mi a kotta?

Nőt fölébreszteni

  • mi a kotta
  • 2014. július 14.

Zene

"Hősöm vadul nőtt föl a vadonban, hol egy törpe nevelte őt abból a célból, hogy majdan a hős megölje néki a sárkányt, mely a kincset őrzi. E nibelungi kincs roppantul fontos mozzanat: legkülönfélébb gaztettek tapadnak hozzá. Nos, Siegfried nagyjában ugyanaz az ifjú legény, kiről a mesevilág úgy emlékszik meg, hogy világgá ment "megismerni a félelmet" - de Siegfriednek sohasem akar sikerülni ez, mert erőteljes természeti érzékei mindig úgy láttatnak vele mindent, ahogy az a valóságban van.

Hősöm megöli a sárkányt, és leüti nevelőjét, a törpét, ki őt a kincsért csellel el akarta tenni láb alól. Most Siegfried, vágyteli szívvel kikívánkozva a magányosságból, megérti az erdei madár szavát - e képességhez a sárkányvér véletlen megízlelése által jutott -, s a madár Brünnhildára hívja föl a figyelmét, ki tűztől övezve egy hegyi sziklán alszik. Siegfried áthatol a tűzön, és fölébreszti Brünnhildát: a nőt, kivel legforróbb szerelemben egyesül. [...] Nem leszünk azzá, mivé lehetünk és lennünk kell, amíg - a nő föl nincsen ébresztve." Maga Richard Wagner írta le ezekkel a szavakkal a Siegfried cselekményét, melyben az "értelmem szerint való legtökéletesebb embert" kívánta a középpontba állítani. A Budapesti Wagner-napok programján szombaton jutunk el a tetralógia harmadik részéig, a címszerepben a Metropolitan világközvetítésen is sikert arató Siegfrieddel, Jay Hunter Morrisszal (Nemzeti Hangversenyterem, június 14., négy óra). A texasi tenor operai pályafutása mellett a gospel és a country műfajában is lelkesen gyakorolta magát (lásd a mellékelt fotót), humoros önéletrajzát pedig ezzel a címmel bocsátotta rajongói-olvasói elé: Egy suttyó operaénekes naplója. Pénteken és vasárnap persze a Ring második és negyedik darabja is pódiumra vonul, immár Christian Franz felléptével A walkűr Siegmundjaként meg Az istenek alkonya Siegfriedjének szerepében (Nemzeti Hangversenyterem, június 13., ill. 15., négy óra).

Vasárnap "a költő" Beethovenre valló kompozíciók kerülnek előtérbe az "budai Danubia Zenekar beavató sorozatán: a G-dúr zongoraverseny Fejérvári Zoltán szólójával, valamint a VI. "Pastorale" szimfónia (BMC, június 15., hét óra). S még egy pesti, helyesebben margitszigeti koncertet ajánlhatunk ezekre a napokra: Takács-Nagy Gábor és a Fesztiválzenekar úgynevezett Budapest-napi koncertjét, többek közt Kodály Zoltán Háry-szvitjével (Margitszigeti Szabadtéri Színpad, június 19., hét óra).

Ámde mindeközben indul a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál is, idén jó néhány különlegességgel. Selmeczi György például Miskolcon immár idei második operáját mutatja be mindjárt a fesztivál második estéjén, méghozzá a "népoperai célkitűzéseket szem előtt tartva": Herczeg Ferenc példázatos Bizáncából, a Kolozsvári Magyar Opera előadásában (Nyári Színház, június 14., kilenc óra). Luccából pedig a filmzenék klasszikus szerzőjeként ismert Nino Rota műve érkezik: tizenegy operája közül a legutolsó, az 1977-ben bemutatott Milliomos Nápoly (Nyári Színház, június 18., kilenc óra).

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.