Társadalmi célú miatyánk (A megfeszített - Margitszigeti Szabadtéri Színpad)

  • Koren Zsolt
  • 2000. augusztus 3.

Zene

Akik tagadják a politikus színház létét, éppen a hétvégén kaptak évezredes pofont. A házfalakról csorgó millenniumi szósz legnemzetibb méregpohara egy új magyar rockopera margitszigeti ősbemutatója, Mádl Ferenccel nyakon öntve: folyékony képzavar.
Akik tagadják a politikus színház létét, éppen a hétvégén kaptak évezredes pofont. A házfalakról csorgó millenniumi szósz legnemzetibb méregpohara egy új magyar rockopera margitszigeti ősbemutatója, Mádl Ferenccel nyakon öntve: folyékony képzavar.

Megszületett tehát vallási és kontinentális hovatartozásunk újabb fenegyereke, s noha sem Jézus, sem a mellékszereplők nincsenek nevükön nevezve a sportosan primitív műben, kétségtelen, hogy a bibliai történetek egy újabb, most értelmileg igen igénytelen feldolgozását láttuk. A helyszínek, figurák, a cselekmény bonyolítása és maguk a konfliktusok is a Bibliából vannak átemelve, az utolsó vacsora, az Olajfák hegye, a piactéri lincs mind ismert történetek, ám ebben a verziójukban a felismerhetetlenségig vannak félrerendezve. Eldönthetetlen, hogy Tóth Sándor szerzőnek avagy inkább Koltay Gergely szövegírónak volt-e szüksége vagy érdeke, hogy a bemutatásra szánt művet a nemzeti egészségvédelem őskeresztényi alapokon nyugvó oltárán áldozza fel, miképpen arra a tudós marketinggondolkodóra is kíváncsi volnék, aki szerint a beszívott fiatalok egy meleg augusztusi szombat éjszakán vargajézusmiklós dallamos drogprevenciójára kíváncsiak kétezerötszáz forintos zsöllyeáron. Ha bárki azt hiszi, hogy "A szer" a Jézus keresztre feszítéséig tartó úton életképes lehet, mint többször visszatérő motívum, az egyszerűen hülye, már bocsánat. Krisztus sokszereplős drámáját ugyanis oly módon modernizálták, melyben a pogány nép gyaur vezíre, név szerint a Vezér "a szert kínálja pótszerül, melynek fogyasztása elcsendesíti a bánatot, feledést hoz a kínra, gyógyírt a sebekre". Ekkor érkeznek a Mester és tanítványai, akik csodát tesznek, hirdetik az igét, a szeretet hatalmát stb.

Hogy a tanítványokként számon tartott énekessereg (Deák Bill Gyula, Nagy Feró, Jenei Szilveszter, Makrai Pál) miként tarthatja kielégítő művészi megnyilvánulásnak azt a négysornyi éneklést, melynek két óra statisztéria az előfeltétele, méltán tükrözi, hogy holtidőben színészileg bontakoznak ki, és adják a széttárt karú, csillagszemű ufólátót. S persze szívesen mosolyognak, mikor eszükbe jut, hogy a rendező szerint éppen az örömmámor járja át testüket. Ha pedig kórusban énekelhetnek, olyan magvas gondolatokat tárnak elénk, mint például "nem mindegy, hogy ki ül jobbra, ki ül balra" (dalrészlet), aztán a "kék az ég, és zöld a fű, és egyszerű az élet" (Kovács Kati), illetve "az erő legyen veled" (Star Wars) népi bölcseleteket idézik fel, némiképp átragozott formában. Ám ezekkel szigorú kontrasztot alkot, hogy a "Szeressük egymást, gyerekek!" és "Az igazság odaát van" kezdetűeket oly mértékben ferdítették el, ami már nem méltó az alkotókhoz, sőt zsivány csúsztatás.

Hogy mindemellett miként válhattak a neobolsevik családpropaganda szócsövévé a Golgota ostoba kisajátítása közben, érthetetlen és kezelhetetlen.

Koren Zsolt

Figyelmébe ajánljuk

Nem, nem ad 850 forintért egy doboz ruhát a Zara

A netes átverések egyik nagy csoportja, amikor elhitetik veled, hogy jól jársz, és talán úgy tűnik egy ideig, hogy tényleg. Valójában olyan módszerrel vernek át, ami ellen utólag már nem lehet tenni semmit. Mert valójában te döntöttél úgy, hogy hülye leszel. Ilyen a Zara fantasztikus akciója is. Ami nyilván nem a Zara akciója.