tánc - ÉDESKESERÛ

  • - sisso -
  • 2009. június 4.

Zene

A Magyar Állami Népi Együttes (MÁNE) afféle töredezett, tánckölteménybe hajló Erdély-antológiát állított a színpadra Farkas Zoltán "Batyu", Mihályi Gábor és Orza Calin koreográfiájára. A nagy múltú hagyományőrző társulat, mint már több darabjában is, azt igyekezett bizonyítani, hogy a széthullóban lévő közösségek táncos-zenés kultúrában rögzült örömét és bánatát át lehet menteni más kulturális zűrzavarokba is, méghozzá szentimentalizmustól mentesen.
A Magyar Állami Népi Együttes (MÁNE) afféle töredezett, tánckölteménybe hajló Erdély-antológiát állított a színpadra Farkas Zoltán "Batyu", Mihályi Gábor és Orza Calin koreográfiájára. A nagy múltú hagyományõrzõ társulat, mint már több darabjában is, azt igyekezett bizonyítani, hogy a széthullóban lévõ közösségek táncos-zenés kultúrában rögzült örömét és bánatát át lehet menteni más kulturális zûrzavarokba is, méghozzá szentimentalizmustól mentesen.

A kisebbségi lét magányosságát, a szülõföld elhagyásának nehézségeit a folklórban manapság nehéz közhelyek nélkül kifejezni. Az Édeskeserû zaklatott, sûrûn váltakozó képei, a táncok, a viseletek sokfélesége, az erdélyi muzsika és ének, a múlt és jelen határait elmosó szürreális árnyjátékok és világítások kiemelik a sztereotípiák világából az elõadást. A legények táncolnak öltönyben és népviseletben is, a tragikus kimenetelû lakodalmak vagy a bevonulás elõtti átdorbézolt éjszakák hangulatát idézve; a nõk szõnek, fonnak, mosnak, de már unják, és akkor elõveszik a hatalmas ütõgardonokat. A piknikus prímás hirtelen lenyom egy csizmaveregetõst, Enyedi Ágnes és Herczku Ágnes a töredezett képeket összefogva szívszorító dallamokat énekel, a háttérben Kovács Gerzson Péter ötletére székely kapu, házi áldás, állát tenyerébe temetõ Ady Endre, unott angyal úszik el. Felkavaró, ahogy a fiatal, kortárs elõadásokban is részt vevõ néptáncosok tehetsége, technikai tudása (kivált ifj. Zsuráfszky Zoltáné) megnyilatkozik. Az új világ ígérete pedig, hogy érezzük a felelõsséget, mi, a közönség vagyunk. A befejezõ képben a tánckar, mintha tengeren kelne át, elindul felénk, de visszafogja magát.

Szívesen biztatnék mindenkit, hogy most nézzen néptáncot, amíg így lehet, és nem egy "nemzetantropológiai" vitrinbe zárva. Akkor is, ha számomra érthetetlen, hogy a MÁNE rezidenciájának miért van ilyen korszerûtlen, nagyszabású produkciókra alkalmatlan színpada és nézõtere.

Hagyományok Háza, május 7.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.