Koncert

A Branford Marsalis Quartet

Zene

A Branford Marsalis Quartet szinte tökéletes produkcióval tért vissza a Müpába. Ritka ünnep, hogy egy koncertet a beavatatlanok és a rajongók ugyanúgy élveznek, ez most ilyen volt. Először is fantasztikusan eltalálták a saját szerzemények és a híres sztenderdek arányát; persze a közönség nagy része felismerte a Cheek to Cheek, On the Sunny Side of the Street és a Szomorú vasárnap című örökzöldeket. Egy idő után nem is számoltam az idézeteket, zenei mottókat. A Seress Rezső-dalt Marsalis már 15 éve is lemezre játszotta, most saját szerzeményükbe ágyazta bele. A kvartett mélységesen mély összjátékot produkált, és ennek élvezetéhez nem kell előképzettség sem, csak oda kell rá figyelni, ahogy ők is egymásra. New Orleanstól az avantgárdig nagyjából száz év jazzstílusaiból mértek ki fogyasztható adagokat meglepő sorrendben. A szaxofonos tenoron inkább mai, szopránon hagyományőrzőbb hangot ütött meg. Joey Calderazzo talán túl harsányan zongorázott néha, de utána Marsalis szólói egy pillanat alatt helyrerántották az előadás ízlésficamait (holott ő is vadult nagyokat), és hát Calderazzo harmóniamenetei, balladajátéka, ritmikai váltásai azért káprázatosak. Eric Revis szuper bőgőzését a halk számokban tudtam igazán élvezni, máskor kicsit elnyomták a többiek, de a dobostól ezt nem lehetett rossz néven venni: Justin Faulk­ner mintha fekete öves stenkmester lenne. A többiek úgy figyelték őt játék közben, mint országúti bringás a sebességmérőt. A főnök csak egy számot írt az új lemezükre (The Secret Between the Shadow and the Soul), mert a többiek, és nem is csak Calderazzo, olyan jó témákat hoztak. Közösen még azt is kihozzák ezekből a számokból, ami addig bennük sem volt. Tudják a titkot.

Müpa, Nemzeti Hangversenyterem, március 5.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.