Társadalmi célú miatyánk (A megfeszített - Margitszigeti Szabadtéri Színpad)

  • Koren Zsolt
  • 2000. augusztus 3.

Zene

Akik tagadják a politikus színház létét, éppen a hétvégén kaptak évezredes pofont. A házfalakról csorgó millenniumi szósz legnemzetibb méregpohara egy új magyar rockopera margitszigeti ősbemutatója, Mádl Ferenccel nyakon öntve: folyékony képzavar.
Akik tagadják a politikus színház létét, éppen a hétvégén kaptak évezredes pofont. A házfalakról csorgó millenniumi szósz legnemzetibb méregpohara egy új magyar rockopera margitszigeti ősbemutatója, Mádl Ferenccel nyakon öntve: folyékony képzavar.

Megszületett tehát vallási és kontinentális hovatartozásunk újabb fenegyereke, s noha sem Jézus, sem a mellékszereplők nincsenek nevükön nevezve a sportosan primitív műben, kétségtelen, hogy a bibliai történetek egy újabb, most értelmileg igen igénytelen feldolgozását láttuk. A helyszínek, figurák, a cselekmény bonyolítása és maguk a konfliktusok is a Bibliából vannak átemelve, az utolsó vacsora, az Olajfák hegye, a piactéri lincs mind ismert történetek, ám ebben a verziójukban a felismerhetetlenségig vannak félrerendezve. Eldönthetetlen, hogy Tóth Sándor szerzőnek avagy inkább Koltay Gergely szövegírónak volt-e szüksége vagy érdeke, hogy a bemutatásra szánt művet a nemzeti egészségvédelem őskeresztényi alapokon nyugvó oltárán áldozza fel, miképpen arra a tudós marketinggondolkodóra is kíváncsi volnék, aki szerint a beszívott fiatalok egy meleg augusztusi szombat éjszakán vargajézusmiklós dallamos drogprevenciójára kíváncsiak kétezerötszáz forintos zsöllyeáron. Ha bárki azt hiszi, hogy "A szer" a Jézus keresztre feszítéséig tartó úton életképes lehet, mint többször visszatérő motívum, az egyszerűen hülye, már bocsánat. Krisztus sokszereplős drámáját ugyanis oly módon modernizálták, melyben a pogány nép gyaur vezíre, név szerint a Vezér "a szert kínálja pótszerül, melynek fogyasztása elcsendesíti a bánatot, feledést hoz a kínra, gyógyírt a sebekre". Ekkor érkeznek a Mester és tanítványai, akik csodát tesznek, hirdetik az igét, a szeretet hatalmát stb.

Hogy a tanítványokként számon tartott énekessereg (Deák Bill Gyula, Nagy Feró, Jenei Szilveszter, Makrai Pál) miként tarthatja kielégítő művészi megnyilvánulásnak azt a négysornyi éneklést, melynek két óra statisztéria az előfeltétele, méltán tükrözi, hogy holtidőben színészileg bontakoznak ki, és adják a széttárt karú, csillagszemű ufólátót. S persze szívesen mosolyognak, mikor eszükbe jut, hogy a rendező szerint éppen az örömmámor járja át testüket. Ha pedig kórusban énekelhetnek, olyan magvas gondolatokat tárnak elénk, mint például "nem mindegy, hogy ki ül jobbra, ki ül balra" (dalrészlet), aztán a "kék az ég, és zöld a fű, és egyszerű az élet" (Kovács Kati), illetve "az erő legyen veled" (Star Wars) népi bölcseleteket idézik fel, némiképp átragozott formában. Ám ezekkel szigorú kontrasztot alkot, hogy a "Szeressük egymást, gyerekek!" és "Az igazság odaát van" kezdetűeket oly mértékben ferdítették el, ami már nem méltó az alkotókhoz, sőt zsivány csúsztatás.

Hogy mindemellett miként válhattak a neobolsevik családpropaganda szócsövévé a Golgota ostoba kisajátítása közben, érthetetlen és kezelhetetlen.

Koren Zsolt

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?