Lemez

The Brahms Project – Viola Sonatas & Songs

  • - csk -
  • 2018. november 25.

Zene

Ritkán fordul elő, hogy egy nagy zeneszerző pályafutása egy pontján úgy dönt, felhagy a komponálással. Mégis megesett ilyesmi: Johannes Brahms határozott úgy 1890-ben, 57 (!) évesen, hogy mivel már „öreg”, és mindent megírt, amit megírhatott, leteszi a lantot. A sors másképp akarta: a zeneszerző 1891 márciusában, Meiningenben találkozott a hercegi zenekar klarinétfenoménjával, Richard Mühlfelddel, aki új művek írására ösztönözte. Ráadásul a két klarinétszonáta, a klarinéttrió és a klarinétötös mellett Brahms más műfajú újdonságokat is befejezett, egyebek közt a Négy komoly éneket és a kései zongoraművek áradatát.

A két klarinétszonáta (Op. 120 No. 1 & 2 – f-moll, Esz-dúr) brácsa–zongora változatban is ismert. Izgalmasan viszonyul egymáshoz a kétféle műalak: megváltozik a zene karaktere és mondanivalója, mert míg a klarinétverzió világos színei a kései stílus alkonyi derűjét segítik felszínre, addig a brácsaváltozat a hangszer nazális, sötét tónusa révén a rezignáció és a melankólia legalább olyan hitelesen brahmsi költészetét hangsúlyozza.

Bársony Péter és Frankl Péter felvételt készített a két műből, kiegészítve a szonáták párosát a Brácsadalokkal (Op. 91), amelyek alt szólamát Komlósi Ildikó énekli. A lemez a legtisztább, legnemesebb kamarazene: érzékeny és árnyalt muzsikálás. Bársony pontos, intelligens, részletező, Komlósi egy fokkal halványabb, a felvételek idején, 2016 decemberében még „csak” 81 éves Frankl frissessége, valamint a játékából sugárzó életkedv és színgazdagság pedig az éltető művészet csodája.

Hungaroton, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.