Lemez

The 50 Greatest Pieces of Classical Music

  • - csk -
  • 2020. június 7.

Zene

Négy CD-n, a Londoni Filharmonikusok előadásában, David Parry vezényletével 2009-es felvételek jelentek most meg újra, főleg azokat megcélozva, akik szívesen letudják a klasszikusok megismerését egy jó válogatással, amelyben valaki más kimazsolázta számukra, mit szeressenek.

Az előadások igényesek, ám ezek nem a legjelentősebb, hanem a legnépszerűbb művek, ráadásul nem teljes kompozíciók, hanem részletek: egy-egy tétel vagy még kevesebb, Beethoven 9. szimfóniájának Örömódájából például mindössze két és fél perc. A szemlélet kommersz, a válogatás szempontjai kétesek. Alapművek tömege hiányzik, hallunk viszont Elgart, Holstot, Myerst – utóbbitól filmzenét.

Van itt ugyan Bach, Vivaldi, Händel, Mozart, Beethoven és persze Chopin, Grieg, Bizet, Csajkovszkij, Satie, Orff, Barber is – de milyen válogatás az „a legnagyobb zenékből”, amelyben nincs egy árva tétel Haydn, Schubert, Schumann, Bruckner, Muszorgszkij, Puccini, Schönberg, Ravel, Stravinsky, Liszt, Bartók vagy Kodály művei közül? Az egyoldalúságot erősíti, hogy a válogatás zenekarcentrikus: bár hallunk a szimfonikus zenén kívül oratórium- és operarészleteket is, hiányzik a hangszeres és vokális kamarazene, és a mutatóba kiválasztott pár szóló zongoramű mindegyikét a középszerű Finghin Collins játssza, kellemesen, de érdektelenül.

Művelődésszociológiai szempontból világos, hogy mi e kiadványok haszna. Bibliai fogalommal: az „emberhalászat”. Valahogy el kell kezdeni a klasszikus zenével való ismerkedést, és sokaknak egy ilyen antológia a „belépőjegyük”.

Warner Classics, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.