Ágy, asztal, tévé - Hecker Péter: Hotel Caravaggio (képzőművészet)

Zene

Hecker műveinek stílusát hol poprealistának, hol neogyagyának nevezi, egy azonban bizonyos: egyéni kézjegyével és összetéveszthetetlen műveivel már jó ideje kialakította sajátos képvilágát.

Hecker műveinek stílusát hol poprealistának, hol neogyagyának nevezi, egy azonban bizonyos: egyéni kézjegyével és összetéveszthetetlen műveivel már jó ideje kialakította sajátos képvilágát. Különösen vidám, realista festészet ez, melyben a képmezőt uraló nagy és sík felületek, az egynemű, nem árnyékolt színek, a néhány vonallal jelzett arcvonások, a beállításokra jellemző - a gyerekrajzokhoz, a naiv vagy az egyiptomi művészethez hasonló - frontalitás és a tér reális viszonyait leegyszerűsítő vagy éppen figyelmen kívül hagyó megoldások dominálnak. A bumfordi, sokszor elnagyolt alakok és a karikírozott tájrészletek kontúrjai a kifestőkönyvek egy-egy, árnyalat nélküli színnel befestendő üres mezőit idézik fel.

A valósághűség elvének felrúgása abszurd helyzetek, jelenetek megidézésével társul, és ezt csak tovább fokozzák a festményekre írt vagy a címekbe rejtett ironikus szövegek. Hecker képei nagyrészt talált, legtöbbször beállított privát fotókon alapulnak. Ezek eredeti valóságképe is elbizonytalanítja a befogadót,

hogy amit lát, az tényleg van,

hogy az adaptációk alapanyagát előállító emberi egyedek tényleg közöttünk élnek. Ezt a hatalmas, meglepő és mulatságos anyagot Hecker általában tematikus kiállítások köré rendezi. Már a Deák Erika Galériában két évvel ezelőtt bemutatott művek is két, egymást gunyorosan-kedvesen ellenpontozó egységre osztódtak, s miként akkor, most is az egyszerűség kedvéért életképeknek tekinthető művek kerültek a galéria első termébe.

Az életképek alanyai, a festményeken felbukkanó emberi alakok azonban arctalanok, gyakran fejetlenek is. Emberrészletek, testtöredékek; arcuk kívül reked a képmező által kivágott síkon (Tengerisünös aktrészlet), vagy csak egy kisebb testrészük látszik - például az óriási trambulin alatti vízből kimeredő alsó lábszár (Apa ugrott). Néha csak a hátukat látni (Gyermek élelmiszer-áruház előtt kutyát néz), máskor az arcukat maszk fedi (Kisfiú ufómaszkban biciklizik). Az elrejtés, elfedés elidegenítő hatását Hecker korábban is felhasználta olyan képi toposzok megteremtéséhez, mint a szörnymaszkban fürdő István bácsi, a busóálarcban, bevásárlószatyorral csónakázó férfi, vagy a fekete bankrablóharisnyát és napszemüveget viselő művészalterego.

Tévednénk azonban, ha e műveket csupán a bennünk is élő infantilizmus felől kívánnánk megközelíteni. Hecker legtöbb képén egy-egy apró részlet segítségével nemcsak pontos korrajzot mutat (mi is felfedezhetjük a kicsiny, műanyag kereket a bolyhos, kihúzható kanapé alatt az Öcsi Cilivel olvas című képen), hanem képes egy vissza nem térő pillanatot az örökkévalóságba merevíteni. A csak nyaktól lefelé látható pár, a kertvendéglő faasztalánál sörösüveggel ülő, nejlon fürdőruhás hölgy és a kibomlott kockás inget viselő, fürdőgatyás és strandpapucsos férfi kettőse valódi emléksűrítmény, egy olyan pillanat, amikor hirtelen minden összeáll egy képpé, és gyermekkorunk elfeledni vélt percei (Anyuék a zöldben) egyetlen villanásnyi jelenésben tömörödnek össze.

A második teremben kiállított festmények ember nélküli, de az ember nyomait őrző enteriőrképek, amelyekben igen hangsúlyos a kép a képben motívum szerepe. Emellett a művekben Hecker sok humoros utalást, finom jelet is elrejtett. A csendélet (natura morta) ikonográfiai hagyományát használja fel a függönnyel keretezett ablak, melynek párkányán egy ébresztőóra és egy pink, kövérkés Buddha-szobor üldögél, s amely alatt - a klasszikus girlandmotívumot kifordítva - vöröspaprika-füzér lóg (Enteriőr Buddhával és paprikával). A falfestő henger segítségével (tehát nem imitálva, hanem egy bevett szobafestői technikát felhasználva) megfestett szobafal előtt, a komódon egy fiatal lány fekete-fehér fényképei és Jerry (a mindig győztes Hanna-Barbera-rágcsáló) színes figurája áll (Enteriőr fényképekkel és emlékekkel). A Kocsmabelső falain pedig magyar popikonok (Vuk és Kádár János) portréi sorakoznak, mellettük üresen ásítozik a szobaantennás televízió. Funkciójának csúcsát abban a jelenetben tölti be, amikor egy élettelen, zsiráfot formázó gyermekjáték jelenlétében, képpel és szöveggel közvetít egy ritkán látható természeti jelenséget (Már tart a teljes napfogyatkozás).

Ha a tévéképernyő egy darabka univerzumot sugároz, akkor

egy lepedőnyi föld,

egyetlen dupla ágy a fiatal házasok számára a világ. A Nászutas szoba negédes, törülközőkből font hattyúi is borzalmasak, s feltehetően a szexuális aktivitásra sem hat gerjesztően a pszeudostílbútorok, lehangoló olvasólámpák látványa - bár a tévé a sarokban némi menekülési útvonalat is kínál. Ennél is félelmetesebb pihenést ígér a kiállítás címadó képe (Hotel Caravaggio), s ezt csak előkészíti - akár egy horrorfilmben - a fekete padlószőnyegre helyezett fehér papucs; az ágytakaró vibrálását tovább erősíti egy kép, egy félelmetes képtípus megjelenése. Az ágy fölött, kerek keretben ugyanis Medúza feje látható - szemébe nézni egyet jelent az azonnali halállal.

Deák Erika Galéria, Budapest VI., Jókai tér 1. Nyitva: június 9-ig, szerdától péntekig 12-18, szombaton 11-16 óra között. A képek a www. umraum.zoltanlabas.de honlapon is láthatók.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.