Színház: Totálkár (Nemzeti Színház: Györgyike, drága gyermek)

  • Csáki Judit
  • 2004. január 8.

Zene

Nagyjából az utolsó békeév adja az auráját Szomory Dezső darabjának; mit mondjak, mostanság igencsak ismerős feeling ez, ráadásul Szomoryt játszani olyan, mint elég jó oddsszal tenni a befutóra. Mi, a közönség, vevők vagyunk a boldog békeidőkre: Bécs, kávéház, Sacher-torta, villa a Lago Maggiore partján, személyzet, s persze pénz, pénz, pénz.

Nagyjából az utolsó békeév adja az auráját Szomory Dezső darabjának; mit mondjak, mostanság igencsak ismerős feeling ez, ráadásul Szomoryt játszani olyan, mint elég jó oddsszal tenni a befutóra. Mi, a közönség, vevők vagyunk a boldog békeidőkre: Bécs, kávéház, Sacher-torta, villa a Lago Maggiore partján, személyzet, s persze pénz, pénz, pénz.Igaz persze, hogy a Györgyike, drága gyermek mindeközben egy nagy modernségcsata, szüfrazsett-háború, melynek kimenetele épp ugyanaz, mint a hajdani vígszínházi bemutató után hamarost elkövetkező igazié. Az előtérben a "drága gyermek" rapid fejlődéstörténete áll, melynek során az igazi szerelem helyett az igazi pénzt választja - ez is ismerős szcenárió. Bizseregve nézünk hát az ígéretes színházi este elébe: kiváló színészek, Molnár, Kulka, Törőcsik, Hollósi, Schell és a többiek, mi kell még?

Rendező, rendező, rendező - visítanám bele minden erőmmel a klaviatúrába: tetszettek volna valami rendezőfélét szerződtetni, legalább játékmester szintűt, már nem is a nagyon jóért, mert ahhoz az nem elég, de az elviselhető közepesért. Ha már van nagyszabás, három (amúgy tök hagyományos) díszlet a három felvonáshoz, ha már - a jelek szerint - beleválaszt a direkció egy

vágyott színházi profil

kellős közepébe, ha már egyenest Szomoryt, ezt az egyszerre finom és sprőd, légies és ólomsúlyú szerzőt költözteti a kicsinek nagy, nagynak meg kicsi térbe, hát hétpróbás rendező kellett volna hozzá, a színészeknek meg elkelt volna egy nyolcpróbás is.

Béres Attila egyik sem. Viszont maga a totálkáros és ragályos bizonytalanság. Ezt nemcsak abból láthatni, hogy egy kicsikét sincsen eldöntve, miről szól a darab, hanem például abból, hogy nem látni, ki írhatta a művet, Gyárfás-e vagy Gyurkovics, avagy egészen más. Meg abból, ahogyan ezek a súlyosan tehetséges színészek játszanak: eszeveszetten, szerteszét. Számos jelenet úgy hat, mintha ott és akkor (de legkorábban öt perccel azelőtt) fundálták volna ki, hogyan is legyen - csupa tétova feltételes mód vagy kérdő mondat.

É. Kiss Piroska három díszlete közül az első igen lötyögős (elegáns bécsi hotel elegáns apartmanja, annak is a szalonja), a második zavaros (alighanem egy tóparti villa kertje, de van kis patakocska, rajta csónak, a járások rejtélyesek, a műfű zöld, a fürt szőlő igazi és szemei potyognak, muszáj a játszóknak figyelni, el ne csússzanak rajta), a harmadik meg (Hübner Félix elegáns házának szalonja) a húszas évek képzőművészeti stílusában tartva akar lenni: geometrikus és sivár.

A legnagyobb baj mégsem ez, hiszen a darabok alkalomadtán másutt és máskor még felhasználhatók. A jelmezeket nincsen kedvem kárhoztatni, mert ugyan tautologikusak, mégsem tehetnek semmiről. A szereposztás önmagában rendben is van; a legtöbb szerepre olyan színész került, aki nemcsak a figura kliséjét, hanem a Szomory-féle különleges egyedet is el tudná játszani - már persze ha megmondaná neki valaki, momentán miből is áll az.

Merthogy trükkös mű ez a Györgyike..., akár a többi dráma: alakjai nemcsak önmagukban, hanem mindenekelőtt egymáshoz való viszonyukban telnek ki. Györgyike akkor, ha Anna és Stefi, a két nővér is a helyén van - ezzel szemben itt az a helyzet, hogy a tudós és talpraesett Anna Schell Judit alakításában hiába van egy kissé nyársat nyeltre maszkírozva, mégiscsak kenterbe veri a bájos, de igen üresnek látszó Györgyikét, legalábbis az első felvonásban; aztán a másodikban szerencsére nincsen jelen, a harmadikban pedig már oda a kocka, ugye... Hübner, a gazdag bécsi férj meg akkor igazán nyerő, ha a csóró pesti színésztanonc, Tersánszky László Györgyikének nemcsak ifjúkori, hebrencs szerelme tárgya, hanem a végzete is. De itt meg úgy van, hogy nincs az a csóró vidéki - azazhogy pesti - fruska, aki vakon vagy álmában ne a tetőtől talpig "karbantartott", vonzó és határozott, Kulka-féle Hübnert választaná a pipogya és lökött Tersánszky helyett, és ez elég nagy gáz, mármint a Szomory szempontjából. Nekünk a végére

porig sújtva kellene pihegni

a zsöllyében, nem pedig azon örömködni, hogy megjött végre a kiscsaj esze.

És akkor még egy szót sem szóltam arról, hogy a szegény, csípős nyelvű bécsi rokon szerepében Törőcsik Mari az ő hatalmas repertoárjából előkapva az ide illőnek vélt eszközöket rendre leteszi a társaságot a polcról, ahányszor csak belép - pedig nem kéne; többek közt azért sem, mert ugyanezzel a mozdulattal légneművé varázsolja az ő saját lányát, aki Szalay Mariann alakításában láthatatlan. Molnár Piroskánál - ő szintén mindent tud erről a lecsúszott Mikárnéról, aki családilag most éppen megcsinálhatja a szerencséjét, ezért hát nagyon igyekszik - észre kell venni, hogy szokatlanul széles regiszterben beszél, hangerővel és dinamikával leplezvén a rendezés súlyos hiányosságait és pótolván a pótlandót, ha lehetne, de nem lehet. Hollósi Frigyes a kávéházi léha és otthoni papucsférj szerepében kedélyes és szeretnivaló, a többi - ami pedig sok - itt is a rendező dolga lett volna. Kovács Patrícia Györgyikéje legalább három külön személyiség - felvonásonként egy, ugye -, összegyúrva nincsenek, értelme sem lenne; amúgy mindhárom tehetséges alakítás. Még leginkább Stefanovics Angéla Stefijéről lehetne elmondani, hogy egységes, de a vihorászó, flúgos, nagyra nőtt ötévest nem a Szomoryból szalajtották...

Béres Attila önbizalmát, mondjuk, értem. A mások bizalmát, azt nem értem. De ha azt is értem, akkor meg azt nem értem, mi történt itt a főpróbán, a megnézésen, az elfogadáson, mert az biztosan nem történt, aminek történni kellett volna.

Most akkor lesz egy közönség, amely azt hiszi majd, hogy ez jó, hiszen a remek színészek, olykor az életükért játszva, jelenetről jelenetre, dialógról dialógra abszolválják a színpadi jelenlétet. És ha a nemzetis direkció is elhiszi ugyanezt - na, akkor jaj nekünk.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”