Lemez

Képzelt Város: Samizdat

Zene

Számtalan példát lehetne mondani, amikor egy zenekar angolul kezd dalokat írni, majd egy-két szárnypróbálgatós album után fokozatosan az anyanyelvük felé fordulnak. De az már sokkal ritkább, hogy a folyamat fordítva zajlik le.

Számtalan példát lehetne mondani, amikor egy zenekar angolul kezd dalokat írni, majd egy-két szárnypróbálgatós album után fokozatosan az anyanyelvük felé fordulnak. De az már sokkal ritkább, hogy a folyamat fordítva zajlik le. A Képzelt Város esetében mégis ez történt, hatodik lemezükön az eddigi hagyományokkal szakítva kizárólag angol nyelvű számok vannak. Elmondásuk szerint nem volt emögött semmi olyan, hogy így majd több embert érnek el, egyszerűen szerették volna kipróbálni, mert most ezt érezték önazonosnak.

Ezzel párhuzamosan a stílus is kissé átalakult. Noha korábban is az átlagosnál nagyobb teret kaptak az instrumentális részek, a Samizdat kísérletezősebb és elszállósabb anyag lett, mint a sokkal inkább szövegközpontú, néhol szinte már populáris előző lemez, a Köd. Bár csak nyolc szám szerepel rajta, a teljes játékidő 50 perc felett van, a záródalt közel 11 percesre nyújtották. Ha egyetlen jelzőt kellene mondanom rá, az az „utazós” lenne, szó szerint és átvitt értelemben is: simán el tudom képzelni például egy hosszabb vonatút aláfestéseként, de a hangulata is magába szippant, mintha egy alternatív univerzumba kerülnénk.

A dalokban a gitár mellett a csellónak is hangsúlyos szerep jut, ami tovább erősíti a különleges atmoszférát. Hogy aztán hosszabb távon ez az irányvonal kerül-e túlsúlyba, vagy visszatérnek a korábbihoz, azt valószínűleg ők maguk sem döntötték el, mindenesetre egyáltalán nem áll rosszul nekik az új út sem.

Randy Hardcore EM, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.