Lemez: Vérükben van (Etchno - a soundtrack)

  • Minek
  • 2002. április 4.

Zene

Az Etchno nevében hordja két kútforrását: népzene és elektronikus zene, melyet még mindig csak technónak hív népünk. Mondhatni, nem nagy ügy, ilyesféle kombinációra épül az Anima Sound System életműve is - de ez most mégis teljesen más, mert az adott koncepciót (fogjunk bármily népi motívumot, amely éppúgy lehet egy komplett énekszólam, mint egy töredék egy régi siratóból, emeljük ki eredeti kontextusából, és ültessük bele egy másféle, erősen elektronizált környezetbe) vagy tucatnyi képzett zenekészítő/szerző/producer valósítja meg, s mindegyik a maga sajátos dialektusában. Az Etchno - s gondolom, ezzel nem árulunk el nagy titkot - egy színházi előadás, a Vajdai Vilmos-féle TáP Színház azonos című (s lapunkban korábban már méltatott) táncszínházi-összművészeti produkciójának kísérőzenéjeként készült; és a CD-n található klip alapján nagyjából azok is fogalmat alkothatnak az előadásról, akik maguk nem is látták a darabot. Egyébként is: a zenék működnek magukban is, s ha nem is úgy, mint ők, ott a darabban, de azért táncolni lehet rájuk, legalább egy helyben, bólogatva, akár az eperfa lombja.
Az Etchno nevében hordja két kútforrását: népzene és elektronikus zene, melyet még mindig csak technónak hív népünk. Mondhatni, nem nagy ügy, ilyesféle kombinációra épül az Anima Sound System életműve is - de ez most mégis teljesen más, mert az adott koncepciót (fogjunk bármily népi motívumot, amely éppúgy lehet egy komplett énekszólam, mint egy töredék egy régi siratóból, emeljük ki eredeti kontextusából, és ültessük bele egy másféle, erősen elektronizált környezetbe) vagy tucatnyi képzett zenekészítő/szerző/producer valósítja meg, s mindegyik a maga sajátos dialektusában. Az Etchno - s gondolom, ezzel nem árulunk el nagy titkot - egy színházi előadás, a Vajdai Vilmos-féle TáP Színház azonos című (s lapunkban korábban már méltatott) táncszínházi-összművészeti produkciójának kísérőzenéjeként készült; és a CD-n található klip alapján nagyjából azok is fogalmat alkothatnak az előadásról, akik maguk nem is látták a darabot. Egyébként is: a zenék működnek magukban is, s ha nem is úgy, mint ők, ott a darabban, de azért táncolni lehet rájuk, legalább egy helyben, bólogatva, akár az eperfa lombja.

Már az első darab (Bigtétény´s Finest: Lovasok a szakadék felé) megmutatja, hogyan lehet zsíros hip-hop alapokat nyomni egy gyönyörű népdal alá, anélkül, hogy sérülne a világ rendje és eredendő szimmetriája. A Pozsi&Basic által előadott Valamerre már gyorsabb breakbeatdarab, az Amb-féle, gyönyörűen felépített Dusk pedig magában foglalja az előadás s a soundtrack némileg ironikus mottóját is (Nekünk a vérünkbe´ ez van, a magyar muzsika). Anorganik (Deutsch Gábor) darenbézbe fordítja a népi nyersanyagot, Virgács első darabját pedig alapvetően meghatározza a vokalista Grülling Zsuzsa éneke (De szeretnék csillag lenni az égen), amit kiválóan ellenpontoz az enyhén elektrós alap. Ahogy várni is lehet, nem marad el az e tárgyban kötelező irónia sem: a Titusz (alias Portásfej) & The Carbonfools-féle Saddam Churka címétől például nem kell megijedni: jóféle, dubos, lüktető zenedarab, némi orientális, illetve magyar népzenével átitatva. A B‘lga által performált Paraszt a nyitó verzát (Kiskút, kerekeskút a kapu előtt, nem lelem a fijamat, brékelőt) meg a repetitív, emberbázisú tehénbőgést leszámítva alapvetően instrumentális példány (semmi bazmegelős békávézás), de annak módfelett szórakoztató. Hasonlóképpen az Odin-féle Space Gipsy, amely, már címéből is kitalálhatóan, egy roma motívum szomorú sorsát ábrázolja, amint lassan beletörik a szigorú breakbeatformába. Az Aurin-féle folk-darenbéz hibridek a lemez tán legdinamikusabb darabjai, míg a Gergely Attila által készített Csillagom egy e műfajban szokatlanul rövid, ám annál pörgősebb tört ütemes táncdarab. Azután jönnek a négynegyedek, mert az sem maradhat ki: mindenekelőtt az Emil és Jana-féle Kitcsice, ami egy hamisítatlan downtempo bolgárkertész-house: vidám, és táncolásra ingerel, akárcsak a rákövetkező Spacecafe-féle Tavaszi szél vizet áraszt-feldolgozás - messze a legjobb, amivel e tárgyban találkozni lehet (nem is említve itt a Queen- és Def Leppard-féle palifogó borzalmakat). A lemez utolsó darabjai (El Horto, Pseudo System, illetve Virgács és Anorganik) sokkal inkább meditatívak: elringatják az embert, aki azután kikapcsolva és relaxálva ébred egy kissé szétcsapatott gulyásparti végén. A koncepció működik, a kísérlet bevált, a zene önmagáért beszél, meg értünk, magyar droidokért. Teszi ezt oly sikeresen, hogy az ember végül elszemtelenedik, új koncepciót talál ki, s megpróbálja elképzelni, milyen is lehetne a Honvéd áll a Hargitán Elite Force-féle savas-tobolós remixe, avagy miként szólna a Fradi-induló, ha a hírhedt Plump DJ´s tolná a képünkbe.

Minek

(Gipsyhouse/Fonó Records, 2002)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.