Koncert

Kiss Llaszlo+3

Zene

Első szólólemezén dolgozik az URH és az Európa Kiadó egykori alapító tagja, aki Ausztráliából hazatérve zenekart is szervezett maga köré, hogy előadhassa új és régebbi dalait, ameddig a vírushelyzet engedi. Az új felállás (Barabás Béla – gitár, basszusgitár, Kerék Norbert – billentyű, Libertényi Péter – dob) koncertjére járványbiztos környezetben került sor: Szentendre fölött a Pilisben, egy erdei tisztáson. A vasárnap esti időpont és a nehezen megközelíthető helyszín ellenére összegyűlt nagyjából két tucat ember, akiket a kifejezetten hideg idő sem riasztott el.

A program gerincét a készülő album anyaga adta, emellett elhangzottak Kiss Európa Kiadóban írt emblematikus dalai (Elmentek a fiúk, Ez csak egy éjjel, Lehet, A szem és a száj), valamint egy Seress Rezső-szerzemény is. Bár az utóbbi egy tangó volt, a koncert egészére sokkal inkább illik az üldögélős-odafigyelős, mint a táncolós-ugrálós jelző. Az új számok közül alig kettő igazán lendületes, a többi inkább melankolikus, lassú tempójú. Kell hozzájuk egy bizonyos hangulat, de ha átjön a mondanivaló, könnyen be tud szippantani.

Kiss tavaly töltötte be a hatvanat, ez pedig a jelek szerint számvetésre késztette, ahogy lapunknak adott áprilisi interjújában fogalmazott, „kicsit elébe ment a búcsúzásnak”. A dalokból komoly életbölcsesség és tapasztalat sugárzik, emiatt a fiatalabb korosztálynak talán nehezebb azonosulni velük, az viszont biztos, hogy hiánypótló a produkció, s megérdemelt helye van a hazai under­ground palettán.

Dömörkapu Rengeteg, szeptember 20.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.