Tandori forever - Tandori Dezső: Ördöglakat (könyv)

  • k.kabai lóránt
  • 2007. augusztus 30.

Zene

Tandori rajzait, rajzos-szöveges munkáit sokféleképpen illetik: firka, gyermeteg, béna stb. Meglepően kevesen tekintik őt képzőművésznek is, holott a szellemi-koncepcionális rokonság könnyedén kimutatható (mindenekelőtt Cy Twombly munkásságára kell gondolnunk).

Tandori rajzait, rajzos-szöveges munkáit sokféleképpen illetik: firka, gyermeteg, béna stb. Meglepően kevesen tekintik őt képzőművésznek is, holott a szellemi-koncepcionális rokonság könnyedén kimutatható (mindenekelőtt Cy Twombly munkásságára kell gondolnunk). "Ábrázolástechnikája" abban ragadható meg, hogy eredendően nem ábrázolni akar, hanem visszafogja az ábrázolás elemi kívánságát (ezt tekintik tévesen gyermetegnek), lebeg a ceruzát vagy tollat tartó kéz nyomhagyó gesztusának vágya és az erkölcs felől megragadható választékosság között. E lebegésből születnek meg Tandori Dezső "firkái"; e könnyed vagy akár ingatagnak tűnő rajzolatok a létrehozás és a szellemi munka nyomai, maguk a látható (beszéd)cselekvés. E fesztelen és keresetlen egyszerűségű "nézmények" csak a felületes szemlélőt késztetik elutasításra, céljuk igazából sokkal felforgatóbb: nyelvi munkára, értelmezői apparátusunk bővítésére, befogadói kompetenciánk kitágítására késztetnek bennünket; arra szólítanak fel, hogy lépjünk át az esztétikai sztereotípiákon, sőt, hogy a hagyományos esztétikát is haladjuk meg.

A könyvben szinte kizárólag szabadkézi rajzok és kézírásos szövegek láthatók és olvashatók, még a címlap és az impresszum is ilyen, egyedül a hátlap beloldalán szerepel előre elkészített nyomdai elem, a kereskedelmi forgalmazáshoz elengedhetetlen vonalkód és ármegjelölés. Így a szerzői koncepciót sikerült tökéletesen végigvinni technikai értelemben is, hiszen a személyes, a szellemi cselekvéssorokhoz kötődő, a testet fizikai valójában működtető gesztusok és egyéb mozdulatok nyomainak ilyen "hiperrealista" megjelenítése voltaképp automatikusan személyessé és különösen bensőségessé teszi viszonyunkat a kötettel, illetve a benne megnyilvánuló személyiséggel. (Ráadásul a 300 darab keménytáblás, vászonkötéses "bibliofil" példány borítóit egyenként rajzolta meg a mester.)

"Túlélésről akkor beszélj, ha már meghaltál" - olvashatjuk a hátlapon, miközben az Ördöglakat másról sem beszél, mint egy termékeny élet túléléséről ("A Mindig Van Rajta Túl érzete"). E leltárszerű gyűjtemény "50+1 év válogatása", "egy gondolkodás atlasza" (hétmilliárd az egyhez léptékkel), mely valóban egyfajta szubjektum-enciklopédiaként működik: a képversek, rajzok, aforizmák, enigmák, versek és idézetek látszólag esetlegesen összeállított sora - miközben egyfajta epikus eseménysorozatot is felvázol - a Tandori-életmű megannyi emlékezetes (és kevésbé emlékezetes) momentumára utal vissza; mi több, ezek az utalások e könyvön belül is különösen izgalmas motivikus hálót alkotnak, mely valóban hasonlítható egy acéldrótból készült, a hozzá nem értő számára darabjaira szedhetetlen, vagy épp darabjaiból egyetlenné összeállíthatatlan ördöglakathoz. Mindemellett rámutat egy eddig kellőképp nem értékelt momentumra is: a Tandori-korpusz minden darabja (tehát a teljes életmű, melyben egyenrangúan kell kezelnünk szépirodalmi munkásságát, esszéírói tevékenységét és képzőművészeti működését stb.) egyetlen nagy mű részlete, melyhez amolyan sorvezetőként használható e kötet.

"Nekem ez a könyv is megfelel, kinek erre, kinek arra, kinek majd mire se kell. (É) Annyi, ennyi, mint a semmi - ezt éltem." A szerző szokásosnál is őszintébb hangú megjegyzése egyfelől azon olvasóival szembeni kritikáját mutatja, akiknek jó része épp olyan fanyalgással vegyes érdektelenséggel fogja majd visszatenni e könyvet a bolti polcra, amilyennel Tandori próza- és képversköteteit szokta. Másfelől viszont egyfajta lezárás-igényt is sejtet, de még inkább a készülődést a mindenhez hasonló, de semmivel sem azonos nagy ismeretlennel való találkozásra; erre három Szép Ernő-idézet (a Néked szól című versből) mutat rá legnyilvánvalóbban - az idézetek ráadásul mindannyiszor a következő bevezetéssel olvashatók: "Ha volna e könyvben mozgatható lap, ez lenne az."

Roland Barthes az említett Cy Twombly kapcsán idézi a Tao Te Kinget, ám ez az idézet igaz Tandori Dezső grafikai munkásságára, sőt, teljes életművére is: "alkot, de művét nem birtokolja, / cselekszik, de nem ragaszkodik, / beteljesült művét nem félti, / s mert magának nem őrzi, / el sem veszíti." (Weöres Sándor fordításában.) "Nem akarom, hogy ezzel a könyvvel bárki is boldog legyen. Aki mégis, annak már nem is volt szüksége erre a könyvre" - mondja erre szerzőnk.

Talán itt az ideje, hogy a "létösszegző költemény" terminus mintájára bevezessük a létösszegző kötet fogalmát.

Pro Die Kiadó, 2007, oldalszámozás nélkül, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.