Visszhang: lemez

Erin Morley, Lawrence Brownlee: Golden Age

Visszhang

Könnyebb lenne megegyezni abban, hogy az opera aranykora már elmúlt, mint kijelölni, hogy az énekes színház mikor és hol élte virágkorát.

Az album két amerikai énekese szerint a bel canto volt az a korszak, amikor a zeneszerzők valóban az emberi hang szépségét és lenyűgöző képességeit ünnepelték, de hát kár lenne kisebbíteni Mozart vagy Wagner jelentőségét. Különben hiába szerepelnek Donizetti, Bizet, Rossini és Delibe duettjei és áriái a lemezen, a borítón az üvöltő húszas évek art deco stílusában virít a két énekes, az pedig már a rádió aranykora volt. Talán ők sem véletlenül választották a Don Pasquale „Tornami a dir che m’ami…” kezdetű áriáját zárószámul, amely száz évvel ezelőtt Amelita Galli-Curci és Tito Schipa hangján szállt az éterben, nagy sikerrel. A lemez minőségére rossz szavunk nem lehet. Erin Morley elegánsan, erőlködés nélkül énekel a felső regiszterben, Gilda áriájában (Rigoletto) könnyedén trillázik, de a Lakmé Harangáriájában csillogtatja meg leginkább a koloratúráját. Lawrence Brownlee, aki két éve a Müpában is bel cantót énekelt, a Marino Faliero című, kevéssé ismert Donizetti-operát is előszedi néhány magaslati mutatvány kedvéért, miután énekelt a jóval ismertebb Gyöngyhalászokból. A valódi izgalmat a duettek jelentik: Brownlee szenvedélyes Tonio, Morley kacér Marie (Az ezred lánya), a kétfelvonásos Rossini-ritkaságban, az Ory grófjában az egyik kalandor, a másik a csábítást csipkelődve fogadja, míg A szép perthi lány duettjében (Bizet) mélyebb drámai átélést hallunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.