Lemez: Vérükben van (Etchno - a soundtrack)

  • Minek
  • 2002. április 4.

Zene

Az Etchno nevében hordja két kútforrását: népzene és elektronikus zene, melyet még mindig csak technónak hív népünk. Mondhatni, nem nagy ügy, ilyesféle kombinációra épül az Anima Sound System életműve is - de ez most mégis teljesen más, mert az adott koncepciót (fogjunk bármily népi motívumot, amely éppúgy lehet egy komplett énekszólam, mint egy töredék egy régi siratóból, emeljük ki eredeti kontextusából, és ültessük bele egy másféle, erősen elektronizált környezetbe) vagy tucatnyi képzett zenekészítő/szerző/producer valósítja meg, s mindegyik a maga sajátos dialektusában. Az Etchno - s gondolom, ezzel nem árulunk el nagy titkot - egy színházi előadás, a Vajdai Vilmos-féle TáP Színház azonos című (s lapunkban korábban már méltatott) táncszínházi-összművészeti produkciójának kísérőzenéjeként készült; és a CD-n található klip alapján nagyjából azok is fogalmat alkothatnak az előadásról, akik maguk nem is látták a darabot. Egyébként is: a zenék működnek magukban is, s ha nem is úgy, mint ők, ott a darabban, de azért táncolni lehet rájuk, legalább egy helyben, bólogatva, akár az eperfa lombja.
Az Etchno nevében hordja két kútforrását: népzene és elektronikus zene, melyet még mindig csak technónak hív népünk. Mondhatni, nem nagy ügy, ilyesféle kombinációra épül az Anima Sound System életműve is - de ez most mégis teljesen más, mert az adott koncepciót (fogjunk bármily népi motívumot, amely éppúgy lehet egy komplett énekszólam, mint egy töredék egy régi siratóból, emeljük ki eredeti kontextusából, és ültessük bele egy másféle, erősen elektronizált környezetbe) vagy tucatnyi képzett zenekészítő/szerző/producer valósítja meg, s mindegyik a maga sajátos dialektusában. Az Etchno - s gondolom, ezzel nem árulunk el nagy titkot - egy színházi előadás, a Vajdai Vilmos-féle TáP Színház azonos című (s lapunkban korábban már méltatott) táncszínházi-összművészeti produkciójának kísérőzenéjeként készült; és a CD-n található klip alapján nagyjából azok is fogalmat alkothatnak az előadásról, akik maguk nem is látták a darabot. Egyébként is: a zenék működnek magukban is, s ha nem is úgy, mint ők, ott a darabban, de azért táncolni lehet rájuk, legalább egy helyben, bólogatva, akár az eperfa lombja.

Már az első darab (Bigtétény´s Finest: Lovasok a szakadék felé) megmutatja, hogyan lehet zsíros hip-hop alapokat nyomni egy gyönyörű népdal alá, anélkül, hogy sérülne a világ rendje és eredendő szimmetriája. A Pozsi&Basic által előadott Valamerre már gyorsabb breakbeatdarab, az Amb-féle, gyönyörűen felépített Dusk pedig magában foglalja az előadás s a soundtrack némileg ironikus mottóját is (Nekünk a vérünkbe´ ez van, a magyar muzsika). Anorganik (Deutsch Gábor) darenbézbe fordítja a népi nyersanyagot, Virgács első darabját pedig alapvetően meghatározza a vokalista Grülling Zsuzsa éneke (De szeretnék csillag lenni az égen), amit kiválóan ellenpontoz az enyhén elektrós alap. Ahogy várni is lehet, nem marad el az e tárgyban kötelező irónia sem: a Titusz (alias Portásfej) & The Carbonfools-féle Saddam Churka címétől például nem kell megijedni: jóféle, dubos, lüktető zenedarab, némi orientális, illetve magyar népzenével átitatva. A B‘lga által performált Paraszt a nyitó verzát (Kiskút, kerekeskút a kapu előtt, nem lelem a fijamat, brékelőt) meg a repetitív, emberbázisú tehénbőgést leszámítva alapvetően instrumentális példány (semmi bazmegelős békávézás), de annak módfelett szórakoztató. Hasonlóképpen az Odin-féle Space Gipsy, amely, már címéből is kitalálhatóan, egy roma motívum szomorú sorsát ábrázolja, amint lassan beletörik a szigorú breakbeatformába. Az Aurin-féle folk-darenbéz hibridek a lemez tán legdinamikusabb darabjai, míg a Gergely Attila által készített Csillagom egy e műfajban szokatlanul rövid, ám annál pörgősebb tört ütemes táncdarab. Azután jönnek a négynegyedek, mert az sem maradhat ki: mindenekelőtt az Emil és Jana-féle Kitcsice, ami egy hamisítatlan downtempo bolgárkertész-house: vidám, és táncolásra ingerel, akárcsak a rákövetkező Spacecafe-féle Tavaszi szél vizet áraszt-feldolgozás - messze a legjobb, amivel e tárgyban találkozni lehet (nem is említve itt a Queen- és Def Leppard-féle palifogó borzalmakat). A lemez utolsó darabjai (El Horto, Pseudo System, illetve Virgács és Anorganik) sokkal inkább meditatívak: elringatják az embert, aki azután kikapcsolva és relaxálva ébred egy kissé szétcsapatott gulyásparti végén. A koncepció működik, a kísérlet bevált, a zene önmagáért beszél, meg értünk, magyar droidokért. Teszi ezt oly sikeresen, hogy az ember végül elszemtelenedik, új koncepciót talál ki, s megpróbálja elképzelni, milyen is lehetne a Honvéd áll a Hargitán Elite Force-féle savas-tobolós remixe, avagy miként szólna a Fradi-induló, ha a hírhedt Plump DJ´s tolná a képünkbe.

Minek

(Gipsyhouse/Fonó Records, 2002)

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.