Lemez

Austra: Hirudin

  • - minek -
  • 2020. június 7.

Zene

Nem egyszerű feladat klasszikus zenei nyelvvel beoltani a popzene nemesebb vonulatait – a lett származású kanadai „Katie” Austra Stelmanisnak azonban sikerült végrehajtania a kockázatos alkímiai manővert. Az operából importált, a popműfajhoz képest túlképzett, de mindenképpen gyönyörű énekhangjának barokkos felhangjaihoz az idők során hol borongósabb, a nyolcvanas évek dark/ethereal wave világa által inspirált tónusok, hol direkt elektropop tánczene, hol lebegős álompop társult. Az új lemez leg­inkább melodrámai tónusaival, túlcsorduló melódiáival tüntet, miközben egy pillanatig sem kétséges, hogy Stelmanis tökéletesen kézben tartja az alkotás minden fázisát. Ismét remek dalokat komponált, a hangja pedig éppen oly addiktív, mint azok az elromló kapcsolatok, amelyekről énekel. A Hirudin (érzékletes utalásként ez a piócák által termelt véralvadásgátló peptid neve) a szakításról, az elfogadás kínjairól, az egyszerre romantikus, érzéki és alkotói kapcsolatok elmúlásáról szóló dalcsokor, mindez átszűrve a speciális queer tapasztalaton. Azért most sem szakadt rá az alkotás egyedüli terhe, a Mountain Baby például egy duett Cecile Believe-vel (alias Mozart’s Sister), aki a nyitó Anywayz modern madrigálján is dolgozott. A negyedik Austra-album talán megosztóbb, mint a korábbiak, de kifinomultságban, szofisztikált popérzékenységben (lásd: Risk It, I Am not Waiting) nyújt annyit, hogy ne okozzon csalódást a régi rajongóknak, miközben nyitott könyvként várja az újakat.

Domino, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.