Koncert

Kiss Llaszlo+3

Zene

Első szólólemezén dolgozik az URH és az Európa Kiadó egykori alapító tagja, aki Ausztráliából hazatérve zenekart is szervezett maga köré, hogy előadhassa új és régebbi dalait, ameddig a vírushelyzet engedi. Az új felállás (Barabás Béla – gitár, basszusgitár, Kerék Norbert – billentyű, Libertényi Péter – dob) koncertjére járványbiztos környezetben került sor: Szentendre fölött a Pilisben, egy erdei tisztáson. A vasárnap esti időpont és a nehezen megközelíthető helyszín ellenére összegyűlt nagyjából két tucat ember, akiket a kifejezetten hideg idő sem riasztott el.

A program gerincét a készülő album anyaga adta, emellett elhangzottak Kiss Európa Kiadóban írt emblematikus dalai (Elmentek a fiúk, Ez csak egy éjjel, Lehet, A szem és a száj), valamint egy Seress Rezső-szerzemény is. Bár az utóbbi egy tangó volt, a koncert egészére sokkal inkább illik az üldögélős-odafigyelős, mint a táncolós-ugrálós jelző. Az új számok közül alig kettő igazán lendületes, a többi inkább melankolikus, lassú tempójú. Kell hozzájuk egy bizonyos hangulat, de ha átjön a mondanivaló, könnyen be tud szippantani.

Kiss tavaly töltötte be a hatvanat, ez pedig a jelek szerint számvetésre késztette, ahogy lapunknak adott áprilisi interjújában fogalmazott, „kicsit elébe ment a búcsúzásnak”. A dalokból komoly életbölcsesség és tapasztalat sugárzik, emiatt a fiatalabb korosztálynak talán nehezebb azonosulni velük, az viszont biztos, hogy hiánypótló a produkció, s megérdemelt helye van a hazai under­ground palettán.

Dömörkapu Rengeteg, szeptember 20.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.