Koncert

Táncház rockkal

Aurevoir

Zene

Az ember hajlamos azt gondolni, ha fiatal srácok összeállnak zenélni, sokan sokféle hangszert és stílust hoznak és bátran keverik is azokat, abból valami izgalmas dolog jön létre.

Az ember hajlamos azt gondolni, ha fiatal srácok összeállnak zenélni, sokan sokféle hangszert és stílust hoznak és bátran keverik is azokat, abból valami izgalmas dolog jön létre. No, de mit gondoljunk akkor, ha a srácok nagyon fiatalok, a keverendő stílusok pedig túlságosan messze vannak egymástól? Például annyira, hogy a Kárpát-medence népzenéje az egyik véglet, az angolszász beat a másik. De a válaszon sokat nem kell gondolkodni, aki csak egy kicsit is közel érzi magához az ethno-beatet és volt már az Aurevoir koncertjén, az tudja, hogy jó lesz.

A formáció jelenleg nyolc zsámbéki fiatalból áll, akik profi módon úgy játszanak másfél-két órát, mintha végig örömzenélnének. Hegedülnek, harmonikáznak, gitároznak, miközben a sajátok mellett megzenésített Radnóti-verset adnak elő, vagy eléneklik Cseh Tamás Minden álmomban című dalát, miközben fergeteges táncházat varázsolnak Szentendre kultikus pincehelyiségébe. Sosem fáradnak el, és ezt várják el a közönségtől is: mire a koncert közepére mindenki átizzadja a pólóját, bejelentik, hogy vége a lassú, szerelmes daloknak, induljon végre a buli. Az egyik pillanatban még a magyar, cigány, délszláv népzene motívumait ismeri fel az ember dalaikban, amelyek az ittasan hazafelé ballagó reménytelenül szerelmes fiúkról szólnak, majd hirtelen átcsapnak a Rage Against the Machine Killing In the Name című számába. Vagy a Tankcsapda Mennyország touristjába és mindez olyan természetes, hogy meglepődni sincs idő, máris azt kiabálja mindenki: hogy „Ülj le mellém, valamit mondok”… A változatos hangzásnak, az őrült táncnak és a szellemes összekötő szövegeknek köszönhetően az ember csak akkor áll kissé csalódottan, amikor viszlátot kell mondani. A zsámbéki srácok odateszik magukat, lelkesek és lelkesítenek. Érdemes rájuk odafigyelni.

Barlang, Szentendre, február 21.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.