tánc - FIÚK

  • - sisso -
  • 2010. január 14.

Zene

Férfitestek a színpadon, idegen és ideges testek, magányos görög szobrok, önformájukkal kérkedő groteszk alakok, szép erőművészek, intelligens akrobaták. It's a Man's World - így szól a sláger a kemény technopulzálások között, és ezt hallva itt valóban elszorulhat a nézői szív.
Férfitestek a színpadon, idegen és ideges testek, magányos görög szobrok, önformájukkal kérkedõ groteszk alakok, szép erõmûvészek, intelligens akrobaták. It's a Man's World - így szól a sláger a kemény technopulzálások között, és ezt hallva itt valóban elszorulhat a nézõi szív. Mert a férfi élete is kõkemény: megannyi oktrojált szerep a lehetséges megfelelés és a teljesítõképesség határain. Kirakatbabák és kemény melósok õk egyszerre mindannyian. A férfitest szépségeirõl, a férfitudat (és a tudattalan) váltakozó képeirõl kapunk híradást - a narcisztikustól a bolondon át a herkulesiig. A férfiúi alaptermészetek sorjáznak a radikálisan irányított fények közepette: néha csonkának, nyomorultnak, viccesnek tûnnek a színpadon. A frenáki térkihasználásnak megfelelõen vertikálisan is játszódik a történet, felrepülnek és alászállnak hosszú köteleken a táncosok az ösztönök, a gyûlölet, a féltékenység, a harc különbözõ rétegeibe, és csak ámulunk, hogy mégis mennyire nem cirkuszi ez a produkció. Költõi és kegyetlen szembesítés inkább.

Rendre elámulok Frenák Pál koreográfiáin, aki az erotikára, a test használatára épít több mint tíz éve következetesen, és azt kutatja, hogyan lesz a testbõl azonnal ikon. A társadalmi háttér mindig csak egy gondolat, nincs propaganda, csak tiszta tánc, erõszakos, robbanós, ütközõs, bevállalós fajta. Ilyen szempontból makulátlan mûveket hoz létre Frenák. Az elõször mintegy négy éve színpadra állított (2006-ban Lábán Rudolf-díjat kapott) mû most másképp, más táncosokkal elõadva sem veszített semmit az aktualitásából, sõt ha lehet, még több jelentés lepte el. A darab ismerõs kívül és belül, de tökéletesebb, mert újabb és újabb érdekes részletek foglalják le a szemet. Lezuhan vagy sem, ez itt a kérdés - mintha mindig bizonytalan volna a tánc, de persze ez is csak illúzió.

A Fiúk ma, Holoda Péter, Major László, Nelson Reguera táncosok és Enrico Astegiano akrobata elõadásában is törhetetlen tükör.

Trafó, január 8.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.