Visszhang: film

Száraz napok

  • 2025. október 29.

Visszhang

Két idegen baktat az utcán: apa és fia.

Már minden meccset lejátszottak, minden teljesítetlen elvárás (az apa részéről), múltbéli sérelem (a fiú részéről) fölött napirendre tértek, belenyugodtak, hogy nem lesz kibeszélve semmi, a másik olyan, amilyen. A belenyugvás azonban nem elfogadás. Bergmannál ez élveboncolás lenne, nagy érzelmi amplitúdójú dráma. Itt nagyon kell figyelni, hogy mi is zajlik a szemünk előtt, miféle hétköznapi poklok villannak föl a ki sem mondott, vagy ha kimondott, akkor szarkasztikus állítások mögött. Szarkasztikus a film hangvétele is: a történet szerint a nyugdíjas éveit Portugáliában élvező nagypapa hazalátogat Rotterdamba. Nem azért, hogy meglátogassa családjait, a Zöld-foki-szigetekről származó anyától való, családanya lányát és késő harmincas holland kamasz fiát, hanem azért, hogy elintézze a végleges kitelepedést. De közbeszól az apjának hiányát gyerekkora óta feldolgozni nem tudó fiú. Az apa kelletlenül tűri, hogy elkísérje mindenhová, tanúja legyen, hogy volt munkahelyéhez és kollégáihoz jobban kötődik, mint őhozzá. A temetőben meg már nem találják a fiú anyjának sírját, mert azt meg a fiú felejtette el újra megváltani. Végül két szomorú ember áll a peronon, négy perc az indulásig, végtelenül hosszú idő, soha többé nem látják egymást, de még ekkor se méltatja egy ölelésre az apa a fiát.

Peter Hoogendoorn munkája igazi szerzői film, van a sajátos, száraz elbeszélésmód dacára érzelmes stílusa, a drámát nem a párbeszédek, hanem az elhallgatások hordozzák. Késleltetett hatású mű. Nagyon holland.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.