Lemez

Teleki Miklós: Organ Favourites

  • - csk -
  • 2018. október 6.

Zene

Az orgonáról a legtöbb zenehallgatónak a barokk kor, közelebbről Bach jut eszébe. Holott a hangszer irodalma igen sokszínű, korántsem csupán Johann Sebastian művészetével egyenlő. Teleki Miklós új lemezének erénye, hogy egyrészt népszerű darabok segítségével igyekszik közel hozni a hallgatóhoz az orgonarepertoárt, másrészt a CD-n hallható válogatás stilárisan igen sokszínű: a kompozíciók hangvétele és hangzásvilága sok mindent felvillant az orgona gazdag lehetőségeiből.

Bachhal kezdünk (D-dúr prelúdium és fúga, BWV 532), de aztán kiderül, hogy Mendelssohn (B-dúr szonáta, op. 65, No. 4) és Schumann (B-A-C-H fúga, op. 60, No. 2) is egyéni színekkel gazdagította a hangszer irodalmát, bár az is nyilvánvalóvá válik mindkét alkotásból, hogy e szerzők orgonakomponistaként nem tudnak és nem is akarnak szabadulni a legnagyobb előd bűvköréből. Kettejük közül ez Mendelssohnnak sikerül inkább, szonátája romantikusabb hangokat is megütő két belső tételében.

César Franck (Prelűd, fúga és variáció, h-moll, op. 18) és Charles-Marie Widor (az f-moll orgonaszimfónia két tétele, op. 42, No. 1) jelenléte azért fontos, mert ebben a tömör antológiában a német orgonarepertoár mellett a másik rendkívüli fontosságú iskolára: a francia orgonazene és a nagy francia orgonisták hagyományára is felhívja a figyelmet. Teleki Miklós a dunakeszi Szent Mihály-templom szép hangú hangszerén stílusos regisztrációval, a művek szellemét méltón megidézve játszik, a polifon szólamszövet ritmizálása azonban keze alatt nem mindig elég egzakt, s ez olykor kásás összhatást eredményez.

Hungaroton, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.