Lemez

Thy Catafalque: Naiv

  • Soós Tamás
  • 2020. április 26.

Zene

Kátai Tamás címbe foglalt coming outja, miszerint a naiv művészek szellemi rokonának tartja magát, nem okozott meglepetést. Kátai autodidakta, aki egyedül, a számítógépe segítségével rakja össze a lemezeit, mégis olyan beláthatatlan világokat teremtő, kozmikus zene születik, amely világviszonylatban is egyedülálló

Kátai Tamás címbe foglalt coming outja, miszerint a naiv művészek szellemi rokonának tartja magát, nem okozott meglepetést. Kátai autodidakta, aki egyedül, a számítógépe segítségével rakja össze a lemezeit, mégis olyan beláthatatlan világokat teremtő, kozmikus zene születik, amely világviszonylatban is egyedülálló. Erre figyelt fel a pati­nás francia metálkiadó, a Season of Mist is, amely a 2011-es Rengeteg óta gondozza Kátai kiadványait, annak ellenére is, hogy a Thy Catafalque zenéjében az avantgárd metál már rég csak egy stíluselem a sok közül. Soha nem volt ez olyan nyilvánvaló, mint az elvágyódást tematizáló Naivon, amelynek kifejezetten játékos dalai számtalan stíluson kalandoznak át, gyakran érintve a (nem csak magyar) népzenét. A disszonáns deathmetal-riffekkel indító Vető az arab folklórból merít, a Tsitsushka szexi fretless basszusgitározással jut el a 80-as évek funkys tévézenéiig, a Kék madár (Négy kép) pedig andoki furulyával csinál veretős táncházat, hogy onnan egyenesen a világűr meg a darkwave szintetizátorlemezek irányába lője ki magát. A lemez slágere mégis az Embersólyom című Kaláka-szám sodróan metálosra vett feldolgozása, amelyet a hideglelős űrszintetizátorok és a Thy Catafalque-ban rendszeres vendégénekesnek számító Horváth Martina csillogóan tiszta éneke varázsol éterivé. Természetesen helyükön vannak a Thy Catafalque-hangzás ismerős sarokkövei is (mély, tüskés gitárok, programozott dobok, természettudományos és nyugatos ihletésű szövegek), de a Naivban az a felettébb megkapó, hogy Kátai Tamás még húsz év után is olyan hangtájakra képes reptetni minket, ahol nélküle sose járnánk.

Season of Mist, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”