Színház: Írele és a hagyma (A negyedik kapu Tatán)

  • Csáki Judit
  • 2004. július 8.

Zene

Csoda egy hely az a tatai kollégiumi kápolna. Már az épület udvara sem "semmi" - de ide csak dohányozni jutottak ki a renitensek. 18. század végi lehet, úgy saccolom - a kápolna persze az enyészeté, falain a festés már csak nyomokban látható, mégis brutálisnak tûnik a mindenféle szög és kábel, ami frissiben került bele és rá.

Csoda egy hely az a tatai kollégiumi kápolna. Már az épület udvara sem "semmi" - de ide csak dohányozni jutottak ki a renitensek. 18. század végi lehet, úgy saccolom - a kápolna persze az enyészeté, falain a festés már csak nyomokban látható, mégis brutálisnak tûnik a mindenféle szög és kábel, ami frissiben került bele és rá.

De ez az egyetlen brutális ezen az estén. (Ja, meg talán a tömeg: mindenki látni akarta az elõadást, abszolút pesti premierközönség zarándokolt ide.) Kárpáti Péter darabja, A negyedik kapu viszont kifejezetten szelíd, és ezt azért kell elõrebocsátanom, mert Novák Eszter rendezései többnyire sok mindennek nevezhetõk, csak szelídnek nem. És hiába, hogy tekintélyes közös múltja van már írónak és rendezõnek, mégis izgalmasnak látszik a feladvány: hol itt a metszéspont...

Kárpáti darabjának elõzõ bemutatóján igen rangos színészgárda feszült neki a mûnek, oda is adta magát neki - csak mi, a Radnóti Színház közönsége joggal érezhettük úgy, hogy kimaradtunk a színpadi történésekbõl. A klezmerdarabból, mármint.

Merthogy Kárpáti darabjának ez az alcíme, fölteszem, mûfaji meghatározás. Van klezmerzene - szerzõje Kiss Ferenc -, és van hozzá tánc,

virtigli zsidó táncházból

való, csak éppen Foltin Jolán koreografálta. De mindegyiknél fontosabb - gondolom én - a mese; végsõ soron ugyanis egy ember életének meséje A negyedik kapu.

És egy csapat színész meséli el. (Ha jól emlékszem, a radnótis elõadás pontosan ebbe a dugába dõlt: egymásnak mesélték a színészek a történetet, mi csak hallgatóztunk, majdnem illetéktelenül és illetlenül.) A tatai színpadon zajló játékba - igen, játéktér ez inkább, melynek körvonalai hátul a falakba ütköznek, elöl azonban lazán és jótékonyan belevesznek a nézõtérbe - sikerül belekombinálni és belekomponálni bennünket, a nézõ hallgatóságot. Ez tehát Novák Eszter rendezõ elsõ számú gyõzelme.

De van második is. A darab voltaképpen egy zsidó gyerek, Írele történetét meséli el - már az indulásnál elég nehéz sora van neki, hisz alig jön össze az összes szükséges feltétel ahhoz, hogy körülmetéljék, azaz "normális" zsidó gyerek legyen; de mivel végül csak sikerül, mindjárt egy viszonylag népes közösségbe kerül. Írelére nagy jövõ vár - tudós zsidó lenne belõle, ha megtalálná az õ tanítóját, mesterét. Elindul hát, hogy megkeresse - és az a pikareszk történet, ami a keresés maga, az a darab. Novák Eszternek meg ennyi bõven elég ahhoz, hogy ezt a keresést az összes színpompás epizóddal együtt az életté tágítsa; ráadásul fölfedezi és fölfedi a mesében rejlõ teatralitást, azaz a beszéd megelevenedik. Ez a második gyõzelem.

A színészcsapat tehát eljátssza Írele életének különféle fordulatait - minden epizód két másikon, az elõzõn és a következõn támaszkodik -, de a részletekben fölbukkanó rendezõi és színészi találékonyságot már csak azért sem fogom most leleplezni, azaz leírni, hogy mutassam határtalan optimizmusomat: ezt az elõadást sokan fogják még látni. Legyen hát elég annyi, hogy néhány kitûnõ szereplés - Tóth Ildikó, Honti György, Magyar Attila, Derzsi János, Avass Attila, Fazekas István - és néhány halványabb színészi jelenlét együtt végeredményben igen dinamikus elõadást hoz létre. Van benne rengeteg nevetés és megrendítõ csöndek.

Írele az élet iskoláját járja, s miközben sok mindent megtud a világról, az evésrõl, a viccrõl, a szerelemrõl, a kísértésrõl és egyéb nélkülözhetetlennek sejtett dolgokról - és mindebbe belemerül, de kibukkan és vágtat tovább, mert a nagy és megfellebbezhetetlen Tanítót, azaz

a végsõ igazságot keresi

-, mi is sok mindent tudunk meg egy viszonylag zárt, de annál lüktetõbb belsõ életet élõ haszid közösségrõl. Történeteket, anekdotákat, poénokat "röptetnek" a színészek, és közben átrendezik a teret, maguk is átrendezõdnek, énekelnek és táncolnak.

Az elõadás komótos - olykor kifejezetten fárasztó és lassú. Ez olyankor tûnik föl, amikor folklorisztikussá válik, amikor a tánc már nem a színház része, hanem látványbetét. Nem vitatom, hogy ez a látvány sokak szemét gyönyörködteti (amúgy az enyémet is), másoknak az újdonság erejével hat, megint másoknak gondolkodásnyi szünetet biztosít a hömpölygõ cselekményben, mégis azt hiszem, hogy nem földúsítja, hanem fölhígítja Írele történetét.

És azt is, amit errõl Novák Eszter rendezõ gondolni látszik. Ez amúgy maga a harmadik gyõzelem - ha ugyan van értelme számolni az ilyesmit -, mert Novák rendezésében az általam amúgy igen szeretett dráma új aspektusát véltem fölfedezni. Az élethosszig tartó keresés - mármint Íreléé - nem egészen eredménytelen, de egészen felemás végbe fut. A darab végén ugyanis Jíde Hers, a "falu bolondja" sakter látja meg az igazságot: a nagy keresésben Írele maga lett a nagy Tanító. Novák elõadásában ez a végsõ fordulat nem feloldó-megnyugtató-katartikus, hanem sokkal inkább rezignált. Ami engem illet - ráadásul tudom, hogy ebben nem voltam egyedül -, kész Peer Gynt-feelinget véltem észlelni a végén. Írele a maga módján nyomult a hagyma belseje felé: élt, élt, élt - és elérte élete célját. Rögvest mellette nyilván a halált is, az is ott van a hagymában. Közben viszont valamennyien nagyon jól szórakoztunk.

Csáki Judit

Tata, 2004. június 16.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.