Testvérharc - Ken Loach: Felkavar a szél (film)

  • Unger Anna
  • 2007. május 24.

Zene

Nemzeti hős vagy veszélyes terrorista? A kérdés lényegében a történelem első gerillaharcaitól eldöntetlen; ami az egyik oldalnak üldözendő bűn, a másiknak hazafiság.

Nemzeti hős vagy veszélyes terrorista? A kérdés lényegében a történelem első gerillaharcaitól eldöntetlen; ami az egyik oldalnak üldözendő bűn, a másiknak hazafiság.

Ken Loach tavaly Cannes-ban Arany Pálmát nyert mozija az IRA hőskorába repít vissza. Az 1920-as években, az ír polgárháború kezdeti időszakában járunk. A filmen egyszerre konkrét és képletes testvérháború: a főszerepet játszó O'Donovan fivérek, Teddy és Damien (Padraic Delaney, Cillian Murphy) a politika miatt ugyanúgy szembekerülnek egymással, mint a többi ír.

Az angolok ábrázolásakor Loach nem szívbajos (nem is véletlen, hogy a brit sajtót ennyire magára haragította): a guantánamói fogolytábor túlkapásokon ért amerikai katonái is tanulhatnának azokból a válogatott testi-lelki kegyetlenkedésekből, melyeket az angolok itt felvonultatnak. Szimpátiánk így egyértelműen az íreké, akiket azonban - élükön az O'Donovan testvérpárral - oly árnyaltan ábrázol a rendező, hogy a másik tábor sematizmusát is hajlandóak vagyunk elnézni neki.

De most nem is az angolokról van szó, ők csak katalizátorok az ír nemzet identitáskeresésében, abban az elhúzódó folyamatban, melynek a mai napig sarkalatos pontja Észak-Írország és a katolicizmus kérdése.

A visszatérő motívumok, az ismétlődő mondatok és helyzetek sajátos színt adnak a filmnek - az ír szabadcsapatok többször is felbukkannak a felkelők egyik gyülekezőhelyén, egy elhagyatott farmon, ahol számtalan véres jelenet játszódik. Ugyanazok a szavak, ugyanazok a párbeszédek azonban egészen másképpen szólnak és mást jelentenek a film elején, közepén vagy a végén. Ez az ismétlődés egyértelműsíti, hogy az ír történelem repetitív, mondhatni fátumszerű, ráadásul viszonylagos: mindig csak az adott konstellációk fényében értelmezhető.

A testvérek sokáig párhuzamosan haladó, szétváló, majd egymást keresztező útja az ír nemzetpolitika két útjának metaforája: totális függetlenség a brit koronától, vagy a laza szálakkal kötődő autonómia.

A Felkavar a szél, ha nem is Ken Loach legjobb filmje, de mindenképpen drámai, kiváló színészi játékkal előadott mű, melybe aki akarja - és érdekes módon a legtöbb amerikai kritikus akarta -, beleláthatja az elkeseredésében és megalázottságában a terror eszközétől sem visszariadó, nagyhatalmaknak kiszolgáltatott kis nemzetek sorsát, ha tetszik, az Egyesült Államok iraki politikáját.

Forgalmazza az FF Film

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.