Lemez

Thy Catafalque: Naiv

  • Soós Tamás
  • 2020. április 26.

Zene

Kátai Tamás címbe foglalt coming outja, miszerint a naiv művészek szellemi rokonának tartja magát, nem okozott meglepetést. Kátai autodidakta, aki egyedül, a számítógépe segítségével rakja össze a lemezeit, mégis olyan beláthatatlan világokat teremtő, kozmikus zene születik, amely világviszonylatban is egyedülálló

Kátai Tamás címbe foglalt coming outja, miszerint a naiv művészek szellemi rokonának tartja magát, nem okozott meglepetést. Kátai autodidakta, aki egyedül, a számítógépe segítségével rakja össze a lemezeit, mégis olyan beláthatatlan világokat teremtő, kozmikus zene születik, amely világviszonylatban is egyedülálló. Erre figyelt fel a pati­nás francia metálkiadó, a Season of Mist is, amely a 2011-es Rengeteg óta gondozza Kátai kiadványait, annak ellenére is, hogy a Thy Catafalque zenéjében az avantgárd metál már rég csak egy stíluselem a sok közül. Soha nem volt ez olyan nyilvánvaló, mint az elvágyódást tematizáló Naivon, amelynek kifejezetten játékos dalai számtalan stíluson kalandoznak át, gyakran érintve a (nem csak magyar) népzenét. A disszonáns deathmetal-riffekkel indító Vető az arab folklórból merít, a Tsitsushka szexi fretless basszusgitározással jut el a 80-as évek funkys tévézenéiig, a Kék madár (Négy kép) pedig andoki furulyával csinál veretős táncházat, hogy onnan egyenesen a világűr meg a darkwave szintetizátorlemezek irányába lője ki magát. A lemez slágere mégis az Embersólyom című Kaláka-szám sodróan metálosra vett feldolgozása, amelyet a hideglelős űrszintetizátorok és a Thy Catafalque-ban rendszeres vendégénekesnek számító Horváth Martina csillogóan tiszta éneke varázsol éterivé. Természetesen helyükön vannak a Thy Catafalque-hangzás ismerős sarokkövei is (mély, tüskés gitárok, programozott dobok, természettudományos és nyugatos ihletésű szövegek), de a Naivban az a felettébb megkapó, hogy Kátai Tamás még húsz év után is olyan hangtájakra képes reptetni minket, ahol nélküle sose járnánk.

Season of Mist, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.