Koncert

A Branford Marsalis Quartet

Zene

A Branford Marsalis Quartet szinte tökéletes produkcióval tért vissza a Müpába. Ritka ünnep, hogy egy koncertet a beavatatlanok és a rajongók ugyanúgy élveznek, ez most ilyen volt. Először is fantasztikusan eltalálták a saját szerzemények és a híres sztenderdek arányát; persze a közönség nagy része felismerte a Cheek to Cheek, On the Sunny Side of the Street és a Szomorú vasárnap című örökzöldeket. Egy idő után nem is számoltam az idézeteket, zenei mottókat. A Seress Rezső-dalt Marsalis már 15 éve is lemezre játszotta, most saját szerzeményükbe ágyazta bele. A kvartett mélységesen mély összjátékot produkált, és ennek élvezetéhez nem kell előképzettség sem, csak oda kell rá figyelni, ahogy ők is egymásra. New Orleanstól az avantgárdig nagyjából száz év jazzstílusaiból mértek ki fogyasztható adagokat meglepő sorrendben. A szaxofonos tenoron inkább mai, szopránon hagyományőrzőbb hangot ütött meg. Joey Calderazzo talán túl harsányan zongorázott néha, de utána Marsalis szólói egy pillanat alatt helyrerántották az előadás ízlésficamait (holott ő is vadult nagyokat), és hát Calderazzo harmóniamenetei, balladajátéka, ritmikai váltásai azért káprázatosak. Eric Revis szuper bőgőzését a halk számokban tudtam igazán élvezni, máskor kicsit elnyomták a többiek, de a dobostól ezt nem lehetett rossz néven venni: Justin Faulk­ner mintha fekete öves stenkmester lenne. A többiek úgy figyelték őt játék közben, mint országúti bringás a sebességmérőt. A főnök csak egy számot írt az új lemezükre (The Secret Between the Shadow and the Soul), mert a többiek, és nem is csak Calderazzo, olyan jó témákat hoztak. Közösen még azt is kihozzák ezekből a számokból, ami addig bennük sem volt. Tudják a titkot.

Müpa, Nemzeti Hangversenyterem, március 5.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.