Színház: "Építsünk színházat?" (Leonce és Léna - Krétakör)

  • Csáki Judit
  • 2002. április 4.

Zene

A kormány egy zakó meg egy nyakkendő - legalábbis ezt nyújtja át fiának az apa, azaz Péter, Popo birodalmának királya Leoncénak. A ruhadarab és a hatalom egy számmal nagyobb ugyan a kelleténél, de bízhatunk benne: a trónörökös belenő majd, vagy inkább beleöregszik. Schilling Árpád, a Krétakör Színház rendezője mostanában Georg Büchnerben utazik - nyilván nem bírja a jól megcsinált darabokat.

A kormány egy zakó meg egy nyakkendő - legalábbis ezt nyújtja át fiának az apa, azaz Péter, Popo birodalmának királya Leoncénak. A ruhadarab és a hatalom egy számmal nagyobb ugyan a kelleténél, de bízhatunk benne: a trónörökös belenő majd, vagy inkább beleöregszik. Schilling Árpád, a Krétakör Színház rendezője mostanában Georg Büchnerben utazik - nyilván nem bírja a jól megcsinált darabokat.Merthogy a Leonce és Léna nincsen jól megcsinálva; igaz, a korábban született Danton halála és a töredékben maradt Woyzeck sem alkalmas arra, hogy rajtuk, velük vagy általuk oktassák a szabatos dramaturgiát - arra feltétlenül jobb a Neil Simon; azt pedig, hogy mitől lesz egy színdarab, úgysem lehet tanítani. A Leonce és Léna pedig jó, valahogyan.

Csak pokolian nehéz. Ezerfelé fut; a cselekmény is, a figurák is széttartanak, és mire összerendeződnek, már át is alakulnak. Schilling ugyan szokásához híven megint alaposan belemászott a szövegbe - két profi dramaturggal, Veress Annával és Kárpáti Péterrel -, mégis megtartotta azt a vezérfonalat, amely Büchner darabjában nincsen is. Hogy tehát eleinte az életunt, semmittevő Leonce és a hedonista, filozófiai alapon semmittevő Valerio semmittevése vétetik szemügyre - különös tekintettel a szabadság mint semmittevés, illetve cselekvésképtelenség aspektusára -, majd pedig az "isten csapása" köntösében jelentkező gyönyörűséges szerelem, Leonce és Léna találkozása meg az ő páros lázadásuk, amely (tragikus módon vajon?) a felsőbb akarat beteljesítésévé válik.

Ezúttal azok járnak jól, akik nem rohannak megnézni a Krétakör produkcióját, hanem kivárnak három-négy előadást, míg összerendeződik és feljavul az egész: talán létrejön benne, amit az alkotók létre akartak hozni. Merthogy momentán (a bemutató idején) ez is ezerfelé tart, mint a darab, csak másképpen.

Végig mindenki a színpadon van; pontosabban a játéktér szélén üldögélnek a szereplők - déja vu: Ruszt-féle fapados beavató színház. Olyan konvenció, amely feltételezi a közönséggel való szüntelen párbeszédet - de ez itt nem jön össze, és nem a mi hibánkból. Lagymatag kijátszás és kibeszélés van -

Valerio dinnyét zabál

(márciusban!), de "te nem kapsz!", szól oda a nézőnek, na, mit lehet erre mondani?

A közönség is renyhe - még szerencse, mert ez az összejátszás-összebeszélés nincs elvárva, kipróbálva és belekalkulálva; Renitens Kolléga néhány segítőkész és hangosabb nyögésére meglepett, zavart pillantások érkeznek a játszók felől. Interaktív színházat nehéz csinálni - én speciel nem is szeretem -; és az, hogy mi vagyunk a Büchner-féle "parasztok", és kelletlenül "vivátozunk", ha nagyon nógatnak, nos, az még nem az.

"Az ország olyan, mint egy végtelenül hamis perzsaszőnyeg" - nem hinném, hogy ez Büchner, viszont Schilling (vagy a szcenikáért felelős négy ember). Ez a hamis perzsa puha is, hamis is; jó találmány, rétegzett ötlet. És ilyen van még az előadásban sok. Például mindjárt a szereposztás. A főszereplésre szakosodni látszó Láng Annamária és Nagy Zsolt ezúttal karakterben remekel. Láng Annamária a nőiesített udvarmestert, Nagy Zsolt az Elnököt játssza, mindketten törpék, azazhogy térdelnek, de térdük fölött bábcipőben végződnek, tehát "mindenük megvan". Láng Annamária vihorászik, kezét a szája elé téve vakkant, zavarában a fejét ingatja és hamiskásan mosolyog; pont mint a Vezér titkárnője vagy egy női testőrféleség régen és most, és a hajcsavarók frissen hűlt helye a hajában, az fantasztikus. Nagy Zsolt pedig pontos és szellemes tükörkép, a szolga-etalon, aki mindig "zsénben" van, de mindig győz. Igaz, egyelőre mindkét alakítás betét jellegű.

A Büchner-leltár viszont megvan. Leonce a "szabad akarat" nevében lázad, persze tartalom nélkül, mert hisz komédia ez, vagy mi. És tényleg nevetséges, ahogy Bánki Gergely hasra dobja magát, de mire földet ér, a mozdulatból kivész az indulat, már csak lomhán nyafog, és panaszos világfájdalmát már egy Valerio-forma talpraesett léhűtő is idézőjelbe teszi. A történelem iszonyú fatalizmusára itten semmi szükség, de ott lebeg a fejünk fölött. A markáns körvonalakkal, ámde a körvonalakon belül nagy légüres térrel bíró Leonce Bánki Gergely alakításának első fele, melyet követ a második, a Lénába beleszerelmesedő enervált trónörökös megformálása. A két fél sem kapaszkodik még egymásba, legfeljebb Rába Roland Valeriója kerül egy lépéssel közelebb az államminiszterséghez, dinnyéhez, fügéhez meg a "komótos relígióhoz".

Léna színre lépésétől kezdve látszik készebbnek minden (igaz, innen könnyebb a darab is!). Szellemes ötlet a bőröndbe zárt fogadó - később több is ennél. A férfiak körül masírozó Nevelőnő-Léna páros erősen komikus effekt; nemcsak azért, mert a Nevelőnőt és a maszkos-bokacsörgős Rosettát is alakító Péterfy Borbála szellemes karikatúráját adja a romantikus karaktereknek, hanem mert Sárosdi Lilla Lénája -

ez a világra rácsodálkozó lencsibaba

- vonszoltatja magát, mint egy rongybaba. Vagy mint egy bábu - merthogy az egymásra találás és Leonce öngyilkos rohama is gyönyörű bábjáték bőröndnyi térben; teteje az ég, alja a fű. (E sorok írója emlékszik ilyenre a Szikora rendezte Csongorból, de ez itt most nem idézet, hanem újra - nyilván sokadszor - ki van találva.) És bár Leonce nem végezheti serlegbe fúlva, mert Valerio elveszi tőle a serleget, azért a bábura csak rácsukják a bőrönd fedelét, ez pedig majdnem halál.

Jók a bábok, jók a jelmezek, és jó, hogy a krétakörösök megint maguk zenélnek, mert a Schilling kedvelte teátralitásnak egyik igen intenzív eleme ez. Jó az is, hogy a darabból kilógó "építsünk színházat?" - ráadásul az ismét csak határozatlan Leonce kérdése ez, amelyre Léna tudna válaszolni - nem kapott semmi aláhúzást, pedig éppen Schilling Árpád társulatánál éppen ez év márciusában járva ilyes gondolatok tolulnak az ember fejébe.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.