Lemez

Austra: Hirudin

  • - minek -
  • 2020. június 7.

Zene

Nem egyszerű feladat klasszikus zenei nyelvvel beoltani a popzene nemesebb vonulatait – a lett származású kanadai „Katie” Austra Stelmanisnak azonban sikerült végrehajtania a kockázatos alkímiai manővert. Az operából importált, a popműfajhoz képest túlképzett, de mindenképpen gyönyörű énekhangjának barokkos felhangjaihoz az idők során hol borongósabb, a nyolcvanas évek dark/ethereal wave világa által inspirált tónusok, hol direkt elektropop tánczene, hol lebegős álompop társult. Az új lemez leg­inkább melodrámai tónusaival, túlcsorduló melódiáival tüntet, miközben egy pillanatig sem kétséges, hogy Stelmanis tökéletesen kézben tartja az alkotás minden fázisát. Ismét remek dalokat komponált, a hangja pedig éppen oly addiktív, mint azok az elromló kapcsolatok, amelyekről énekel. A Hirudin (érzékletes utalásként ez a piócák által termelt véralvadásgátló peptid neve) a szakításról, az elfogadás kínjairól, az egyszerre romantikus, érzéki és alkotói kapcsolatok elmúlásáról szóló dalcsokor, mindez átszűrve a speciális queer tapasztalaton. Azért most sem szakadt rá az alkotás egyedüli terhe, a Mountain Baby például egy duett Cecile Believe-vel (alias Mozart’s Sister), aki a nyitó Anywayz modern madrigálján is dolgozott. A negyedik Austra-album talán megosztóbb, mint a korábbiak, de kifinomultságban, szofisztikált popérzékenységben (lásd: Risk It, I Am not Waiting) nyújt annyit, hogy ne okozzon csalódást a régi rajongóknak, miközben nyitott könyvként várja az újakat.

Domino, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.