Színház: Csődlét (Az Ivanov Szolnokon)

  • Csáki Judit
  • 2003. február 27.

Zene

Telihay Péter bolyong az országban, és váltott színházakban Csehovot rendez. Most Szolnok felé került egyet, és Spiró György fordításában az Ivanovot vitte színre. Telihay szemlátomást nem bírja az ideális körülményeket, irtózik a tökéletes szereposztástól - és kedvét leli a megannyi képtelen nehézségben.

Vagy egyszerűen: ilyen az élet. Nincsenek ideális körülmények, nincs tökéletes szereposztás, és a képtelen nehézség a norma. Tiszta Csehov ez az egész, gondoljunk csak a tüdőbajra meg Jaltára, a szereposztás tekintetében esetleg Olga Knyipperre. Az Ivanov - Csehov második, óriási lélegzetű darabja - erőteljesen enciklopédikus ugyan, mégis kezdet; felbukkan benne szinte minden későbbi markáns figura és konfliktus, de leginkább afféle halmazati módon, egymás hegyén-hátán. És bár ebből bomlik majd ki az összes úgynevezett "nagy dráma", a mai színpadon természetszerűleg nem irodalomtörténeti, még kevésbé kronológiai aspektusból szokás megrendezni. Hanem mint a mai csődtömegek mai természetrajzát - ez adja a pikantériáját.

Nekem nagyon tetszett annak idején a Székely Gábor rendezte új színházi, Cserhalmi-féle Ivanov, pedig minden benne volt ahhoz, hogy csöppet se tessék: érintette az embert erősen. Telihay megértőbb rendező, értelmezésében több az érzéstelenítő, mint Székelynél; igaz, a diagnózis ettől még eléggé pokoli. Telihay - ezt az eddigi Csehov-rendezéseiben is láttam - jól olvas és jól elemez; most is megvan minden egyes alak külön bejáratú tragédiája, és még egy keretféleség is kerül az értelmezéshez: Ivanov nekünk háttal ül egy széken, fáradtságról panaszkodik, aztán a végén ugyanitt, ugyanilyen állapotban

nyúl majd a pisztolyért

Szép, kerekded sztori.

A szolnoki színház színpada tágas, mindvégig. Hol zöld kerti bútorok - a ma már szépnek ható, de ledurrant stílben -, hol néhány asztal egy semleges szalonban; elöl egy mélyedésben könyvek hevernek, amiként a plafonról is könyvek lógnak (egyike-másika villanykapcsolóként is működik, de ebbe kéretik nem belegondolni amúgy szimbolikusan). Vannak kiugrók, beugrók, szögletek és üvegajtók - arra szolgálnak, hogy mellettük-mögöttük Ivanov álldogáljon, és némán, de annál erőteljesebben szemlélje környezetét olyankor is, amikor a szöveg szerint nincsen jelen, és épp róla folyik a szó. A némaság megvan, az erőtelj hibádzik.

Menczel Róbert díszlete jó: Lebegyevék szalonjában még egy magas bárszék is van, Zinaida Szavisna, a betegesen fukar feleség innen tartja szemmel a vendégsereget és a fogyasztást, ügyel a csalásra, pazarlásra; egy krupié, pepita kiskosztümben. Szóval Tresz Zsuzsa jelmezei is jók. Amikor Lebegyev azt mondja Babakinára, hogy olyan, mint egy szaloncukor, a néző szájából veszi ki a szót: tényleg. Fodros rózsaszín ruhácska. Tresz egyedül Sárával, Platonov feleségével szemben maradt alul jelmezileg - de ez alighanem színészi kérdés.

Nincs mit tenni: a szolnoki színház jelenlegi gárdájából nem telik ki egy hiánytalan Ivanov-előadás. Seress Zoltán Csehovban is, Telihayban is rutinos: volt már Platonov, és A három nővérben Tuzenbach - de Ivanovnak most gyenge, erőtlen. Ha leselkedés van kitalálva, nem lehet a néző sasszemére bízni, észreveszi-e egyáltalán a félhomályban szándéka szerint jelentőségteljesen, súlyosan álló alakot. Mivel én viszonylag gyorsan megfejtettem Telihay rendezői kódját, a kézenfekvő jelenetekben már kerestem is Seresst valahol oldalt vagy hátul, de kétlem, hogy mindenki így volt ezzel. Seress másik gyengesége - gyengéje - kihelyezett: a nőkben rejlik. Mivel Ivanov in concreto mégiscsak a két nő miatt röpít golyót a fejébe, hát lennie kell két olyan nőnek.

Nem akarok gonosz lenni és azt mondani, hogy van... Nincsen, sajnos. Sárát, a tüdőbeteg zsidó feleséget Sztárek Andrea játssza. Csinos, vonzó, szoláriumbarna; jó smink, szűk nadrág, tűsarkú cipő, dekoltált piros pulóver, mely alól olykor a has is kivillan. Ez mind baj, de a kisebb. A nagyobb az, hogy hangja hamis, köhögése szintén - olyan, mint egy rosszul zsaroló, hisztis feleség. Ivanovnak igaza van, ha menekül tőle - viszont akkor Lvov doktornak nincs igaza, amikor

önző dögnek nevezi

a férfit; szóval megképződik egy láncolat, amely félreviszi az egészet. És hát ezzel a zsidóüggyel, a Sára zsidóságának Ivanov karakterére vetülő nyomával is kellene kezdeni valamit, különösen, mert Telihay szerint fontosnak látszik - de nem kezdődik vele semmi. Amiként az értelmiségi lét csődjegyei sem mutatkoznak - illetve a csődlét értelmiségi jegyei sem.

És a menedék-szerelmet jelentő Lebegyev lányt, Szasát játszó Verebes Linda bizony nem billent helyre egy fikarcnyit sem. Belőle is a természetesség, a színpadi megszólalás természetessége hiányzik elsősorban, másodsorban pedig az az erő, amely, ha átmenetileg is, képes megfogni a csőd felé vágtató férfit. Bízom benne, hogy Verebes Linda egyelőre rutintalan, és azért ilyen halovány.

Baj az is, hogy az idős, kelekótya, élni vágyó, de mélyen megkeseredett Sabelszkijt, Ivanov nagybácsiféleségét a fiatal és életerős Kaszás Mihály játssza - fiatalnak és életerősnek. No élettapasztalat, no rezignált bölcsesség.

A Lebegyev-pár, az jó. Mertz Tibor slampos, lompos papucsférjében fölvillan még, hogy miből és mitől zuhant szét és vált alkoholistává, ráadásul Egri Márta erőskezű, fölvigyázó típusú feleségében is ott lapul egy jobb sorsra érdemes valahai férfi valahai párja. Mindazonáltal a jelenük sivár boldogtalanság: Egri Márta spórolás céljából gyertyákat darabol, Mertz Tibor szűkölve kerülgeti a következő - és persze elkerülhetetlen - csapást.

Ivanov ebben az előadásban kedvtelve - vagy kelletlenül - fényképez, régies fotóapparátja jól mutat a színen, aztán a képeknek még funkciójuk is támad. A legvégén fölvillannak a kulcsszereplők és kulcsjelenetek, utána röpül a golyó. A hirdetés jutott eszembe, a whiskys. Meg az, hogy szegény Ivanovnak nem volt érdemes végignéznie élete filmjét, mert nem élt úgy. Ezért Ballantines sem jár neki.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.