Thália Társaság: Gyümölcsevés (Mrozek: Szerelem a Krímben)

  • Mikes Éva
  • 1996. november 14.

Zene

Az abszurd a színlapon kezdődik: a Thália Társaság előadása a Thália Színházban. Az épület befogadóként, héjként vendégül látja a húst, a magot, a levet, az ízt. A hús, a mag, az íz meg csendesen elironizálgat ezen. Választ például egy szerzőt. Mrozeket, a lengyelt, s egy darabot, a pár éve íródott Szerelem a Krímben címűt. S bemutatja - Magyarországon először. Betuszkolja a héjba, majd szétrepeszti a burkot kicsit, fergeteges sodrással, humorral, aktualizálással, en passant megemlítvén a befogadó színházak s a színészek, színésznék nehézségeit, a közönség hálás nyerítése közepette. Ez a mának szóló mondanivaló.

Az abszurd a színlapon kezdődik: a Thália Társaság előadása a Thália Színházban. Az épület befogadóként, héjként vendégül látja a húst, a magot, a levet, az ízt. A hús, a mag, az íz meg csendesen elironizálgat ezen. Választ például egy szerzőt. Mrozeket, a lengyelt, s egy darabot, a pár éve íródott Szerelem a Krímben címűt. S bemutatja - Magyarországon először. Betuszkolja a héjba, majd szétrepeszti a burkot kicsit, fergeteges sodrással, humorral, aktualizálással, en passant megemlítvén a befogadó színházak s a színészek, színésznék nehézségeit, a közönség hálás nyerítése közepette. Ez a mának szóló mondanivaló.

Először 1965-ben játszottak itthon Mrozeket: Kaposvárott, majd egy esztendővel később, éppen 30 éve, éppen a Tháliában. A szerző ironikus, groteszk, szatirikus, végletes, absztrakt, térből és időből kiemelt darabjai azóta is fel-feltűnnek a honi deszkákon. Ma persze másképp lehet élcelődni közös átkosunkon, mint lehetett akkor, amikor tiltott gyümölcs volt a bírálat, a korkritika. Mára már elpárolgott a legfőbb fűszer, az elhallgatás pikantériájának ereje, s talán éppen ez okozza, hogy a háromfelvonásos darab úgy gyengül, ahogy közeledik a mához, és messze legjobb része az első felvonás, a századfordulós csehovi kor, ami irodalmi és stílusparódia, s ebben a műfajban kiváló. Precízebben: ez a darab. A többi csak illusztráció. Eleinte hitetlenkedve ül az evő a nézőtéren, és behabzsolja az elékínált gyümölcsöt: a nagy szláv lélek, a csehovi miniatűr történések, a végeérhetetlen esték, sálak és szamovárok világának paródiáját. Itt a nyelv, a mozdulatok, a gesztus és mimika, a test, a hangsúly együtt játszik. A forradalom utáni időről s leginkább a máról egyre inkább csak a kellékek, a tárgyak, a ruhák beszélnek, nem a szöveg. Vastag harisnya, feszes zubbony, akkor szovjet tisztek vagyunk, s szöggel kivert bőrdzsekiben, fekete napszemüvegben, fekete testünkkel fekete fehérneműben csak Amerikában vagy felé menet létezhetünk. Kiürül a darab, fogy a mondanivaló, kevesebb az ötlet, s apad ezzel a játék tüze is, lassul a tempó, kedvetlenedik az előadás és a néző. Mit lehet nekünk még elmondani a személyi kultuszról s az érzelmeket is nélkülöző, szerelemfogyott amerikanizálódásról, amit ne tudnánk, s főleg, ami ne lenne közhelyes? Sematizál a második két felvonás, s mintha a rendező Taub János is feladná a küzdelmet, mintha fáradna, kevésbé dolgozná ki, egyre inkább elsietné. De az is lehet, hogy csak nem lehet a darab űrjeit gegekkel betömni. Túl nagyok a lyukak. Csehovról, arról igen, a polgári létről, a vége-hossza nincs orosz estékről van mit mondani.

Nem a hibátlan szereplőgárda okolható, hogy csalódottan megyünk el az előadásról. Túl jó az első felvonás, túl nagy az öröm, a hála bennünk: végre jól mulatunk, ízlik a gyümölcs. Aztán alig van már mit rágicsálnunk, fogy a hús, végül marad a csutka, eldobjuk, s megyünk.

Hirtling István, Kubik Anna, Eperjes Károly, Gáspár Sándor, Bánsági Ildikó, Bubik István, Nagy-Kálózy Eszter és Seress Zoltán komédiáznak, a szó legnemesebb értelmében. Elengedhetik magukat, és meg is teszik, túlozhatnak, karikírozhatnak, beszólhatnak, tombolhatnak. Jók a karaktereik, megejtő a humoruk, elvontan szellemes és alpárian közönséges egy-egy mozdulatuk. Színészek a színpadon. A Thália Társaság él. Thália meg bennük. Az épület? Falak. Csak falak.

Mikes Éva

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.