mi a kotta?

Én Isten vagyok!

  • mi a kotta
  • 2019. április 14.

Zene

A fenti cím magától értetődően nem a heti koncert­ajánló névtelen tollnokának megalomán kitörése gyanánt olvasandó, hanem mint a múlt századeleji orosz szimbolizmusban és miszticizmusban jócskán megmerítkezett komponistától, Alekszandr Szkrjabintól citált idézet. A zenetörténet egyik nagyszabású és talányos különceként számon tartott hangköltő szövegei között ugyanis egy ilyesforma versezet is megtalálható: „Én Isten vagyok! / Én semmi vagyok, én játék vagyok, én vagyok a szabadság, az élet. / Én a végső határ vagyok, a legnagyobb. / Én Isten vagyok.” Claude Debussy mellett jövő kedden ő lesz a főszereplője a kiváló Nyikolaj Luganszkij zongorakoncertjének (Zeneakadémia, március 19., fél nyolc), s ha hihetünk Szvjatoszlav Richternek, úgy ritka mámoros este vár majd ránk, hiszen ő ekképpen jellemezte a mindössze 43 évet élt mestert: „Szkrjabin nem az a zeneszerző, akit mindennapi kenyérként lehet fogyasztani, inkább mámorító likőr, amelytől néhanapján lerészegedik az ember.”

Természetesen a mindennapi kenyerünket is meg­adja nekünk az elkövetkező napok koncertkínálata, ám ezúttal mégis maradjunk csak a különlegességeknél. Elvégre igazán nem nevezhető gyakorinak vagy pláne hétköznapinak az a tünemény, hogy megjelenik a körünkben a jelenkori karmesterek egyik legnagyobbika: Mariss Jansons (képünkön). Márpedig az imént emlegetett kedden ez is megtörténik majd. Jansons az ugyancsak lett orgonaművésznő, Iveta Apkalna és a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekara társaságában fog föllépni, méghozzá csupa francia művet, a Római karnevál – nyitányt, Poulenc g-moll orgonaversenyét és Saint-Saëns III. szimfóniáját elénk vezényelve (Nemzeti Hangversenyterem, március 19., fél nyolc).

„Humor és vidámság az egész, óriási kacaj a világon! Ez a vidámság az Első és Második szimfónia harcai és szenvedései felett lebeg, és csak azok eredményeként születhetett meg.” Így jellemezte III. szimfóniáját Gustav Mahler, aki saját bevallása szerint ebben az esetben „túlment minden határon”, már ami a trivialitással való kacérkodást jelenti. Azonban ettől még e szimfónia koncerttermi felhangzása éppenséggel nem sorolható a közönséges mulatságok sorába. A bő másfél órás alkotás most a Magyar Rádió Zenei Együtteseinek előadásában, Vajda Gergely vezényletével, valamint Wiedemann Bernadett énekszólójával vár reánk – s mi megjövünk (Nemzeti Hangversenyterem, március 20., fél nyolc).

Giacomo Casanovát is vajmi ritkán emlegethetjük ajánlónkban, de most még erre is sor kerülhet, elvégre az Óbudai Danubia Zenekar tematikus-magyarázós koncertje, vagyis a Salon de Musique-sorozat második összeállítása ezt a sokfelé forgott velencei kalandort állítja a középpontba, Balga Gabriella és Bakonyi Marcell operaénekesi közreműködésével (BMC, március 22., hét óra). S ha már Velencét említettük, hát London mellett a lagúnavárost idézi majd ugyanezen az estén a régi zenés praxisú Concerto Armonico hangversenye is: Albinoni és Händel szerzeményeivel, oboákkal és orgonasípokkal (Zeneakadémia, március 22., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.