Tommy Ramone (Erdélyi Tamás) 1952–2014

  • G. A.
  • 2014. július 12.

Zene

Meghalt Erdélyi Tamás, azaz Tommy Ramone, aki a Ramones dobosaként úgy 2 millió zenészre gyakorolt felbecsülhetetlen hatást. Büszkék vagyunk és szomorúak.

Erdélyi Tamás Budapesten született, és itt is élt egészen 4 éves koráig. A Toldi mozi felett laktak – egy értelmes fővárosban a minimum egy büszkén csillogó márványtábla lenne az első gyermekévek színterén, ha már arra nincs reális esély, hogy közteret nevezzenek el róla, mint Joey Ramone-ról Manhattan déli szegletében. Pedig megérdemelné, hisz mégiscsak ő volt a XX. század egyik legismertebb magyar művésze, hovatovább az egyik legnagyobb hatású rockzenész, aki az elmúlt 70 évben klubszínpadra állt.

false

Családjával együtt 1956-ban hagyta el az országot. New Yorkba költöztek: Tamás, a későbbi Tommy itt cseperedett fel: dobolni tanult és stúdiós szakelemnek készült, 18 évesen már Hendrix egyik lemezén dolgozott. A Ramonesba 1974-ben, 22 évesen szállt be, a többi pedig maga a (punk)rocktörténelem – a 10 leghivatkozottabb rockzenekar egyike született ekkor meg. A zenekar hangzásának megteremtésében Tommynak nagyon nagy szerepe volt, a különösen vad, a lemezverzióknál sokkal gyorsabban előadott dalokra épített koncertek összetartásában pedig még inkább. A feszes, gyors, díszítésmentes punkdobolás atyjáról sokat elmond, hogy amikor 4 év után kiszállt a zenekarból, mert inkább a stúdiós karrierjét építette volna tovább, akkor meg kellett mutatnia az utódjának, Markynak, hogy hogyan is kell ezt csinálni, pedig Marky technikai szempontból jobb dobos volt. De a Ramones pont arról szólt, hogy nem ez számít. Az persze egy baromság, hogy nem tudtak zenélni, hogy a punkhoz nem kell zenélni tudni. A Ramones azt mutatta meg, hogy a rockzenében bőven elég egyetlen dolgot tudni, azt viszont mindenki másnál jobban kell. És ők jobban is tudták. Végeredményben pedig a Ramones kiemelkedő popzenekar volt, olyan, amelyik rövid, tömör, őrületesen tapadós slágereket ír ragasztózásról, szerelemről és elektrosokkról.

Johnny, Tommy, Joey, Dee Dee

Johnny, Tommy, Joey, Dee Dee

 

Ha egy történetben feltűnik egy magyar, akkor hajlamosak vagyunk arra gondolni, hogy biztosan ő lesz az, aki majd jól megszívja. Nos, Tommy kivétel volt, neki sokkal jobban sikerült az élet, mint barátainak a Ramonesban: Dee Dee-nek, a hímringyóból lett heroinistának, vagy Joeynak, aki egész életében nem tudta magát túltenni azon, hogy élete szerelme elhagyta őt – ráadásul épp a zenekar mogorva, konzervatív motorjáért, Johnnyért. Tommy időben szállt ki, de producerként később is dolgozott a Ramonesszal, és voltak más fontos munkái is, például a Replacementstől a Tim. Ott lehetett, amikor a Ramonest beiktatták a Rock and Roll Hírességek Csarnokába, és ő lett az utolsó, aki lelépett innen. Joey 2001-ben (49 évesen), Dee Dee 2002-ben (50 évesen), Johnny 2004-ben (55 évesen) hunyt el. Tommy tegnap, 62 évesen, rákban. Koszos Converse-ben, szakadt farmerban, ragasztószagban tisztelegjünk halhatatlan emléke előtt.

false

Meg persze a dalokkal. Arról a négy Ramones-lemezről, amelyen Tommy játszott, voltaképp bármelyik számot kiválogathattuk volna, rossz vagy akár csak közepes ugyanis egyiken sincsen. Végül öt személyes kedvencnél maradtunk; a legelsőben társszerző is volt, a többi meg egyszerűen maga a tökély: aki nem látja közben lelki szemeivel az isteni szikrát a négy bőrdzsekis hülye szemében, az inkább felejtse el a rock and rollt, és hallgasson ezután valami egészen mást.

Blitzkrieg Bop

Swallow My Pride


Rockaway Beach


Sheena Is A Punk Rocker

Commando – Live

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.