Lemez

Tricky: Fall to Pieces

  • - minek -
  • 2020. október 24.

Zene

A már jó ideje Berlinben élő bristoli zenész szomorú apropóból készítette el 14. nagylemezét. Egykori alkotó- és élettársától, Martina Topley-Birdtől született lánya, Mina Mazy 2019 tavaszán öngyilkos lett, és e tragikus veszteséget máig nem tudta feldolgozni. Az alkotói gyászmunkából viszont az utóbbi évtized(ek) egyik legerősebb Tricky-albuma született, amely ugyan nem a terjedelmével tüntet, de ezt a szűk, mégis tömény fél órát katartikus, egyben varázsos dalokkal töltötte ki. Magában képtelen volna kimondani minden bánatát, néha már csak a szitkozódás tör ki belőle, mint a Hate This Painben, ám ahogy az album számainak többségén, itt is segítségére lesz felfedezettje, az egyik lengyel turnéján megismert Marta Złakowska, aki a maga (néha óhatatlanul Martinára emlékeztető) szomorúan szép hangján a kimondhatóságig tudja emelni Tricky fájdalmas sorait. De talán még nála is erősebb a dán énekes-előadó Oh Land (Nanna Øland Fabricius) jelenléte, aki csak két számhoz (Running Off, I’m in the Doorway) kölcsönzi énekét és melódiákban gazdag hangképeit, de ezek az album legerősebbjei közé tartoznak. Zenében a tőle elvárhatót hozza Tricky: néha melankolikus, hol meg horzsolóan sötét elektronikus hátteret és többnyire hiphop/
dub alapokat rakott az éneksávok alá, és csak a Fall Please house/garage ritmikája kivétel. Ez a puritán szerkesztés tökéletesen rendben van, sőt a csodaszép zárószámra (Vietnam) csak néhány gitárakkord marad Marta és Tricky hangja mellé.

False Idols, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.