Lemez

Austra: Hirudin

  • - minek -
  • 2020. június 7.

Zene

Nem egyszerű feladat klasszikus zenei nyelvvel beoltani a popzene nemesebb vonulatait – a lett származású kanadai „Katie” Austra Stelmanisnak azonban sikerült végrehajtania a kockázatos alkímiai manővert. Az operából importált, a popműfajhoz képest túlképzett, de mindenképpen gyönyörű énekhangjának barokkos felhangjaihoz az idők során hol borongósabb, a nyolcvanas évek dark/ethereal wave világa által inspirált tónusok, hol direkt elektropop tánczene, hol lebegős álompop társult. Az új lemez leg­inkább melodrámai tónusaival, túlcsorduló melódiáival tüntet, miközben egy pillanatig sem kétséges, hogy Stelmanis tökéletesen kézben tartja az alkotás minden fázisát. Ismét remek dalokat komponált, a hangja pedig éppen oly addiktív, mint azok az elromló kapcsolatok, amelyekről énekel. A Hirudin (érzékletes utalásként ez a piócák által termelt véralvadásgátló peptid neve) a szakításról, az elfogadás kínjairól, az egyszerre romantikus, érzéki és alkotói kapcsolatok elmúlásáról szóló dalcsokor, mindez átszűrve a speciális queer tapasztalaton. Azért most sem szakadt rá az alkotás egyedüli terhe, a Mountain Baby például egy duett Cecile Believe-vel (alias Mozart’s Sister), aki a nyitó Anywayz modern madrigálján is dolgozott. A negyedik Austra-album talán megosztóbb, mint a korábbiak, de kifinomultságban, szofisztikált popérzékenységben (lásd: Risk It, I Am not Waiting) nyújt annyit, hogy ne okozzon csalódást a régi rajongóknak, miközben nyitott könyvként várja az újakat.

Domino, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.