mi a kotta?

Én Isten vagyok!

  • mi a kotta
  • 2019. április 14.

Zene

A fenti cím magától értetődően nem a heti koncert­ajánló névtelen tollnokának megalomán kitörése gyanánt olvasandó, hanem mint a múlt századeleji orosz szimbolizmusban és miszticizmusban jócskán megmerítkezett komponistától, Alekszandr Szkrjabintól citált idézet. A zenetörténet egyik nagyszabású és talányos különceként számon tartott hangköltő szövegei között ugyanis egy ilyesforma versezet is megtalálható: „Én Isten vagyok! / Én semmi vagyok, én játék vagyok, én vagyok a szabadság, az élet. / Én a végső határ vagyok, a legnagyobb. / Én Isten vagyok.” Claude Debussy mellett jövő kedden ő lesz a főszereplője a kiváló Nyikolaj Luganszkij zongorakoncertjének (Zeneakadémia, március 19., fél nyolc), s ha hihetünk Szvjatoszlav Richternek, úgy ritka mámoros este vár majd ránk, hiszen ő ekképpen jellemezte a mindössze 43 évet élt mestert: „Szkrjabin nem az a zeneszerző, akit mindennapi kenyérként lehet fogyasztani, inkább mámorító likőr, amelytől néhanapján lerészegedik az ember.”

Természetesen a mindennapi kenyerünket is meg­adja nekünk az elkövetkező napok koncertkínálata, ám ezúttal mégis maradjunk csak a különlegességeknél. Elvégre igazán nem nevezhető gyakorinak vagy pláne hétköznapinak az a tünemény, hogy megjelenik a körünkben a jelenkori karmesterek egyik legnagyobbika: Mariss Jansons (képünkön). Márpedig az imént emlegetett kedden ez is megtörténik majd. Jansons az ugyancsak lett orgonaművésznő, Iveta Apkalna és a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekara társaságában fog föllépni, méghozzá csupa francia művet, a Római karnevál – nyitányt, Poulenc g-moll orgonaversenyét és Saint-Saëns III. szimfóniáját elénk vezényelve (Nemzeti Hangversenyterem, március 19., fél nyolc).

„Humor és vidámság az egész, óriási kacaj a világon! Ez a vidámság az Első és Második szimfónia harcai és szenvedései felett lebeg, és csak azok eredményeként születhetett meg.” Így jellemezte III. szimfóniáját Gustav Mahler, aki saját bevallása szerint ebben az esetben „túlment minden határon”, már ami a trivialitással való kacérkodást jelenti. Azonban ettől még e szimfónia koncerttermi felhangzása éppenséggel nem sorolható a közönséges mulatságok sorába. A bő másfél órás alkotás most a Magyar Rádió Zenei Együtteseinek előadásában, Vajda Gergely vezényletével, valamint Wiedemann Bernadett énekszólójával vár reánk – s mi megjövünk (Nemzeti Hangversenyterem, március 20., fél nyolc).

Giacomo Casanovát is vajmi ritkán emlegethetjük ajánlónkban, de most még erre is sor kerülhet, elvégre az Óbudai Danubia Zenekar tematikus-magyarázós koncertje, vagyis a Salon de Musique-sorozat második összeállítása ezt a sokfelé forgott velencei kalandort állítja a középpontba, Balga Gabriella és Bakonyi Marcell operaénekesi közreműködésével (BMC, március 22., hét óra). S ha már Velencét említettük, hát London mellett a lagúnavárost idézi majd ugyanezen az estén a régi zenés praxisú Concerto Armonico hangversenye is: Albinoni és Händel szerzeményeivel, oboákkal és orgonasípokkal (Zeneakadémia, március 22., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.