Testvérharc - Ken Loach: Felkavar a szél (film)

  • Unger Anna
  • 2007. május 24.

Zene

Nemzeti hős vagy veszélyes terrorista? A kérdés lényegében a történelem első gerillaharcaitól eldöntetlen; ami az egyik oldalnak üldözendő bűn, a másiknak hazafiság.

Nemzeti hős vagy veszélyes terrorista? A kérdés lényegében a történelem első gerillaharcaitól eldöntetlen; ami az egyik oldalnak üldözendő bűn, a másiknak hazafiság.

Ken Loach tavaly Cannes-ban Arany Pálmát nyert mozija az IRA hőskorába repít vissza. Az 1920-as években, az ír polgárháború kezdeti időszakában járunk. A filmen egyszerre konkrét és képletes testvérháború: a főszerepet játszó O'Donovan fivérek, Teddy és Damien (Padraic Delaney, Cillian Murphy) a politika miatt ugyanúgy szembekerülnek egymással, mint a többi ír.

Az angolok ábrázolásakor Loach nem szívbajos (nem is véletlen, hogy a brit sajtót ennyire magára haragította): a guantánamói fogolytábor túlkapásokon ért amerikai katonái is tanulhatnának azokból a válogatott testi-lelki kegyetlenkedésekből, melyeket az angolok itt felvonultatnak. Szimpátiánk így egyértelműen az íreké, akiket azonban - élükön az O'Donovan testvérpárral - oly árnyaltan ábrázol a rendező, hogy a másik tábor sematizmusát is hajlandóak vagyunk elnézni neki.

De most nem is az angolokról van szó, ők csak katalizátorok az ír nemzet identitáskeresésében, abban az elhúzódó folyamatban, melynek a mai napig sarkalatos pontja Észak-Írország és a katolicizmus kérdése.

A visszatérő motívumok, az ismétlődő mondatok és helyzetek sajátos színt adnak a filmnek - az ír szabadcsapatok többször is felbukkannak a felkelők egyik gyülekezőhelyén, egy elhagyatott farmon, ahol számtalan véres jelenet játszódik. Ugyanazok a szavak, ugyanazok a párbeszédek azonban egészen másképpen szólnak és mást jelentenek a film elején, közepén vagy a végén. Ez az ismétlődés egyértelműsíti, hogy az ír történelem repetitív, mondhatni fátumszerű, ráadásul viszonylagos: mindig csak az adott konstellációk fényében értelmezhető.

A testvérek sokáig párhuzamosan haladó, szétváló, majd egymást keresztező útja az ír nemzetpolitika két útjának metaforája: totális függetlenség a brit koronától, vagy a laza szálakkal kötődő autonómia.

A Felkavar a szél, ha nem is Ken Loach legjobb filmje, de mindenképpen drámai, kiváló színészi játékkal előadott mű, melybe aki akarja - és érdekes módon a legtöbb amerikai kritikus akarta -, beleláthatja az elkeseredésében és megalázottságában a terror eszközétől sem visszariadó, nagyhatalmaknak kiszolgáltatott kis nemzetek sorsát, ha tetszik, az Egyesült Államok iraki politikáját.

Forgalmazza az FF Film

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”