Lemez

Tricky: Fall to Pieces

  • - minek -
  • 2020. október 24.

Zene

A már jó ideje Berlinben élő bristoli zenész szomorú apropóból készítette el 14. nagylemezét. Egykori alkotó- és élettársától, Martina Topley-Birdtől született lánya, Mina Mazy 2019 tavaszán öngyilkos lett, és e tragikus veszteséget máig nem tudta feldolgozni. Az alkotói gyászmunkából viszont az utóbbi évtized(ek) egyik legerősebb Tricky-albuma született, amely ugyan nem a terjedelmével tüntet, de ezt a szűk, mégis tömény fél órát katartikus, egyben varázsos dalokkal töltötte ki. Magában képtelen volna kimondani minden bánatát, néha már csak a szitkozódás tör ki belőle, mint a Hate This Painben, ám ahogy az album számainak többségén, itt is segítségére lesz felfedezettje, az egyik lengyel turnéján megismert Marta Złakowska, aki a maga (néha óhatatlanul Martinára emlékeztető) szomorúan szép hangján a kimondhatóságig tudja emelni Tricky fájdalmas sorait. De talán még nála is erősebb a dán énekes-előadó Oh Land (Nanna Øland Fabricius) jelenléte, aki csak két számhoz (Running Off, I’m in the Doorway) kölcsönzi énekét és melódiákban gazdag hangképeit, de ezek az album legerősebbjei közé tartoznak. Zenében a tőle elvárhatót hozza Tricky: néha melankolikus, hol meg horzsolóan sötét elektronikus hátteret és többnyire hiphop/
dub alapokat rakott az éneksávok alá, és csak a Fall Please house/garage ritmikája kivétel. Ez a puritán szerkesztés tökéletesen rendben van, sőt a csodaszép zárószámra (Vietnam) csak néhány gitárakkord marad Marta és Tricky hangja mellé.

False Idols, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.