Testvérharc - Ken Loach: Felkavar a szél (film)

  • Unger Anna
  • 2007. május 24.

Zene

Nemzeti hős vagy veszélyes terrorista? A kérdés lényegében a történelem első gerillaharcaitól eldöntetlen; ami az egyik oldalnak üldözendő bűn, a másiknak hazafiság.

Nemzeti hős vagy veszélyes terrorista? A kérdés lényegében a történelem első gerillaharcaitól eldöntetlen; ami az egyik oldalnak üldözendő bűn, a másiknak hazafiság.

Ken Loach tavaly Cannes-ban Arany Pálmát nyert mozija az IRA hőskorába repít vissza. Az 1920-as években, az ír polgárháború kezdeti időszakában járunk. A filmen egyszerre konkrét és képletes testvérháború: a főszerepet játszó O'Donovan fivérek, Teddy és Damien (Padraic Delaney, Cillian Murphy) a politika miatt ugyanúgy szembekerülnek egymással, mint a többi ír.

Az angolok ábrázolásakor Loach nem szívbajos (nem is véletlen, hogy a brit sajtót ennyire magára haragította): a guantánamói fogolytábor túlkapásokon ért amerikai katonái is tanulhatnának azokból a válogatott testi-lelki kegyetlenkedésekből, melyeket az angolok itt felvonultatnak. Szimpátiánk így egyértelműen az íreké, akiket azonban - élükön az O'Donovan testvérpárral - oly árnyaltan ábrázol a rendező, hogy a másik tábor sematizmusát is hajlandóak vagyunk elnézni neki.

De most nem is az angolokról van szó, ők csak katalizátorok az ír nemzet identitáskeresésében, abban az elhúzódó folyamatban, melynek a mai napig sarkalatos pontja Észak-Írország és a katolicizmus kérdése.

A visszatérő motívumok, az ismétlődő mondatok és helyzetek sajátos színt adnak a filmnek - az ír szabadcsapatok többször is felbukkannak a felkelők egyik gyülekezőhelyén, egy elhagyatott farmon, ahol számtalan véres jelenet játszódik. Ugyanazok a szavak, ugyanazok a párbeszédek azonban egészen másképpen szólnak és mást jelentenek a film elején, közepén vagy a végén. Ez az ismétlődés egyértelműsíti, hogy az ír történelem repetitív, mondhatni fátumszerű, ráadásul viszonylagos: mindig csak az adott konstellációk fényében értelmezhető.

A testvérek sokáig párhuzamosan haladó, szétváló, majd egymást keresztező útja az ír nemzetpolitika két útjának metaforája: totális függetlenség a brit koronától, vagy a laza szálakkal kötődő autonómia.

A Felkavar a szél, ha nem is Ken Loach legjobb filmje, de mindenképpen drámai, kiváló színészi játékkal előadott mű, melybe aki akarja - és érdekes módon a legtöbb amerikai kritikus akarta -, beleláthatja az elkeseredésében és megalázottságában a terror eszközétől sem visszariadó, nagyhatalmaknak kiszolgáltatott kis nemzetek sorsát, ha tetszik, az Egyesült Államok iraki politikáját.

Forgalmazza az FF Film

Figyelmébe ajánljuk

„A viták ideje lejárt”

Egy tanulsága volt Kulja András és Takács Péter tévévitájának: az, hogy most már valószínűleg a legeslegalapvetőbb dolgokban sem tudna egymással megegyezni a Fidesz és a rajta kívüli világ. Enélkül pedig nehéz bármiről is beszélni.

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!