mi a kotta?

Nőt fölébreszteni

  • mi a kotta
  • 2014. július 14.

Zene

"Hősöm vadul nőtt föl a vadonban, hol egy törpe nevelte őt abból a célból, hogy majdan a hős megölje néki a sárkányt, mely a kincset őrzi. E nibelungi kincs roppantul fontos mozzanat: legkülönfélébb gaztettek tapadnak hozzá. Nos, Siegfried nagyjában ugyanaz az ifjú legény, kiről a mesevilág úgy emlékszik meg, hogy világgá ment "megismerni a félelmet" - de Siegfriednek sohasem akar sikerülni ez, mert erőteljes természeti érzékei mindig úgy láttatnak vele mindent, ahogy az a valóságban van.

Hősöm megöli a sárkányt, és leüti nevelőjét, a törpét, ki őt a kincsért csellel el akarta tenni láb alól. Most Siegfried, vágyteli szívvel kikívánkozva a magányosságból, megérti az erdei madár szavát - e képességhez a sárkányvér véletlen megízlelése által jutott -, s a madár Brünnhildára hívja föl a figyelmét, ki tűztől övezve egy hegyi sziklán alszik. Siegfried áthatol a tűzön, és fölébreszti Brünnhildát: a nőt, kivel legforróbb szerelemben egyesül. [...] Nem leszünk azzá, mivé lehetünk és lennünk kell, amíg - a nő föl nincsen ébresztve." Maga Richard Wagner írta le ezekkel a szavakkal a Siegfried cselekményét, melyben az "értelmem szerint való legtökéletesebb embert" kívánta a középpontba állítani. A Budapesti Wagner-napok programján szombaton jutunk el a tetralógia harmadik részéig, a címszerepben a Metropolitan világközvetítésen is sikert arató Siegfrieddel, Jay Hunter Morrisszal (Nemzeti Hangversenyterem, június 14., négy óra). A texasi tenor operai pályafutása mellett a gospel és a country műfajában is lelkesen gyakorolta magát (lásd a mellékelt fotót), humoros önéletrajzát pedig ezzel a címmel bocsátotta rajongói-olvasói elé: Egy suttyó operaénekes naplója. Pénteken és vasárnap persze a Ring második és negyedik darabja is pódiumra vonul, immár Christian Franz felléptével A walkűr Siegmundjaként meg Az istenek alkonya Siegfriedjének szerepében (Nemzeti Hangversenyterem, június 13., ill. 15., négy óra).

Vasárnap "a költő" Beethovenre valló kompozíciók kerülnek előtérbe az "budai Danubia Zenekar beavató sorozatán: a G-dúr zongoraverseny Fejérvári Zoltán szólójával, valamint a VI. "Pastorale" szimfónia (BMC, június 15., hét óra). S még egy pesti, helyesebben margitszigeti koncertet ajánlhatunk ezekre a napokra: Takács-Nagy Gábor és a Fesztiválzenekar úgynevezett Budapest-napi koncertjét, többek közt Kodály Zoltán Háry-szvitjével (Margitszigeti Szabadtéri Színpad, június 19., hét óra).

Ámde mindeközben indul a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál is, idén jó néhány különlegességgel. Selmeczi György például Miskolcon immár idei második operáját mutatja be mindjárt a fesztivál második estéjén, méghozzá a "népoperai célkitűzéseket szem előtt tartva": Herczeg Ferenc példázatos Bizáncából, a Kolozsvári Magyar Opera előadásában (Nyári Színház, június 14., kilenc óra). Luccából pedig a filmzenék klasszikus szerzőjeként ismert Nino Rota műve érkezik: tizenegy operája közül a legutolsó, az 1977-ben bemutatott Milliomos Nápoly (Nyári Színház, június 18., kilenc óra).

Neked ajánljuk

Leginkább a foci

  • Toroczkay András

Apanovellák, de nem csak azok, felnövéstörténetek, kisvárosi elbeszélések, Budapest- és énelbeszélések is egyben. Az író magáról beszél, nem is kendőzi. Már a címből rögtön beugrik egy másik óriás: Lóci. Itt azonban a fiú emeli fel az apját, s állít emléket neki.

Stockholm-szindróma

Szentgyörgyi Bálint sorozatát nagyjából kétféle diskurzus övezi. Az egyik a sorozat nyilvánvaló történelmi torzításait és pontatlanságait rója fel. Itt elsősorban Hodosán Róza szociológus és Rainer M. János történész kritikái­ra gondolunk, akik az 1980-as évek ellenzéki mozgalmainak tagjaiként jogosan érezhetik, hogy saját és bajtársaik munkálkodását az alkotók nem adták vissza elég hűen. Ugyanakkor szem előtt kell tartanunk, hogy A besúgó vállaltan fikció, nem pedig dokumentumfilm.

Delfin

Van a filmben két csónakázás. Az egyik a bajai Sugovicán, az egykor kedvelt, de most néptelennek mutatkozó horgászhelyen. A gyermekkora helyszíneire visszalátogatván ismét kisvárosi lánnyá változó világhírű úszófenomén a nagypapával, ladikon haladva újra felfedezi a Duna-mellékág békességét. Máskor meg az óceánon hasít bérelt jetboaton, bálnát akar nézni – hullámokból felszökkenő delfineket lát is.

Szerelem határok nélkül

  • Nagy István

Nem lehet könnyű úgy gitározni egy zenekarban, hogy az elődöd árnyékában játszol, és folyamatosan ott van benned a félsz, hogy ha a régi srác majd egyszer vissza akar jönni, téged azonnal lapátra tesznek. Ez történt Josh Klinghofferrel, aki 2009-ben csatlakozott a Red Hot Chili Peppershez, és kereken tíz évig volt az együttes gitárosa. 

Biztonsági játék

Az utóbbi két évtizedben kevés olyan emlékezetes betoppanás volt a könnyűzene világába, mint a kanadai Arcade Fire 2004-es debütáló nagylemeze. A tragédiák árnyékában fogant Funeral katartikus sodrása és hiperérzékenysége pillanatok alatt hírnevet és rajongókat szerzett a zenekarnak, még olyan hírességeket is, mint David Bowie vagy David Byrne. A debütáló album pillanatok alatt vált hivatkozási ponttá, ami alighanem a szedett-vedett megjelenésű zenekart lepte meg a leginkább.

Miért hiányzik?

  • Csabai Máté

Nem lehet erről a kiadványról szokványos kritikát írni. Nem csupán Kocsis Zoltán ikonikus, de azért a színpad széléről olykor kibeszélt személye miatt, hanem azért, mert a huszonhat lemezen csupa olyan mű és életmű szerepel, amelyek játékmódjáról, megítéléséről interjúkban, szemináriumokon sokat megosztott a zongoraművész.