Lemez

The Brahms Project – Viola Sonatas & Songs

  • - csk -
  • 2018. november 25.

Zene

Ritkán fordul elő, hogy egy nagy zeneszerző pályafutása egy pontján úgy dönt, felhagy a komponálással. Mégis megesett ilyesmi: Johannes Brahms határozott úgy 1890-ben, 57 (!) évesen, hogy mivel már „öreg”, és mindent megírt, amit megírhatott, leteszi a lantot. A sors másképp akarta: a zeneszerző 1891 márciusában, Meiningenben találkozott a hercegi zenekar klarinétfenoménjával, Richard Mühlfelddel, aki új művek írására ösztönözte. Ráadásul a két klarinétszonáta, a klarinéttrió és a klarinétötös mellett Brahms más műfajú újdonságokat is befejezett, egyebek közt a Négy komoly éneket és a kései zongoraművek áradatát.

A két klarinétszonáta (Op. 120 No. 1 & 2 – f-moll, Esz-dúr) brácsa–zongora változatban is ismert. Izgalmasan viszonyul egymáshoz a kétféle műalak: megváltozik a zene karaktere és mondanivalója, mert míg a klarinétverzió világos színei a kései stílus alkonyi derűjét segítik felszínre, addig a brácsaváltozat a hangszer nazális, sötét tónusa révén a rezignáció és a melankólia legalább olyan hitelesen brahmsi költészetét hangsúlyozza.

Bársony Péter és Frankl Péter felvételt készített a két műből, kiegészítve a szonáták párosát a Brácsadalokkal (Op. 91), amelyek alt szólamát Komlósi Ildikó énekli. A lemez a legtisztább, legnemesebb kamarazene: érzékeny és árnyalt muzsikálás. Bársony pontos, intelligens, részletező, Komlósi egy fokkal halványabb, a felvételek idején, 2016 decemberében még „csak” 81 éves Frankl frissessége, valamint a játékából sugárzó életkedv és színgazdagság pedig az éltető művészet csodája.

Hungaroton, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.