Lemez

The Brahms Project – Viola Sonatas & Songs

  • - csk -
  • 2018. november 25.

Zene

Ritkán fordul elő, hogy egy nagy zeneszerző pályafutása egy pontján úgy dönt, felhagy a komponálással. Mégis megesett ilyesmi: Johannes Brahms határozott úgy 1890-ben, 57 (!) évesen, hogy mivel már „öreg”, és mindent megírt, amit megírhatott, leteszi a lantot. A sors másképp akarta: a zeneszerző 1891 márciusában, Meiningenben találkozott a hercegi zenekar klarinétfenoménjával, Richard Mühlfelddel, aki új művek írására ösztönözte. Ráadásul a két klarinétszonáta, a klarinéttrió és a klarinétötös mellett Brahms más műfajú újdonságokat is befejezett, egyebek közt a Négy komoly éneket és a kései zongoraművek áradatát.

A két klarinétszonáta (Op. 120 No. 1 & 2 – f-moll, Esz-dúr) brácsa–zongora változatban is ismert. Izgalmasan viszonyul egymáshoz a kétféle műalak: megváltozik a zene karaktere és mondanivalója, mert míg a klarinétverzió világos színei a kései stílus alkonyi derűjét segítik felszínre, addig a brácsaváltozat a hangszer nazális, sötét tónusa révén a rezignáció és a melankólia legalább olyan hitelesen brahmsi költészetét hangsúlyozza.

Bársony Péter és Frankl Péter felvételt készített a két műből, kiegészítve a szonáták párosát a Brácsadalokkal (Op. 91), amelyek alt szólamát Komlósi Ildikó énekli. A lemez a legtisztább, legnemesebb kamarazene: érzékeny és árnyalt muzsikálás. Bársony pontos, intelligens, részletező, Komlósi egy fokkal halványabb, a felvételek idején, 2016 decemberében még „csak” 81 éves Frankl frissessége, valamint a játékából sugárzó életkedv és színgazdagság pedig az éltető művészet csodája.

Hungaroton, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.