása - de sem a szöveg, sem vizuális emlék nem dereng. Hát nyilván én voltam a legjobb közönsége a most bemutatott produkciónak.

Voltaképpen kétszemélyes előadás Gogol Egy őrült naplója című nagymonológja: Bertók Lajoson kívül Sopsits Árpád hozta létre, aki nemcsak rendezte, hanem a jelmezt és a díszletet is tervezte. A Shure Stúdió szokásosan intim terében ez utóbbi szokatlanul sokrétű, miközben szegényszínháziasan puritán. A heverőt élénkvörös - színházi - bársony borítja, van egy fekete asztal, fotel, két tonettszék, fogas, lavór, tükör: ez itt egy cella, nyomorúságos, bár lakható tér, amelyből szinte semmi perc alatt magánzárkaszerű kórházi elfekvő lesz. Sopsits - aki egy előző produkcióban (Bűn és bűnhődés a rácsok mögött) már "összeszokott" az akkor Raszkolnyikovot játszó Bertók Lajossal - ezúttal nemcsak a teret minimalizálta, hanem a rendezést is; ennyiben éppen a lényeget tekintve cseng össze Popriscsinnel.

Ezt a "mega-kisembert", akinek szűkösre szabott életében paradox gazdagságban villódznak a semmiségek, manapság lúzernek szoktuk hívni. Gogol lúzerének picike ügyei vannak, amelyek monumentálissá nőnek - és milyen érdekes:

megbuggyan valóban,

mégsem kelti beteg ember benyomását. Azt hiszem, Sopsits és Bertók előadása tartalmát tekintve éppen erről szól: a Popriscsin-féle őrült többnyire szabadon járkál, és végszükségben még politikus, nagyember is lehet belőle, de ez mellékes. A fontos az, hogy ezek a rögeszmévé bomolható sérelmek ott munkálnak mindenkiben. Elbámészkodhatunk a parkban, és máris kutyakonfliktus pereg előttünk, vagy megindul az agyunk egy hír olvastán - nincs a spanyoloknak királyuk -, és eljátszunk a gondolattal. Aztán adódik egy elvetélt, semmilyen kis szerelmi történetecske, megfűszerezve a hivatalnak packázásaival - kivel nem történt ilyesmi?! Csak Popriscsin éppen bekattan...

Úgy mesélik, Darvas előadásának erejét egyebek mellett az adta, hogy tökéletesen eggyé vált hősével - igen megviselő lehetett! -, azazhogy, színházi nyelven, önmagát adta bele, neki. Engem az ilyen alakítás mindig lefegyverez; érzem benne a személyiség - az írott és a játszó személyiség - hitelét és energiáit; szóval sokra tartom, na, bármily avíttasnak szeretik is láttatni manapság. Ennél jobban csak az nyűgöz le, amikor ezt, éppen ezt látom - csak éppen megcsinálva, tudásból, direkte indirekte. Szóval úgy tesz a színész ilyenkor, mintha ő maga volna Popriscsin, őrül is már megfelé szépen, de közben minden apró fázis gondosan kimunkálva (kényszeres cselekedetek, magánrítusok, egyebek), és még figyelve is van, kordában tartva, megzabolázva, hatásra tartva. Hát itt most erről van szó. Ráadásul az egyedüllét is el van játszva - pedig ezt monodrámában afféle adottságnak szokás tekinteni, megvan magától -, nemcsak az intim cselekvésekig, hanem a puszta levésig. Bertók Popriscsinjének életműve a napló - hát őszinte hozzá.

Bertók Lajos majdnem a teljes előadás alatt egy kamerát (digitális!) tart a kezében - veszi magát. Ez a napló, az őrülté. Többnyire az arcát látjuk a szoba hátsó falára kivetítve, de olykor a nadrágját, a cipőjét vagy valamelyik bútordarabot. Ez a kamerával való játszadozás többnyire nagyon veszélyes, és majdnem mindig visszafelé sül el - mármint úgy, hogy elsősorban a kamerával játszadozó színészt látjuk a színpadon -, de itt most, nyilván Sopsitscsal együtt, egészen remekül működik. Bertók olykor megállítja a felvételt, az ilyenkor kimerevedő arc mindig jelentéses, sosem tetszőleges; drámai csúcspont, segít az epikának. És Bertók nem téved, nem téveszt. A kamera az ő avatott kezében többet tud, mint egyébként: szerkeszt, kommentál, kiemel, poentíroz. Van kutyaperspektíva, odalent a földön; van

kiszolgáltatott hanyatt fekvés, torz pofával;

van sivár, "no comment" környezet: az asztal egy darabja, a padló.

Ez az egész kamerás játék - az előadást megszervező rendezői ötlet és színészi kivitelezés - a végén nyeri el legfőbb értelmét, amikor is egy másik kamera kapcsolódik be a játékba, de erről illetlenség és poéngyilkosság lenne többet mondani.

Azt viszont még muszáj, hogy Bertók játéka mégsem a kameráról szól. Ez a rendkívül impulzív színész ezúttal nagyon is higgadtan, erőit és eszközeit szépen beosztva rajzolja meg azt az ívet, amelyet Popriscsin bejár. Mozgása, mimikája, intonációja lehengerlően eleven és sodró, ugyanakkor meggyőzően fifikás. A figura alakváltása - őrültbe és királyba - szinte észrevétlen: néhány jelmez kifordítása és az a bizonyos vörös ágyterítő nyomja meg a külsőségeket, de a tartást, a királyit, azt Bertók Lajos adja neki, és eléggé megrendítő látni, ahogy a lúzerből egyszer csak valaki lesz. Nem épp király, holott mégis.

Az utolsó jelenet - odabent a bolondokházában - pofonegyszerűen, szinte magától jön létre az előzményekből. Gogol szövege ekkor erősebb, hangosabb, tán mert a színész szinte mozdulatlan; egyetlen tartásból, egyetlen erőteljes nézésből áll az egész szerencsétlen ember, egy egészen mai lúzer, tessék.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.