Lemez

Teleki Miklós: Organ Favourites

  • - csk -
  • 2018. október 6.

Zene

Az orgonáról a legtöbb zenehallgatónak a barokk kor, közelebbről Bach jut eszébe. Holott a hangszer irodalma igen sokszínű, korántsem csupán Johann Sebastian művészetével egyenlő. Teleki Miklós új lemezének erénye, hogy egyrészt népszerű darabok segítségével igyekszik közel hozni a hallgatóhoz az orgonarepertoárt, másrészt a CD-n hallható válogatás stilárisan igen sokszínű: a kompozíciók hangvétele és hangzásvilága sok mindent felvillant az orgona gazdag lehetőségeiből.

Bachhal kezdünk (D-dúr prelúdium és fúga, BWV 532), de aztán kiderül, hogy Mendelssohn (B-dúr szonáta, op. 65, No. 4) és Schumann (B-A-C-H fúga, op. 60, No. 2) is egyéni színekkel gazdagította a hangszer irodalmát, bár az is nyilvánvalóvá válik mindkét alkotásból, hogy e szerzők orgonakomponistaként nem tudnak és nem is akarnak szabadulni a legnagyobb előd bűvköréből. Kettejük közül ez Mendelssohnnak sikerül inkább, szonátája romantikusabb hangokat is megütő két belső tételében.

César Franck (Prelűd, fúga és variáció, h-moll, op. 18) és Charles-Marie Widor (az f-moll orgonaszimfónia két tétele, op. 42, No. 1) jelenléte azért fontos, mert ebben a tömör antológiában a német orgonarepertoár mellett a másik rendkívüli fontosságú iskolára: a francia orgonazene és a nagy francia orgonisták hagyományára is felhívja a figyelmet. Teleki Miklós a dunakeszi Szent Mihály-templom szép hangú hangszerén stílusos regisztrációval, a művek szellemét méltón megidézve játszik, a polifon szólamszövet ritmizálása azonban keze alatt nem mindig elég egzakt, s ez olykor kásás összhatást eredményez.

Hungaroton, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.