Lemez

Austra: Hirudin

  • - minek -
  • 2020. június 7.

Zene

Nem egyszerű feladat klasszikus zenei nyelvvel beoltani a popzene nemesebb vonulatait – a lett származású kanadai „Katie” Austra Stelmanisnak azonban sikerült végrehajtania a kockázatos alkímiai manővert. Az operából importált, a popműfajhoz képest túlképzett, de mindenképpen gyönyörű énekhangjának barokkos felhangjaihoz az idők során hol borongósabb, a nyolcvanas évek dark/ethereal wave világa által inspirált tónusok, hol direkt elektropop tánczene, hol lebegős álompop társult. Az új lemez leg­inkább melodrámai tónusaival, túlcsorduló melódiáival tüntet, miközben egy pillanatig sem kétséges, hogy Stelmanis tökéletesen kézben tartja az alkotás minden fázisát. Ismét remek dalokat komponált, a hangja pedig éppen oly addiktív, mint azok az elromló kapcsolatok, amelyekről énekel. A Hirudin (érzékletes utalásként ez a piócák által termelt véralvadásgátló peptid neve) a szakításról, az elfogadás kínjairól, az egyszerre romantikus, érzéki és alkotói kapcsolatok elmúlásáról szóló dalcsokor, mindez átszűrve a speciális queer tapasztalaton. Azért most sem szakadt rá az alkotás egyedüli terhe, a Mountain Baby például egy duett Cecile Believe-vel (alias Mozart’s Sister), aki a nyitó Anywayz modern madrigálján is dolgozott. A negyedik Austra-album talán megosztóbb, mint a korábbiak, de kifinomultságban, szofisztikált popérzékenységben (lásd: Risk It, I Am not Waiting) nyújt annyit, hogy ne okozzon csalódást a régi rajongóknak, miközben nyitott könyvként várja az újakat.

Domino, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.