Visszhang: koncert

Sunn O)))

Visszhang

Egy Sunn O)))-koncert annyiban hasonlatos Tarr Béla filmjeihez, hogy megtekintése a közönség részéről is valamiféle lelki felkészülést igényel.

Viszont utána elmondhatjuk: láttuk a művészet végét vagy nullpontját, ahonnan tovább már tényleg nincs semmi. E koncerten túli élményre a végletekig belassult drone-ban utazó kéttagú zenekar is rájátszik; budapesti fellépésüknek már a felhívásában ott volt, hogy mindenki hozzon magával füldugót, mivel ez tényleg veszélyesen hangos lesz. De sokat tett hozzá az a színpadi „látványtechnika”, amely a hatalmas erősítőállványokon és szürke fényeken túl tényleg csak a füstgépet használta. A Sunn O))) esetében felmerül, hogy zenéről beszélünk-e még: ha nagyon figyelünk, valami nagyon mély dallamosság talán van a két túlvezérelt gitáron kívül semmit nem tartalmazó hangáradatban, de ami igazán érdekes, az a zajfüggöny. Ennek köszönhetően a füldugó magányában döbbenhetünk meg azon, hogy miközben folyamatosan remeg a nadrágunk, a kezünkben lévő dzsekink, néha furcsa magas hangokat hallunk visszapattanni a falról, de nem tudnánk megmondani, hogy ezek a hangszeres produkcióhoz tartoznak-e, vagy csak úgy keletkeznek a semmiből. És tényleg nagyon hangos, ami már-már ijesztő azzal a tudattal, hogy füldugón keresztül ilyen: az ember kicsit ki akarja próbálni, milyen ez az alapvetően testre ható zaj tompítás nélkül, hogy aztán az elvárható aggodalommal dugja vissza azt a füldugót. Mégis miután vége lett, minden kitisztult, és elégedetten távozhattunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.