Lemez

The Masters Collection: György Cziffra

  • - csk -
  • 2019. április 14.

Zene

„…a Hungaroton legnevesebb művészeinek ikonikus felvételeit gyűjti össze. Olyan felvételeket, melyek nemcsak egy életművet, hanem egy kort határoznak meg, és a hallgatóknak örök élményt nyújtanak” – így határozza meg kiadója az új sorozat, a The Masters Collection célját. A Cziffra György (1921–1994) művészetét bemutató album három CD-t tartalmaz, amelyeken a legnagyobb számban Liszt művei szólalnak meg: az Esz-dúr zongoraverseny; öt Magyar rapszódia; a Tizenkét transzcendens etűdből tizenegy; néhány átirat és parafrázis – ezekhez csatlakozik Gershwin kompozíciója, a Rhapsody in Blue, valamint Cziffra hat saját parafrázisa ifj. Johann Strauss, Verdi és Brahms műveire.

Cziffra művészete egy letűnt korszak üzenetét hordozza: lényege szerint a 19. század romantikus virtuozitáskultuszában gyökerezik. A technikai tudás bálványozását Paganini kezdeményezte, majd Liszt folytatta. Ennek lényege, hogy az önmagáért való hangszeres vagy vokális bravúr nemcsak megengedett, hanem az esztétika meghatározó alkotóeleme. A mi korunk a virtuozitást már csak „a mondanivaló szolgálóleányaként” tartja ízlésesnek, Cziffra lenyűgöző eleganciájú zongorajátéka tehát élvezeti értékén túl fontos emlékeztető is egy másik világról, amelyben a hangszeres bravúr még cirkuszi mutatványként is tetszést aratott. A három lemezen Liszt és Gershwin zenéje tartalmas és változatos értelmezésben, ihletetten és gazdag karakterizálással – és persze páratlan hangszeres tökéllyel – szólal meg, aránytévesztő túlzások csak a zongoraművész saját átirataiban tapasztalhatók.

Hungaroton (3 CD), 2018

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.