tánc - ÉDESKESERÛ

  • - sisso -
  • 2009. június 4.

Zene

A Magyar Állami Népi Együttes (MÁNE) afféle töredezett, tánckölteménybe hajló Erdély-antológiát állított a színpadra Farkas Zoltán "Batyu", Mihályi Gábor és Orza Calin koreográfiájára. A nagy múltú hagyományőrző társulat, mint már több darabjában is, azt igyekezett bizonyítani, hogy a széthullóban lévő közösségek táncos-zenés kultúrában rögzült örömét és bánatát át lehet menteni más kulturális zűrzavarokba is, méghozzá szentimentalizmustól mentesen.
A Magyar Állami Népi Együttes (MÁNE) afféle töredezett, tánckölteménybe hajló Erdély-antológiát állított a színpadra Farkas Zoltán "Batyu", Mihályi Gábor és Orza Calin koreográfiájára. A nagy múltú hagyományõrzõ társulat, mint már több darabjában is, azt igyekezett bizonyítani, hogy a széthullóban lévõ közösségek táncos-zenés kultúrában rögzült örömét és bánatát át lehet menteni más kulturális zûrzavarokba is, méghozzá szentimentalizmustól mentesen.

A kisebbségi lét magányosságát, a szülõföld elhagyásának nehézségeit a folklórban manapság nehéz közhelyek nélkül kifejezni. Az Édeskeserû zaklatott, sûrûn váltakozó képei, a táncok, a viseletek sokfélesége, az erdélyi muzsika és ének, a múlt és jelen határait elmosó szürreális árnyjátékok és világítások kiemelik a sztereotípiák világából az elõadást. A legények táncolnak öltönyben és népviseletben is, a tragikus kimenetelû lakodalmak vagy a bevonulás elõtti átdorbézolt éjszakák hangulatát idézve; a nõk szõnek, fonnak, mosnak, de már unják, és akkor elõveszik a hatalmas ütõgardonokat. A piknikus prímás hirtelen lenyom egy csizmaveregetõst, Enyedi Ágnes és Herczku Ágnes a töredezett képeket összefogva szívszorító dallamokat énekel, a háttérben Kovács Gerzson Péter ötletére székely kapu, házi áldás, állát tenyerébe temetõ Ady Endre, unott angyal úszik el. Felkavaró, ahogy a fiatal, kortárs elõadásokban is részt vevõ néptáncosok tehetsége, technikai tudása (kivált ifj. Zsuráfszky Zoltáné) megnyilatkozik. Az új világ ígérete pedig, hogy érezzük a felelõsséget, mi, a közönség vagyunk. A befejezõ képben a tánckar, mintha tengeren kelne át, elindul felénk, de visszafogja magát.

Szívesen biztatnék mindenkit, hogy most nézzen néptáncot, amíg így lehet, és nem egy "nemzetantropológiai" vitrinbe zárva. Akkor is, ha számomra érthetetlen, hogy a MÁNE rezidenciájának miért van ilyen korszerûtlen, nagyszabású produkciókra alkalmatlan színpada és nézõtere.

Hagyományok Háza, május 7.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.