Már az első darab (Bigtétény´s Finest: Lovasok a szakadék felé) megmutatja, hogyan lehet zsíros hip-hop alapokat nyomni egy gyönyörű népdal alá, anélkül, hogy sérülne a világ rendje és eredendő szimmetriája. A Pozsi&Basic által előadott Valamerre már gyorsabb breakbeatdarab, az Amb-féle, gyönyörűen felépített Dusk pedig magában foglalja az előadás s a soundtrack némileg ironikus mottóját is (Nekünk a vérünkbe´ ez van, a magyar muzsika). Anorganik (Deutsch Gábor) darenbézbe fordítja a népi nyersanyagot, Virgács első darabját pedig alapvetően meghatározza a vokalista Grülling Zsuzsa éneke (De szeretnék csillag lenni az égen), amit kiválóan ellenpontoz az enyhén elektrós alap. Ahogy várni is lehet, nem marad el az e tárgyban kötelező irónia sem: a Titusz (alias Portásfej) & The Carbonfools-féle Saddam Churka címétől például nem kell megijedni: jóféle, dubos, lüktető zenedarab, némi orientális, illetve magyar népzenével átitatva. A B‘lga által performált Paraszt a nyitó verzát (Kiskút, kerekeskút a kapu előtt, nem lelem a fijamat, brékelőt) meg a repetitív, emberbázisú tehénbőgést leszámítva alapvetően instrumentális példány (semmi bazmegelős békávézás), de annak módfelett szórakoztató. Hasonlóképpen az Odin-féle Space Gipsy, amely, már címéből is kitalálhatóan, egy roma motívum szomorú sorsát ábrázolja, amint lassan beletörik a szigorú breakbeatformába. Az Aurin-féle folk-darenbéz hibridek a lemez tán legdinamikusabb darabjai, míg a Gergely Attila által készített Csillagom egy e műfajban szokatlanul rövid, ám annál pörgősebb tört ütemes táncdarab. Azután jönnek a négynegyedek, mert az sem maradhat ki: mindenekelőtt az Emil és Jana-féle Kitcsice, ami egy hamisítatlan downtempo bolgárkertész-house: vidám, és táncolásra ingerel, akárcsak a rákövetkező Spacecafe-féle Tavaszi szél vizet áraszt-feldolgozás - messze a legjobb, amivel e tárgyban találkozni lehet (nem is említve itt a Queen- és Def Leppard-féle palifogó borzalmakat). A lemez utolsó darabjai (El Horto, Pseudo System, illetve Virgács és Anorganik) sokkal inkább meditatívak: elringatják az embert, aki azután kikapcsolva és relaxálva ébred egy kissé szétcsapatott gulyásparti végén. A koncepció működik, a kísérlet bevált, a zene önmagáért beszél, meg értünk, magyar droidokért. Teszi ezt oly sikeresen, hogy az ember végül elszemtelenedik, új koncepciót talál ki, s megpróbálja elképzelni, milyen is lehetne a Honvéd áll a Hargitán Elite Force-féle savas-tobolós remixe, avagy miként szólna a Fradi-induló, ha a hírhedt Plump DJ´s tolná a képünkbe.
Minek
(Gipsyhouse/Fonó Records, 2002)