mi a kotta?

Nőt fölébreszteni

  • mi a kotta
  • 2014. július 14.

Zene

"Hősöm vadul nőtt föl a vadonban, hol egy törpe nevelte őt abból a célból, hogy majdan a hős megölje néki a sárkányt, mely a kincset őrzi. E nibelungi kincs roppantul fontos mozzanat: legkülönfélébb gaztettek tapadnak hozzá. Nos, Siegfried nagyjában ugyanaz az ifjú legény, kiről a mesevilág úgy emlékszik meg, hogy világgá ment "megismerni a félelmet" - de Siegfriednek sohasem akar sikerülni ez, mert erőteljes természeti érzékei mindig úgy láttatnak vele mindent, ahogy az a valóságban van.

Hősöm megöli a sárkányt, és leüti nevelőjét, a törpét, ki őt a kincsért csellel el akarta tenni láb alól. Most Siegfried, vágyteli szívvel kikívánkozva a magányosságból, megérti az erdei madár szavát - e képességhez a sárkányvér véletlen megízlelése által jutott -, s a madár Brünnhildára hívja föl a figyelmét, ki tűztől övezve egy hegyi sziklán alszik. Siegfried áthatol a tűzön, és fölébreszti Brünnhildát: a nőt, kivel legforróbb szerelemben egyesül. [...] Nem leszünk azzá, mivé lehetünk és lennünk kell, amíg - a nő föl nincsen ébresztve." Maga Richard Wagner írta le ezekkel a szavakkal a Siegfried cselekményét, melyben az "értelmem szerint való legtökéletesebb embert" kívánta a középpontba állítani. A Budapesti Wagner-napok programján szombaton jutunk el a tetralógia harmadik részéig, a címszerepben a Metropolitan világközvetítésen is sikert arató Siegfrieddel, Jay Hunter Morrisszal (Nemzeti Hangversenyterem, június 14., négy óra). A texasi tenor operai pályafutása mellett a gospel és a country műfajában is lelkesen gyakorolta magát (lásd a mellékelt fotót), humoros önéletrajzát pedig ezzel a címmel bocsátotta rajongói-olvasói elé: Egy suttyó operaénekes naplója. Pénteken és vasárnap persze a Ring második és negyedik darabja is pódiumra vonul, immár Christian Franz felléptével A walkűr Siegmundjaként meg Az istenek alkonya Siegfriedjének szerepében (Nemzeti Hangversenyterem, június 13., ill. 15., négy óra).

Vasárnap "a költő" Beethovenre valló kompozíciók kerülnek előtérbe az "budai Danubia Zenekar beavató sorozatán: a G-dúr zongoraverseny Fejérvári Zoltán szólójával, valamint a VI. "Pastorale" szimfónia (BMC, június 15., hét óra). S még egy pesti, helyesebben margitszigeti koncertet ajánlhatunk ezekre a napokra: Takács-Nagy Gábor és a Fesztiválzenekar úgynevezett Budapest-napi koncertjét, többek közt Kodály Zoltán Háry-szvitjével (Margitszigeti Szabadtéri Színpad, június 19., hét óra).

Ámde mindeközben indul a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál is, idén jó néhány különlegességgel. Selmeczi György például Miskolcon immár idei második operáját mutatja be mindjárt a fesztivál második estéjén, méghozzá a "népoperai célkitűzéseket szem előtt tartva": Herczeg Ferenc példázatos Bizáncából, a Kolozsvári Magyar Opera előadásában (Nyári Színház, június 14., kilenc óra). Luccából pedig a filmzenék klasszikus szerzőjeként ismert Nino Rota műve érkezik: tizenegy operája közül a legutolsó, az 1977-ben bemutatott Milliomos Nápoly (Nyári Színház, június 18., kilenc óra).

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.