Lemez

Thy Catafalque: Naiv

  • Soós Tamás
  • 2020. április 26.

Zene

Kátai Tamás címbe foglalt coming outja, miszerint a naiv művészek szellemi rokonának tartja magát, nem okozott meglepetést. Kátai autodidakta, aki egyedül, a számítógépe segítségével rakja össze a lemezeit, mégis olyan beláthatatlan világokat teremtő, kozmikus zene születik, amely világviszonylatban is egyedülálló

Kátai Tamás címbe foglalt coming outja, miszerint a naiv művészek szellemi rokonának tartja magát, nem okozott meglepetést. Kátai autodidakta, aki egyedül, a számítógépe segítségével rakja össze a lemezeit, mégis olyan beláthatatlan világokat teremtő, kozmikus zene születik, amely világviszonylatban is egyedülálló. Erre figyelt fel a pati­nás francia metálkiadó, a Season of Mist is, amely a 2011-es Rengeteg óta gondozza Kátai kiadványait, annak ellenére is, hogy a Thy Catafalque zenéjében az avantgárd metál már rég csak egy stíluselem a sok közül. Soha nem volt ez olyan nyilvánvaló, mint az elvágyódást tematizáló Naivon, amelynek kifejezetten játékos dalai számtalan stíluson kalandoznak át, gyakran érintve a (nem csak magyar) népzenét. A disszonáns deathmetal-riffekkel indító Vető az arab folklórból merít, a Tsitsushka szexi fretless basszusgitározással jut el a 80-as évek funkys tévézenéiig, a Kék madár (Négy kép) pedig andoki furulyával csinál veretős táncházat, hogy onnan egyenesen a világűr meg a darkwave szintetizátorlemezek irányába lője ki magát. A lemez slágere mégis az Embersólyom című Kaláka-szám sodróan metálosra vett feldolgozása, amelyet a hideglelős űrszintetizátorok és a Thy Catafalque-ban rendszeres vendégénekesnek számító Horváth Martina csillogóan tiszta éneke varázsol éterivé. Természetesen helyükön vannak a Thy Catafalque-hangzás ismerős sarokkövei is (mély, tüskés gitárok, programozott dobok, természettudományos és nyugatos ihletésű szövegek), de a Naivban az a felettébb megkapó, hogy Kátai Tamás még húsz év után is olyan hangtájakra képes reptetni minket, ahol nélküle sose járnánk.

Season of Mist, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."