Lemez

Tricky: Fall to Pieces

  • - minek -
  • 2020. október 24.

Zene

A már jó ideje Berlinben élő bristoli zenész szomorú apropóból készítette el 14. nagylemezét. Egykori alkotó- és élettársától, Martina Topley-Birdtől született lánya, Mina Mazy 2019 tavaszán öngyilkos lett, és e tragikus veszteséget máig nem tudta feldolgozni. Az alkotói gyászmunkából viszont az utóbbi évtized(ek) egyik legerősebb Tricky-albuma született, amely ugyan nem a terjedelmével tüntet, de ezt a szűk, mégis tömény fél órát katartikus, egyben varázsos dalokkal töltötte ki. Magában képtelen volna kimondani minden bánatát, néha már csak a szitkozódás tör ki belőle, mint a Hate This Painben, ám ahogy az album számainak többségén, itt is segítségére lesz felfedezettje, az egyik lengyel turnéján megismert Marta Złakowska, aki a maga (néha óhatatlanul Martinára emlékeztető) szomorúan szép hangján a kimondhatóságig tudja emelni Tricky fájdalmas sorait. De talán még nála is erősebb a dán énekes-előadó Oh Land (Nanna Øland Fabricius) jelenléte, aki csak két számhoz (Running Off, I’m in the Doorway) kölcsönzi énekét és melódiákban gazdag hangképeit, de ezek az album legerősebbjei közé tartoznak. Zenében a tőle elvárhatót hozza Tricky: néha melankolikus, hol meg horzsolóan sötét elektronikus hátteret és többnyire hiphop/
dub alapokat rakott az éneksávok alá, és csak a Fall Please house/garage ritmikája kivétel. Ez a puritán szerkesztés tökéletesen rendben van, sőt a csodaszép zárószámra (Vietnam) csak néhány gitárakkord marad Marta és Tricky hangja mellé.

False Idols, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”