mi a kotta?

Fényes elszigeteltség

  • mi a kotta
  • 2020. június 7.

Zene

„A színpad az emberiséget képviselte. Jobboldalt erős, fiatal embe­rek virágot szedtek, mialatt egy háromszáz éves nő tébolyultan táncolt. A színpad bal szélén egy öregember tanulmányozta a csillagokat, miközben itt-ott áldozatot mutattak be a fény istenének. Ezt a közönség gyomra már nem vette be. Azonnal kifütyülték a darabot. Néhány nappal ezelőtt talán még tapsoltak volna. Az oroszok, akik nem nagyon ismerik annak az országnak az illemét és szokásait, ahol éppen vannak, nem tudták, hogy a franciák, ha ostobaságuk a mélypontjára ér, gátlástalanul tiltakoznak.” Így számolt be 1913. május 30-án a Le Figaro arról a viharos lefolyású ősbemutatóról, amelyre előző este a párizsi Théâtre des Champs Elysées-ben került sor. A zene- és tánctörténet tán legnevezetesebb 20. századi nézőtéri botrányát Stravinsky Tavaszi áldozata, valamint az arra készült Nyizsinszkij-koreográfia váltotta ki, jóllehet, a közönség soraiban – Debussyhez, Marcel Duchamp-hoz és Coco Chanelhez hasonlóan – jelen lévő Maurice Ravel már ekkor teli torokból egyre azt kiabálta, hogy „zseniális”.

A történelem Ravelt, no meg persze Stravinskyt igazolta, és ha erről a jelen körülmények között újfent meggyőződnénk, úgy a Londoni Szimfonikus Zenekar különleges lehetőséget kínál. Az együttes oldalán (play.lso.
co.uk) ugyanis ott lelhetjük a mű 2015-ös, Simon Rattle által vezényelt előadásának felvételét, méghozzá egyidejűleg négy különböző kameraállás képével. Ugyanitt más koncertek is hasonlóan változatos perspektívákból tárulhatnak elénk: így a fentebb már emlegetett Ravel Boleróját Valerij Gergijev, míg Sosztakovics V. szimfóniáját Michael Tilson Thomas vezérletével mutatja ily módon az osztott képernyő. Nem mellesleg a zenekar YouTube-csatornájára minden kedden és vasárnap kikerül egy-egy újabb hangverseny a digitális spájzból.

Maradjunk is ezúttal Londonnál, hogy a mostani (legkevésbé sem fényes) elszigeteltségünkben végigkattintgassuk a splendid isolation hajdani székvárosa által fölkínált lehetőségeket. Merthogy kiköthetünk akár a Philharmonia Zenekar site-ján is (philharmonia.co.uk), mondjuk Mahler 3. szimfóniájának nagyszerű, Esa-Pekka Salonen által dirigált felvételét kiválasztva napi betevő gyanánt. Heti két koncertet azután Antonio Pappano együttese, a Londoni Filharmonikus Zenekar is közzétesz az oldalán (lpo.org.uk). És még mindig van tovább, hiszen Royal Albert Home nevezet alatt a Royal Albert Hall (royalalberthall.com), de éppígy a Southbank Centre (southbankcentre.co.uk) is ugyancsak adakozóan porciózza számunkra az archívumát.

No, és végezetül semmiképpen se feledkezzünk meg a Royal Opera House, vagyis a Covent Garden YouTube-csatornájáról sem, elvégre oda is szép rendben érkeznek az újabb és újabb opera- meg balettelőadások. Amikor e sorokat írjuk, például még szerencsésen újranézhető egy egészen pompás Così fan tutte 2010-ből. Valamint egy igazi angol különlegesség: Benjamin Britten 1953-as operája, a Gloriana (képünkön) is, amelyet a szerző egy új Erzsébet-kor hajnalán a „szűz királynő”, I. Erzsébet dicsőséges érájára visszatekintve komponált.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.